لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

پیش‌بینی رسانه‌ها از ایجاد محوری جدید در منطقه در پرتو سفر مدودیف به اسرائیل


هم‌زمانی سفر نخست‌وزیر روسیه به اسرائیل با اعلام پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا، و خشنودی عمیق و مشترک اسرائیل و روسیه از تحول سیاسی در واشینگتن، احتمال ایجاد محور جدیدی را برای خاورمیانه مطرح کرده است.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که این محور جدید با حضور ترامپ، پوتین، نتانیاهو، و السیسی (رئیس‌جمهور مصر) می‌تواند تغییرات تازه‌ای در منطقه ایجاد کند.

هر چند سفر رسمی دمیتری مدودیف به اسرائیل از مدتی قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما در ساعاتی آغاز شد که پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسجل شد.

دمیتری مدودیف چهارشنبه ۱۹ آبان وارد اسرائیل شد، روز پنجشنبه با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد و جمعه ۲۱ آبان نیز از «ید و شم» موزه هولوکاست اورشلیم دیدار کرد تا «به قربانیان هولوکاست ادای احترام نماید».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای مدودیف در این موزه گفت، روسیه، وارث شوروی، در کنار قوای متفقین، در شکست نازی‌ها سهم بزرگی در آزاد کردن یهودیان از اردوگاه‌های مرگ داشته است.

نخست‌وزیر روسیه این را نیز به رهبران اسرائیل گفته بود که «ارزش‌های مشترک ما مبتنی بر تعهد در مبارزه با یهودستیزی بوده و حال نیز دو کشور ما چالش‌های مشترکی دارند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رئوبن ریولین رئیس‌جمهور اسرائیل به دمیتری مدودیف گفته است «وزن روسیه در وضعیت جدید خاورمیانه و جهان سنگین‌تر شده است».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز به همتای روس خود گفت که اسرائیل در مورد مقابله با گسترش رخنه ایران در سوریه در حالی که روسیه در سوریه نقش مهمی یافته، تأکید دارد.

در نشست خبری نخست‌وزیران دو کشور نیز، آقای نتانیاهو گفت که دو هدف مشترک اسرائیل و روسیه در مورد سوریه، جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای و مقابله با تثبیت نفوذ نظامی ایران در زمین، دریا و هوای سوریه است.

نخست‌وزیر اسرائیل این را نیز گفت که اسرائیل همچنان «علیه انتقال جنگ‌افزار ایرانی» برای حزب‌الله در سوریه اقدام خواهد کرد.

رهبران اسرائیل از مدتی پیش تأیید کرده‌اند که این کشور کاروان‌های حامل سلاح برای حزب‌الله را مورد حمله قرار داده است.

یک روز قبل از آخرین دیدار نتانیاهو و مدودیف، نیروی هوایی اسرائیل حمله دیگری به سوریه کرده و گفته بود این حمله واکنشی به اصابت خمپاره از سوریه به اسرائیل در روز چهارشنبه ۱۹ آبان بوده است.

با وجود هماهنگی‌های اسرائیل و روسیه در امور نظامی مرتبط با سوریه، روسیه درخواست‌های پی در پی سال‌های گذشته اسرائیل را برای خودداری از عملی کردن معامله سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ به ایران رد کرد.

مقام‌های اسرائیل در دیدارهای خود با آقای مدودیف به اقدام روسیه در نهایی کردن تحویل این سامانه‌ها به ایران، اشاره نکردند.

دمیتری مدودیف جمعه ۲۱ آبان نیز به شهر اریحا در کرانه باختری رفت تا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کند.

او در اریحا ابراز امیدواری کرد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نقش فعال‌تری در صلح اسرائیلی - فلسطینی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG