لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

روایت علیرضا نادری از مجید بهرامی و مبارزه‌اش با سرطان


درگذشت مجید بهرامی بازیگر شناخته شده تئاتر، فضای نمایشی ایران را در هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد. آقای بهرامی که از شش سال پیش تاکنون دچار بیماری سرطان بود، سرانجام در روز شنبه این هفته درگذشت.

مبارزه بی‌امان او در سال‌های اخیر با بیماری سرطان از موارد مورد توجه رسانه‌ها در حوزه تئاتر ایران بود.

علیرضا نادری نمایشنامه نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران که او هم سال گذشته یکی از فرزندانش را به دلیل بیماری سرطان از دست داده می‌گوید مبارزه مجید بهرامی با سرطان منبع الهام بسیاری از جمله فرزندش بود:

«موضع امیدوارانه‌اش در هفت سال اخیر در مبارزه با سرطان برای من درخشان بود و خیلی از این بابت از مرگش متأسفم. او یکی از الگوهای پسرانم در مبارزه با این بیماری وحشتناک بود.»

مجید بهرامی با بازی در نمایش «عشق آباد» کار داود میرباقری به فضای تئاتری ایران معرفی شد. اما با همکاری‌اش با حامد محمدطاهری و گروه او بود که اجراهای متفاوتش مورد توجه قرار گرفت. بازی آقای بهرامی در نمایش معروف «سیاها» با تحسین فراوانی همراه بود و در نمایش «خانه در گذشته ماست» در یک حوضچه پر از گِل بازی کرد.

علیرضا نادری نویسنده آثاری چون «کوکوی کبوترای حرم» و «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» درباره ویژگی کاری مجید بهرامی چنین می‌گوید:

«تئاتر ایران، تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و پیچ‌های مختلفی را طی کرده و متأسفانه در طول این سی سال اخیر هم خیلی دور خودش چرخیده. حامد محمدطاهری که گروه سیاه‌ها را پایه‌گذاری کرد و با این بچه‌ها نوعی دیگری از تئاتر را تجربه کرد، نوع دیگری از تئاتر را آورد که منطبق بود بر الگوهایی که در بیرون جریان داشت. چون جریان تئاتر در بیرون مرزها یک جریان پویاست که در آن سیستم‌هایی وجود دارد که مدام به روز فکر می‌کنند و برای آینده طرح و برنامه دارند. مجید به این نوع تئاتر تعلق داشت و درگیر تئاتر روزمره و بی‌اثر ایران نبود. صاحب درک و دریافت‌های خوبی در تئاتر بود و طرز دیگری از تئاتر را پیگیری می‌کرد که متأسفانه این بیماری امانش نداد.»

مجید بهرامی در چند فیلم سینمایی هم بازی کرد از جمله اجرایش به نقش یک رزمنده موجی در سکانسی از فیلم «گیلانه» ساخته رخشان بنی اعتماد در یادها باقی مانده است.

از دیگر تحولات تئاتری ایران در هفته گذشته اظهارات حسین طاهری رئیس مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بود که در آن این مسئول اصلی تئاتر ایران، وجود فشارهای خارج از مجموعه ارشاد بر مدیریت تئاتر را رد کرده و گفته تغییر برنامه‌ها و توقف اجرای برخی نمایش‌ها با تصمیم مرکز هنرهای نمایشی انجام شده است. او همچنین به شکل تلویحی وجود اختلاف نظر با معاون هنری وزارت ارشاد را تأیید کرد.

سینمای ایران؛ نمایش فیلم‌های جدید

اکران سینماهای ایران با خروج قطعی فیلم «عصبانی نیستم» شاهد نمایش چند فیلم تازه است. از میان فیلم‌های تازه اکران شده فیلم «شیار ۱۴۳» فروش بیشتری دارد. این فیلم که دومین ساخته نرگس آبیار است از آثار تحسین شده یک سال اخیر سنیمای ایران توسط مسئولان و چهره‌های سیاسی محسوب می‌شود و نمایشش در سینماها نیز با تبلیغات گسترده رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی همراه بوده است.

از دیگر فیلم‌های تازه اکران شده فیلم «میهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور است که تازه‌ترین نقش آفرینی پرویز پرستویی هم محسوب می‌شود. این فیلم نیز مانند «شیار ۱۴۳» مضمونی مرتبط با تاثیرات جنگ ایران و عراق بر زندگی افراد دارد.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شورای صنفی نمایش نیز قرار است دو فیلم «مستانه» به کارگردانی حسین فرح‌بخش و «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» به کارگردانی قربان محمدپور از روز چهارشنبه در گروه‌های آفریقا و قدس روی پرده بروند.

اما علاوه بر گروه‌های اصلی سینمایی، در گروه سینمایی هنر و تجربه هم فیلم‌های تازه‌ای بر پرده سینماها رفته‌اند. یکی از این فیلم‌ها «پرویز» ساخته تحسین شده مجید برزگر است که از زمان نمایش توانسته نظرات را به سوی خود جلب کند. این فیلم در سه سال اخیر در جشنواره‌های مختلف جهانی هم به نمایش درآمده است.

بیش از یک ماه از آغاز فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه می گذرد و در این مدت حدود ۲۵ فیلم سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی و خارجی در پنج سینمای تهران و مشهد اکران شده است. مسئولان این طرح می‌گویند استقبال از فیلم‌ها بیش از پیش بین‌هایشان بوده است.

سینمای جهان؛ استقبال از قسمت تازه «خنگ و خنگ‌تر»

قسمت دوم کمدی موفق «خنگ و خنگ‌تر» این هفته صدرنشین جدول فروش سینماهای آمریکای شمالی بود. پس از ۲۰ سال قسمت دوم این کمدی موفق دهه ۹۰ با همان بازیگران قسمت نخست، جیم کری و جف دانیلز روانه پرده سینماها شده است و فروش ۳۸ میلیون دلاری‌اش نشان داده که همچنان نزد تماشاگران محبوب است. در این قسمت شخصیت‌های قسمت قبلی، لوید و هری راهی سفری جاده‌ای می شوند برای پیدا کردن دختر گمشده هری.

انیمیشن «قهرمان بزرگ ۶» در هفته دوم اکران ۳۶ میلیون دلار فروش کرد و مجموع فروش داخلی‌اش را به حدود ۱۱۲میلیون دلار رساند. فروش جهانی این انیمیشن که با بودجه‌ای ۱۶۵ میلیون دلاری ساخته شده به ۱۴۸ میلیون دلار رسیده است.

«در میان ستارگان» فیلم تازه کریستوفر نولان با ۲۹ میلیون دلار فروش در رده سوم جدول قرار گرفت. با آنکه مجموع فروش این فیلم در آمریکایش شمالی به مرز ۱۰۰ میلیون دلار رسیده اما به لطف استقبال زیاد از آن در خارج از آمریکا این ساخته پر سر و صدای کریستوفر نولان به فروشی در حدود ۳۲۲ میلیون دلار دست یافته است.

تازه وارد این هفته جدول فروش سنماها درام «فراسوی نورها» به کارگردانی جینا پرینس بایث‌وود بود. این فیلم که درامی عاشقانه درباره رابطه یک سوپراستار موسیقی و یک پلیس جوان است با شش میلیون دلار فروش در رده چهارم جدول قرار گرفت.

به غیر از رسیدن مجموع فروش فیلم «دختر گمشده» به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار، از دیگر اتفاقات جدول فروش این هفته ورود فیلم «پرنده باز» به جدول ده فیلم پرفروش این هفته بود. این فیلم با افزایش تعداد سینماهای نمایش دهنده‌اش به مجموع فروش ۱۱ و نیم میلیون دلاری رسیده است.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG