لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

کنایه روحانی به رقبای انتخاباتی: دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، رقبای اصولگرای خود در انتخابات را متهم کرد که «زبان‌ها را بریده و دهان‌ها را دوخته‌اند» و خطاب به آنان گفت که «شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، در یک سخنرانی در ارومیه گفت: «آنها که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند، از آزادی بیان و انتقاد سخن می‌گویند».

او اضافه کرد: «در طول سال‌های گذشته آنچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم و ممنوعیت تصویر. لطفاً شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد».

آقای روحانی تاکید کرد: «شما دم از انتقاد نزنید که در نهادی کار می‌کنید که هیچ‌کس جرئت نمی‌کند از آن نهاد حتی یک بار انتقاد کند».

در مناظره روز جمعه نامزدهای انتخاباتی، مصطفی میرسلیم حسن روحانی را متهم کرده بود که مخالفان را تحمل نمی‌کند و ابراهیم رئیسی نیز گفته بود که آقای روحانی ۵۰ عبارت «توهین‌آمیز» را درباره منتقدان به کار برده است.

ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری که از حمایت گروه‌های عمده اصولگرا برخوردار است، از سال‌های ابتدایی انقلاب ۵۷ عهده‌دار سمت‌هایی قضایی؛ از جمله دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه بوده است.

او پیشتر به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت، و از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری با اشاره به نقش او، اقدامات این کمیته را «جنایتکارانه» توصیف کرده است.

آقای رئیسی همچنین دادستان دادگاه ویژه روحانیت، یعنی همان دادگاهی است که فرزند آیت‌الله منتظری را به دلیل انتشار فایل صوتی اظهارات او خطاب به کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌ها، به ۲۱ سال زندان محکوم کرده است که شش سال آن قابل اجرا است.

احمد منتظری پیشتر نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را «یک شوخی» و «توهین به ملت ایران» دانسته بود.

علاوه بر آن، محمدباقر قالیباف، دیگر رقیب اصولگرای آقای روحانی، نیز پیش از تصدی شهرداری تهران فرماندهی نیروی انتظامی را به عهده داشت.

او پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۸۷ و اعتراض‌های دانشجویان، به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران در نامه‌ای به محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت، خواستار برخورد با دانشجویان معترض شده بود.

آقای روحانی خود برای سال‌ها در نقش دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مسئولیت بسیاری از اقدام‌های امنیتی جمهوری اسلامی را به عهده داشته است، اما در دوره ریاست جمهوری خود با سپاه پاسداران تقابل‌هایی داشته است.

پیشتر شیرین عبادی حقوقدان ایرانی برنده جایزه صلح نوبل تصریح کرده که هیچ کدام از نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، کارنامه حقوق بشری قابل قبولی ندارد.

«منحصر کردن مردم در یک رسانه خودساخته»

رئیس‌جمهور ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود، مخالفان اصولگرای خود را متهم کرده است که تلاش می‌کردند از افزایش پهنای باند اینترنت در ایران جلوگیری و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند تا «مردم را در رسانه‌ای که خودشان ساخته‌اند، منحصر کنند».

آقای روحانی پیش از این نیز چندین بار گفته بود که اگر دولت او بر سر کار نبود، فضای مجازی مسدود شده بود و نامزدهای انتخابات نیز نمی‌توانستند از این فرصت برای تبلیغ خود از آن استفاده کنند.

او روز دوشنبه ۲۱ فروردین، با اشاره به تلاش‌ها برای مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی گفته بود که «اگر تلاش رئیس‌‌جمهور و دولت نبود، شما شبکه‌ای را نمی‌دیدید که زنده باشد و همه را قربانی می‌کردند».

او همچنین پیش از این تلاش دولتش برای از بین بردن «فضای امنیتی» به ویژه در دانشگاه‌ها سخن گفته است.

این اظهارات در حالی است که وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در دوران چهار ساله دولت آقای روحانی، به گفته نهادهای بین‌المللی بهبود نداشته و در داخل کشور هم تشکل‌های دانشجویی همچنان به فشار و سرکوب در فضای دانشگاه‌ها معترض هستند.

مؤسسه «خانه آزادی» نیز در تازه‌ترین گزارش سالانه خود با اشاره به افزایش فشار بر آزادی رسانه‌ها در جهان، ایران را یکی از ۱۰ کشور غیرآزاد در زمینه آزادی رسانه معرفی کرد.

انتقاد تلویحی از پرداخت نشدن مالیات آستان قدس رضوی

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد در ستاد یک نامزد انتخابات گفت که در هشت سال دولت سابق «هیچ شغلی» ایجاد نشد.

رئیس‌جمهور ایران همچنین یادآور شد که در دولت پیشین، ۸۶۰ هزار زن شاغل بیکار شدند و ادعا کرد که در دولتش برای ۷۵۰ هزار زن، ایجاد اشتغال شده است.

او اضافه کرد: «می‌گویند باید مالیات بدهید، ولی کسی نمی‌پرسد آنجایی که شما مدیریت می‌کنید تا حالا مالیات داده‌اید؟»

موضوعی که می‌تواند اشاره به اظهارات اخیر ابراهیم رئیسی در مورد «فرار مالیاتی ثروتمندان» باشد.

ابراهیم رئیسی، اخیراً در سخنان انتخاباتی‌اش از نحوه اخذ مالیات انتقاد کرده و گفته است که دولت تنها از کارمندان مالیات می‌گیرد اما برخی از افراد ثروتمند فرار مالیاتی دارند.

این انتقاد در حالی بیان شده که آستان قدس رضوی، مجموعه تحت ریاست ابراهیم رئیسی از پرداخت مالیات معاف است، و تلاش‌ها برای اخذ مالیات از این مجموعه، با دخالت رهبر جمهوری اسلامی بی‌نتیجه بوده است.

ریشه معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی به دهه شصت خورشیدی و تصمیم دولت وقت برای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه این آستان باز می‌گردد که در آن زمان این تصمیم با مخالفت آیت‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی مواجه شد.

«کاسبی کاسبان تحریم کساد شده است»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «شما کاسبان تحریم از اینکه کاسبیاتان کساد شده ناراحت شدید؟ ما را می‌خواهید به چهار سال قبل برگردانید؟ باز می‌خواهید تحریم و حصر را به ایران برگردانید؟».

او اضافه کرد: «ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم. راه‌مان را انتخاب کرده‌ایم؛ راه ما آزادی است، ما مخالف تحریم و مخالف حصر ایران هستیم، و می‌خواهیم با دنیا زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم».

بحث برجام، اصلی‌ترین محور دومین مناظره انتخاباتی نامزدها بود و در این مناظره آقای روحانی خطاب به نامزدهای اصولگرا گفت که «شما که از روز اول با برجام مخالف بودید و وقتی ترامپ در آمریکا به ریاست جمهوری رسید، خوشحال شدید که او برجام را پاره می‌کند امروز باید به مردم بگویید که چه برخوردی با برجام می‌کنید و آیا قرار است تحریم‌ها باز گردد یا نه؟»

در میان رقبای انتخاباتی آقای روحانی، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی اعلام کرده‌اند که با وجود انتقاد از توافق هسته‌ای، به این توافق پایبند خواهند بود. این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تأکید کرده‌اند که پس از توافق هسته‌ای تحریم‌ها برداشته نشده و «گشایشی» در زندگی مردم رخ نداده است.

واکنش به پخش بخش‌های سانسورشده مستند روحانی

پس از آنکه شامگاه شنبه ستاد انتخاباتی آقای روحانی بخش‌هایی سانسور شده از مستند انتخاباتی او را منتشر کرد، سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتشار این بخش‌ها در شبکه‌های اجتماعی را «نقض قانون» دانست و گفت که این موضوع در این کمیسیون بررسی می‌شود.

احسان قاضی‌زاده هاشمی، روز یکشنبه در این مورد گفت که در صورتی که ستاد نامزدها به اصلاحیه‌های مدنظر کمیسیون ترتیب اثر ندهند، اصلاحیه‌های اعلامی توسط سازمان صداوسیما صورت می‌گیرد.

ستاد انتخاباتی حسن روحانی روز شنبه خبر داده بود که حدود شش دقیقه از فیلم این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سانسور شده است. اکثر بخش‌های سانسور شده این فیلم، مربوط به سخنان و شعارهای گروهی از دانشجویان در حضور حسن روحانی است.

در فیلمی که از تلویزیون ایران پخش شد، سخنان و شعارهای دانشجویان درباره حصر میرحسین موسوی و کروبی رهبران جنبش سبز، اشارات آنها به محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق، انتقادشان از برخورد نکردن قوه قضائیه با حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی، و اشاره به تأیید توافق هسته‌ای از سوی آیت‌الله خامنه‌ای حذف شده بود.

در این فیلم همچنین انتقادهای حسن روحانی از برخورد نکردن قوه قضائیه با مقام‌های دولت محمود احمدی‌نژاد درباره خارج نکردن دارایی‌های ایران از آمریکا و مصادره آن، حذف شده است.

پیشتر هم در مورد محمدباقر قالیباف، یکی از برنامه‌های رادیویی او مشمول اصلاحیه کمیسیون تبلیغات شد، اما امتناع ستاد آقای قالیباف از اعمال اصلاحات مورد نظر کمیسیون باعث شده، این برنامه با یکی دیگر از برنامه‌های آقای قالیباف جایگزین شود.

XS
SM
MD
LG