لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

پس از یک سال تحریم؛ رقابت فشرده بر سر معرفی نماینده ایران به اسکار


صحنه‌ای از فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»
صحنه‌ای از فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»
در شرایطی که هفته گذشته حجت‌الله ایوبی، رئیس جدید سازمان سینمایی، تقریباً تیم همکارانش در مدیریت سینمایی را کامل کرد، با نزدیک شدن به زمان معرفی نماینده امسال سینمای ایران برای شرکت در جوایز اسکار ۲۰۱۴، نگاه‌ها معطوف به بنیاد سینمایی فارابی شده تا گزینه امسال سینمای ایران را معرفی کند.

بنیاد سینمایی فارابی امسال نیز به روش سال‌های قبل کمیته‌ای متشکل از چند سینماگر و مسئول دولتی را تشکیل داده تا فیلم نهایی را انتخاب کنند. با آنکه حسن نجاریان، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، پیشتر گفته بود اعضای این کمیته تا زمان اعلام تصمیم نهایی، معرفی نخواهند شد اما روز سه‌شنبه اسامی این کمیته اعلام شد که در میان‌شان نام سینماگرانی چون مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی و فاطمه معتمدآریا به چشم می‌خورد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:17 0:00
لینک مستقیم
این کمیته همچنین نام ۱۲ فیلم را به عنوان نامزدهای اولیه برای معرفی به اسکار معرفی کرد. نام فیلم‌هایی چون «برف روی کاج‌ها»، «پذیرایی ساده»، «قاعده تصادف» و «بی‌خود و بی‌جهت» در این فهرست به چشم می‌خورد.

اما آنچه تاکنون از تصمیم‌های این کمیته در رسانه‌های ایران منتشر شده حاکی از شانس بالای ۳ فیلم برای معرفی به جایزه اسکار است. مهم‌ترین آنها فیلم آخر اصغر فرهادی «گذشته» است که به تازگی در سینماهای ایران اکران شده و از ماه اینده نیز در آمریکای شمالی به روی پرده می‌رود.

مدافعان معرفی فیلم «گذشته» می‌گویند به واسطه سابقه اصغر فرهادی و وجود پخش‌کننده جهانی و معتبر برای آن شانس این فیلم برای قرار گرفتن در میان نامزدهای نهایی بالاست. با این همه بر سر سهم ایران در تولید این فیلم و اینکه آیا اساساً می‌توان آن را فیلمی محصول سینمای ایران دانست بحث و اختلاف نظر زیاد است. محمد حقیقت، منتقد و کارشناس توزیع فیلم مقیم فرانسه، درباره احتمال معرفی این فیلم به آکادمی اسکار می‌گوید:
«گذشته، همین طور که می‌دانید و همه جا هم اعلام شده، یک فیلم فرانسوی است که در فرانسه، به زبان فرانسه و با پول فرانسه و تکنیسین‌های فرانسه ساخته شده و یکی از شانس‌هایی هم بود که از طرف خود فرانسه راجع به آن صحبت کنند و آن را پیشنهاد کنند. بنابراین این فیلم بیشتر فرانسوی است ولی خب همیشه راه‌های گریزی هم هست که می‌شود به شکل‌هایی بگوییم این فیلم ایرانی هم می‌تواند باشد، چون کارگردانش ایرانی است. ولی به هر حال زبان فیلم، زبان فرانسه است و طبیعتاً فیلمی از خود ایران با هویت ایرانی، که در خود ایران ساخته شده و روی پرده آمده، و مسائلش مسائل ایران است، قابل اعتبارتر حساب می‌شود، اگر چنان فیلمی انتخاب شود.»

اما در کنار فیلم گذشته، نام دو فیلم ایرانی دیگر هم به عنوان گزینه‌های معرفی به اسکار مطرح است. اولی ساخته تازه پرویز شهبازی با نام «دربند» است که نمایشش در جشنواره فیلم فجر گذشته هم با استقبال منتقدان روبه‌رو شده بود. فیلمی که داستانی درباره مواجهه یک دختر تنهای شهرستانی با مسائل و مشکلات زندگی در تهران دارد.

اما در حالی که اکران فیلم «دربند» از روز چهارشنبه آغاز می‌شود، فیلم دیگری که برای معرفی به آکادمی اسکار شانس دارد، این روزها جزو فیلم‌های پرفروشِ ایران است. «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده در کنار رسیدن به فروش دو میلیاردی در تهران حامیانی نیز برای معرفی به اسکار دارد. حامیانی که می‌گویند به دلیل مضمون و ساختش توسط یک کارگردان زن می‌تواند توجه اعضای آکادمی را جلب کند. از جمله این حامیان محمد حقیقت است:
«از نظر موضوع فکر می‌کنم که فیلم "هیس" فیلم جالب‌تر و جذاب‌تری است و موضوعی است که می‌تواند همه را در هر کشوری تحت تأثیر قرار دهد. نکته دیگری هم که احیاناً می‌تواند جالب باشد، و کسانی که از طرف ایران فیلم را به اسکار می‌فرستند می‌توانند روی آن مانوور دهند، و افراد آکادمی اسکار را متوجه کنند این است که این فیلم از یک فیلمساز زن است و از این زاویه هم می‌تواند نیمچه امتیازی به حساب بیاید و توجه آنها را جلب کند که یک زن چنین موضوعی را انتخاب کرده و موضوعی است که راجع به دخترانی کوچکی است که مردها به آنها اذیت و آزار جنسی وارد می‌کنند و از این زاویه می‌تواند موضوع جذاب و مهمی باشد چراکه این مسئله هم در اروپا و هم در آمریکا و هم در ایران و سایر کشورها همیشه بوده و خود مسئله خیلی جالب و مهم است.»

صحبت درباره معرفی نماینده ایرانی برای شرکت در اسکار ۲۰۱۴ درحالی مطرح می‌شود که سال گذشته با تصمیم مدیران سینمایی وقت فیلمی از ایران به آکادمی اسکار معرفی نشد و ایران شرکت در این جایزه را در اعتراض به انتشار فیلمی درباره محمد پیامبر اسلام تحریم کرد. تصمیمی که از همان زمان تاکنون انتقادها درباره‌اش ادامه دارد.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG