لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

روسیه اتهام «مخفی‌کاری در مورد دوپینگ سازمان‌یافته» را تکذیب کرد


ریچارد مک‌لارن، حقوق‌دان کانادایی که گزارش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ را تهیه کرده، می‌گوید ورزشکاران روس در بیش از ۳۰ رشته ورزشی در ماجرای دوپینگ درگیر بوده‌اند.
ریچارد مک‌لارن، حقوق‌دان کانادایی که گزارش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ را تهیه کرده، می‌گوید ورزشکاران روس در بیش از ۳۰ رشته ورزشی در ماجرای دوپینگ درگیر بوده‌اند.

وزارت ورزش روسیه روز جمعه اتهامات آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ را که مدعی است دولت برنامه‌های دوپینگ ورزشکاران را مخفی کرده، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش تازه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ که روز جمعه ۱۹ آذر منتشر شد، می‌گوید بیش از هزار ورزشکار روس از یک طرح سازمان‌یافته برای سرپوش گذاشتن بر دوپینگ توسط نهادهای دولتی بهره‌مند شده‌اند.

بر پایه این گزارش که بیش از هزار ورزشکار روس که در المپیک‌های تابستانی و زمستانی و رقابت‌های پارالمپیک حضور داشته‌اند، از مواد نیروزا استفاده کرده یا در دستکاری نتیجه آزمایش‌های دوپینگ نقش داشته‌اند.

گزارش این نهاد بین‌المللی عنوان می‌کند که دوپینگ ورزشکاران روسی امری سازمان‌یافته بوده و به المپیک ۲۰۱۲، مسابقات جهانی دو ومیدانی ۲۰۱۳ و المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی بازمی‌گردد.

خبرگزاری رویترز در همین رابطه اظهارات ریچارد مک‌لارن، حقوق‌دان کانادایی، را بازتاب داده که این گزارش را برای آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تهیه کرده است. آقای مک‌لارن در نشستی خبری گفت که ورزشکاران روس در بیش از ۳۰ رشته ورزشی از جمله فوتبال در ماجرای دوپینگ درگیر بوده‌اند.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش، وزارت ورزش روسیه اعلام کرد که گزارش این آژانس را با دقت مطالعه و با نهادهای مبارزه با دوپینگ همکاری خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس کاخ کرملین نیز اعلام کرد گزارش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ را به دقت مطالعه خواهد کرد.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ روز چهارشنبه اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۴ ورزشکاران روس در صدر فهرست دوپینگ بوده، و بعد از آنها ورزشکاران ایتالیایی و هندی در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

طبق گزارش این نهاد در سال ۲۰۱۴ از مجموع هزار و ۶۹۳ مورد آزمایش مثبت دوپینگ در کل جهان، ۱۴۸ مورد مربوط به ورزشکاران روس بوده است. به خاطر همین رسوایی مربوط به دوپینگ گسترده ورزشکاران روسیه رقابت تعداد زیادی از آنها در المپیک ریو مورد سوء ظن است.

ورزشکاران ایتالیا با ۱۲۳، هند با ۹۶، فرانسه با ۹۱، ترکیه با ۷۳، استرالیا با ۴۹، چین با ۴۹، برزیل با ۴۶ و کره جنوبی با ۴۳ مورد از دوپینگ، پس از روسیه در مقام‌های دوم تا دهم فهرست خاطیان قرار دارند.

تعداد کل دوپینگ‌های ثبت‌شده در این سال به نسبت سال قبل که هزار و ۹۵۳ بود، تنها ۱۳ مورد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق گزارش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در میان رشته‌های ورزشی دو و میدانی با ۲۴۸ و بدنسازی با ۲۲۵ مورد تخلف در صدر فهرست قرار دارند و پس از آن رشته‌های دوچرخه‌سواری، وزنه‌برداری، فوتبال، کشتی، مشت‌زنی، راگبی و ورزش‌های آبی هستند.

گزارش‌های این نهاد معمولاً دو سال پس از انجام همه آزمایش‌ها و بررسی نتایج آن منتشر می‌شوند، و گزارشی که هفته جاری منتشر شد، جمع‌بندی تحقیقات این نهاد در سال ۲۰۱۴ است.

روسیه که در المپیک سال ۲۰۱۲ در رشته دو و میدانی از نظر تعداد مدال پس از آمریکا در مقام دوم قرار گرفت، پس از افشای دوپینگ گسترده ورزشکاران این رشته با حمایت نهادهای دولتی از شرکت در رقابت‌های دو و میدانی محروم شده است.

اکنون روسیه باید نهادهای مسئول و بخصوص فدراسیون بین‌المللی دو و میدانی را قانع کند که اقدامات لازم برای اصلاح سیستم ناظر بر کنترل دوپینگ را انجام داده است.

XS
SM
MD
LG