لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

از واکنش‌ها به یک روبوسی تا مشکلات نمایش فوتبال در سالن‌های سینما


تحولات مربوط به سینمای ایران در هفته گذشته، تحت تأثیر حضور سینماگران ایرانی از طیف‌های مختلف در جشنواره فیلم کن بود.

مهم‌ترین موضوع هم، واکنش مسئولان وزارت ارشاد به روبوسی لیلا حاتمی با ژیل ژاکوب مدیر جشنواره کن مربوط می‌شد که تا چند روز موضوع اصلی محافل بود. در این میان انتقاد معاون پارلمانی وزارت ارشاد درباره آنچه «رفتارنامتعارف» خانم حاتمی خوانده بود، با حمایت رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان مواجه شد اما از سوی مدیران سینمایی وزارت ارشاد همراهی چندانی دیده نشد.
صحنه ۱۱۸؛ از واکنش‌ها به یک روبوسی تا مشکلات نمایش فوتبال در سالن‌های سینما
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:01 0:00
لینک مستقیم
در عوض حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، در یادداشتی که در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد، بدون نام بردن از لیلا حاتمی به دفاع از حضورهای خارجی سینماگران ایرانی در جشنواره‌ها و مجامع بین‌المللی پرداخت. در کنار آقای ایوبی برخی سینماگران نیز با انتشار تصاویر خانم حاتمی در صفحات فیس‌بوکشان به ابراز حمایت نمادین از او پرداختند.

در اکران سینماها، باوجود نمایش دو فیلم جدید مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی، تحرکی جدی در جذب تماشاگر دیده نمی‌شود. فیلم متروپل در هفته اول نمایشش توانسته حدود ۶۰ میلیون تومان فروش داشته باشد و فروش فیلم اشباح هم در حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است.

این فروش‌ها البته در هفته اول و در تعداد سینماهای به نسبت اندکی بوده با این همه در مقایسه با عملکرد فیلم‌های دیگر چندان درخشان نیست، به ویژه در مقایسه با فیلم طبقه حساس ساخته کمال تبریزی که باوجود گذشت بیش از دو ماه از اکرانش همچنان تماشاگر زیادی دارد و مجموع فروشش در تهران از رقم ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان گذشته است.

در تحولات مرتبط با اکران سینماها، مهم‌ترین اتفاق منتفی شدن موضوع نمایش فوتبال در سینماها بود که با وجود تمام پیگیری‌های سینماداران و ابراز علاقه‌های مکرر آنها، فرماندهان نیروی انتظامی همچنان اصرار به اجرای این طرح به صورت جداگانه برای تماشاگران زن و مرد دارند.

احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی این هفته گفت که نیروی انتظامی تنها در صورت نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های جداگانه برای مردان و زنان حاضر به صدور مجوز این برنامه است. سینماداران هم گفتند که به این شکل حاضر به نمایش مسابقات در سینماها نیستند و به این ترتیب برای چندمین بار اجرای طرح نمایش فوتبال در سینماها منتفی به نظر می‌رسد.

۴ سال پیش در دوره گذشته جام جهانی نمایش فوتبال در سینماها با استقابل قابل توجه علاقه‌مندان روبه‌رو شد، اما پس از آن نیروی انتظامی به دلیل جلوگیری از آنچه ناهنجاریی‌های رفتاری نامیده از ادامه این طرح جلوگیری کرده است.

بهروز صمدبیگی، روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی، که از پیگیران این طرح بوده درباره دلایل مخالفت نیروی انتظامی می‌گوید:
«در جامعه ایرانی که جامعه‌ای جوان است، وجود مجراهای ابراز شادمانی عمومی، چه در مورد فوتبال و چه در هر مورد دیگری، به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد. کما اینکه در موارد مشابه هم داشتیم و اوج آن پخش فوتبال در سینماها بود که خیلی خیلی مورد توجه و استقبال قرار گرفت. فوتبال یک سرش شادمانی است، باعث می‌شود آدم‌هایی که به یک تیم علاقه دارند بعد از تماشای فوتبال با هم به شادمانی بپردازند، [مقام‌های انتظامی] با این مخالفند. طبیعتاً وقتی خانم‌ها و آقایان، دخترها و پسرها، در این شادمانی حضور داشته باشند، اینها حساس‌تر شوند و با توجه به نوع نگاه مسئولان نیروی انتظامی، فکر می‌کنند که باید جلوی این قضیه را گرفت.»

با منتفی شدن احتمالی اجرای طرح نمایش فوتبال در سینماها به نظر می‌رسد پخش کنندگان فیلم‌های در نوبت اکران که پیش از این چندان رغبتی برای اکران سریعتر فیلم‌هایشان نشان نمی‌دادند، نسبت به اکران آنها مشتاق‌تر باشند. بر همین اساس گفته شده اکران فیلم «ردکارپت» ساخته تازه رضا عطاران در گروه سینمایی استقلال پس از نمایش فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» قطعی شده است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG