لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

شورای سیاستگذاری امامان جمعه ایران: برای تذکرات‌مان از دولت اجازه نمی‌گیریم


سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه است.
سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه است.

در واکنش به انتقاد سخنگوی دولت از اظهار نظرهای امامان جمعه از جمله در مورد اجرای مقررات پولشویی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ایران یادآور شده که امامان جمعه برای «تذکرات خیرخواهانه» خود، منتظر اجازه دولت نخواهند بود.

در روزهای گذشته برخی امامان جمعه شهرهای مختلف به صف مخالفان اجرای مقررات مرتبط با پولشویی پیوستند و انتقادهای تندی در این زمینه مطرح کردند.

در مشهد، احمد علم‌الهدی دولت را متهم کرد که «سر مردم را کلاه گذاشته» و از «برجام»، «قراردادهای نفتی» و «بحث پولشویی» به عنوان «مثلثی شوم» یاد کرده بود که باعث از دست رفتن استقلال کشور شده است.

در تهران هم احمد جنتی با حمله به دولت حسن روحانی، در مورد اجرای مقررات پولشویی تهدید کرده بود که «در هر صورت جلوی این امر گرفته می‌شود» اما «باید درسی برای اینها ‌شود که خدا و انقلاب و نظارت مردم را در نظر بگیرند و بعد هر کاری که می‌خواهند بکنند».

مشابه چنین اظهار نظرهایی از سوی برخی دیگر امامان جمعه نیز بیان شد و در واکنش به آنها سخنگوی دولت روز سه‌شنبه از امامان جمعه خواست که «به مباحث مطرح شده در شورای عالی امنیت ملی احترام گذاشته شود».

اکنون اما شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اطلاعیه‌ای تأکید کرده که «ائمه جمعه در بیان تذکر خیرخواهانه خود، از هیچ مقام دولتی اجازه نمی‌گیرند».

این شورا یادآور شده که سیاست ما «نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه است»، و توصیه امامان جمعه به «عزت‌مداری» و نهی از «ذلت‌پذیری» کاری اخلاقی است.

در این اطلاعیه همچنین تأکید شده که «افتخار» امامان جمعه، «حفظ استقلال فکری، صرفاً در جهت اجرای دستورات الهی و منویات رهبری است».

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نهادی است که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و با هدف ایجاد هماهنگی بین امامان جمعه شهرهای مختلف تشکیل شده، و هر هفته مواضع سیاسی خود را در قالب بولتن‌هایی به امامان جمعه ابلاغ می‌کند.

همچنین اختیارات رهبر ایران در انتصاب و جابه‌جایی امامان جمعه شهرهای مختلف به این شورا تفویض شده است.

ترکیب این شورا که ریاست آن در سال‌های اخیر با سیدرضا تقوی است، همواره دربرگیرنده طیفی از روحانیان اصولگرای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بوده و از این رو در سه دهه اخیر نحوه مواجهه این شورا با دولت‌های مختلف تابع دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

تریبون‌های نماز جمعه که در زمان تصدی محمود احمدی‌نژاد عمدتاً بازتاب حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی از دولت او بود، از زمان سر کار آمدن دولت حسن روحانی به پایگاهی برای انتقاد از دولت تبدیل شده و در سه سال گذشته بارها به مواجهه با دولت پرداخته است.

مهم‌ترین صحنه این رویارویی، توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بود، اما در ماه‌های اخیر سیاست‌های فرهنگی دولت و به طور خاص برگزاری کنسرت‌های موسیقی موضوع اصلی انتقاد امامان جمعه از دولت بوده است.

در این زمینه احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، و نیز امامان جمعه چند شهر دیگر، خواهان برگزار نشدن کنسرت‌های موسیقی در شهرهای خود هستند اما حسن روحانی با اشاره به این انتقادها گفته است که «هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانونگذاری کند».

XS
SM
MD
LG