لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

اسکاتلند اقداماتی را برای حفظ عضویت در اتحادیه اروپا آغاز می‌کند


در واکنشی دیگر به نتایج همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، وزیر اول اسکاتلند، اعلام کرد که دولت محلی اقداماتی را برای حفظ عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا آغاز می‌کند و برای همه‌پرسی احتمالی آماده می‌شود.

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند روز شنبه به خبرنگاران گفت که «مصمم به اخذ اقدامی وحدت‌بخش در سراسر اسکاتلند هستیم» و اضافه کرد که این اقدام ممکن است شامل رأی‌گیری دوباره در مورد استقلال این منطقه از بریتانیا باشد.

ساکنان اسکاتلند در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ به استقلال از بریتانیا رأی منفی دادند و از آن زمان گزینه استقلال در نظرسنجی‌ها با اقبال عمده روبه‌رو نشده است.

با این حال پس از آنکه اسکاتلندی‌ها در همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا، بر باقی ماندن در اتحادیه تأکید کردند، حزب ملی اسکاتلند که خانم استرجن آن را رهبری می‌کند استدلال کرد که دلیل مخالفت اسکاتلندی‌ها با استقلال از بریتانیا در سال ۲۰۱۴، این بود که باور داشتند این تنها تضمین برای باقی ماندن در اتحادیه اروپاست.

حزب ملی اسکاتلند همچنین استدلال کرده که نتایج همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا، پرونده استقلال از بریتانیا را وارد مرحله جدیدی می‌کند و ممکن است بسیاری از اسکاتلندی‌ها در رأی خود تجدید نظر کنند.

وزیر اول اسکاتلند هم روز جمعه و پس از اعلام نتایج همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا گفته بود که همه‌پرسی جدید استقلال «بسیار متحمل» خواهد بود.

خانم استرجن روز شنبه هم پس از جلسه کابینه محلی اسکاتلند تأکید کرد که اسکاتلند بدون بررسی همه گزینه‌های ممکن اجازه نمی‌دهد عضویت در اتحادیه اروپا از آن سلب شود.

او گفت که به دنبال آن هستیم که برای بررسی همه گزینه‌های حفظ عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهایی فوری را با نهادهای اروپایی و دیگر اعضای اتحادیه اروپا داشته باشیم.

وزیر اول اسکاتلند بار دیگر تأکید کرد که پیشنهاد همه‌پرسی استقلال می‌تواند در دستور کار باشد.

رویترز در گزارش خود یادآوری کرده که حزب ملی اسکاتلند، برای داشتن اکثریت مطلق در پارلمان محلی، باید دو کرسی دیگر در اختیار داشته باشد.

در اسکاتلند سخنگوی حزب سبزها، متحد حزب ملی گفته است که اکنون برای تصمیم‌گیری در مورد همه‌پرسی استقلال زود است اما در سایه نتایج همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا کمتر کسی شک دارد که گزینه استقلال باید در نظر گرفته شود.

در مقابل ویل رنی، رهبر حزب لیبرال دموکرات، در بیانیه‌ای گفته است که حزب خود را متقاعد کرده از مذاکرات خانم استرجن با اتحادیه اروپا حمایت کند اما این مذاکرات نباید فریبی برای اقدام به استقلال باشد.

این حزب محلی از ایده یک اسکاتلند قدرتمند و خودمختار در درون بریتانیا حمایت می‌کند.

مقام‌های اتحادیه اروپا هنوز رسماً واکنشی نسبت به ابراز تمایل اسکاتلند به حضور در این اتحادیه نشان نداده‌اند.

در این زمینه گاردین روز شنبه نوشت که در مورد اظهار نظرهای وزیر اول اسکاتلند، نظر یک سخنگوی کمیسیون اروپایی را جویا شده اما او از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

این سخنگوی کمیسیون اروپایی همچنین در مورد تصمیم احتمالی مقام‌های اتحادیه اروپا به مذاکره با دولت محلی اسکاتلند، گفته است که «اگر تقاضایی برای مذاکره دریافت شوند حتماً پاسخی خواهد داشت، اما من نمی‌توانم در مورد چیزی اظهار نظر کنم که اتفاق نیفتاده است».

او اضافه کرده که در شرایط کنونی، بریتانیا هنوز عضو اتحادیه اروپاست و گفت‌وگو [در مورد خروج از اتحادیه] هنوز آغاز نشده است.

در همین حال اتحادیه اروپا روز شنبه گروه‌ای ویژه برای پیگیری مذاکره برای خروج بریتانیا مشخص کرد.

یک سخنگوی دونالد توسک، رئیس کنونی شورای اروپا هم تأیید کرده است که گروه ویژه‌ای برای پیگیری مذاکرات تشکیل شده و دیدیه سیئوز، هدایت این گروه را بر عهده دارد.

آقای سیئوز بلژیکی است و در زمانی که هرمان ون رمپوی ریاست شورای اروپا را بر عهده داشت، از مشاوران ویژه او بود.

XS
SM
MD
LG