لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۲

پیش‌نویس نامه‌ای به کمیته جهانی المپیک: نگذارید روسیه به ریو برود


رئیس آزمایشگاه ضددوپینگ در مسکو گفته است به ورزشکاران استروئید می‌داده و از طریق سوراخی در دیوار، کمک می‌کرده نمونه‌های آزمایشگاهی با نمونه‌های پاک جایگزین شوند
رئیس آزمایشگاه ضددوپینگ در مسکو گفته است به ورزشکاران استروئید می‌داده و از طریق سوراخی در دیوار، کمک می‌کرده نمونه‌های آزمایشگاهی با نمونه‌های پاک جایگزین شوند

چهره‌های شاخص ورزشی در آمریکا و کانادا پیش‌نویس نامه‌ای را برای کمیته جهانی المپیک تهیه کرده‌اند، که خواستار ممانعت از حضور روسیه در المپیک ریو، به دلیل رسوایی مربوط به دوپینگ گسترده، شده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که نسخه‌ای از این نامه را دیده می‌گوید نویسندگانش، آن را برای زمانی آماده کرده‌اند که گزارش ویژه ریچار مک‌لارن در مورد تحقیات مربوط به دوپینگ ِ حمایت‌شده از سوی دولت در روسیه منتشر می‌شود. نتیجه تحقیقات قرار است دوشنبه منتشر شود و نامه چهره‌های شاخص ورزشی نیز «ممکن است» پس از آن به کمیته جهانی ارسال شود.

المپیک ریو از ماه آینده میلادی در برزیل آغاز می‌شود.

آزمایش‌های مربوط به دوپینگ ورزشکاران حرفه‌ای در روسیه به «بزرگ‌ترین بحران» در تاریخ ورزش آن کشور تبدیل شده‌است. تا کنون شمار زیادی از ستارگان ورزشی روسیه از شرکت در مسابقات محروم شده‌اند.

پت هیکی، رئیس کمیته المپیک اروپا، گفته است پیش‌نویس این نامه «به استقلال و اعتبار این گزارش مهم خدشه وارد می‌کند».

پرفسور ریچارد مک‌لارن، حقوقدان کانادایی از سوی آژانس جهانی ضد دوپینگ برای انجام تحقیقات در مورد ادعاهایی انتخاب شده‌است، که می‌گویند ورزشکاران روس با دخالت آگاهانه دولت آن کشور دوپینگ کرده‌اند.

ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه، تاکید کرده است که کشورش با دوپینگ مبارزه خواهد کرد، در عین حال منتقدان او با ارائه مستنداتی، می‌گویند این وزارتخانه خود در افشا نشدن برخی تخلفات دارویی سهیم است.

پیش‌تر گرگوری رودچنکوف، رئیس آزمایشگاه دارو و مخدرات مسکو، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود به ورزشکاران استروئید می‌داده و از طریق سوراخی در دیوار، کمک می‌کرده نمونه‌های آزمایشگاهی با نمونه‌های پاک جایگزین شوند.

رودچنکوف اکنون ساکن آمریکا است و می‌گوید دستور این کار از سوی وزارت ورزش آن کشور آمده بود.

تراویس تیگارت، مدیر آژانس ضددوپینگ آمریکا، می‌گوید پیش‌نویس نامه تهیه‌شده، از حمایت دست‌کم ۶ کشور و گروه ورزشی در جهان برخوردار است. اما تا زمانی که گزارش پرفسور مک‌لارن منشر نشود، علنی نخواهد شد.

نویسندگان نامه گفته‌اند درصورتی آن را می‌فرستند که مشخص شود بیشتر ورزشکاران روس دوپینگ کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG