لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

صدیقی: معلوم نیست دولت فرصت مجددی برای خدمت به مردم پیدا کند


تعدادی از امامان جمعه ایران در هفته دولت از عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه‌های مختلف انتقاد کردند و کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، به دولت هشدار داده که «فرصت باقیمانده» را به سیاسی‌کاری و تبلیغات انتخاباتی نپردازد، «چرا که معلوم نیست فرصت مجددی برای خدمت به مردم پیدا کند».

امام جمعه تهران در خطبه‌های روز جمعه پنجم شهریور خود، همچنین اقدامات دولت را در مقابل «آنچه باید می‌شد»، «بسیار ناچیز» ارزیابی کرده و از مقام‌های دولت خواسته است که «مغرور نشوند».

او تأکید کرده «آنچه باید بشود در برابر آنچه شده، اصلاً قابل ملاحظه نیست و نیازهای کشور خیلی زیاد است».

آقای صدیقی خطاب همچنین به دولت حسن روحانی گفت که «مسئله برجام را بزرگ نکنید؛ رهبر مرتب از بدعهدی‌های دشمن سخن می‌گوید، اما دولت حاضر نیست حتی یک جمله از این بدعهدی‌ها بگوید».

این چهره اصولگرا پیش از این نیز از تحریم‌های غرب علیه ایران با عنوان «نعمت» یاد کرده و از قراردادهای ایران با کشورهای خارجی پس از توافق اتمی انتقاد کرده بود.

مقام‌های دولت حسن روحانی در سال‌های گذشته بارها از تأثیرات «مخرب» تحریم‌های غرب بر اقتصاد و صنعت ایران و تأثیرات مثبت توافق اتمی وین سخن گفته‌اند و حسن روحانی بارها تأکید کرده که این توافق «سایه جنگ را از سر ایران دور کرد».

با این حال محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، روز پنج‌شنبه با «نادرست خواندن شعارهای سیاسیون» در مورد حمله آمریکا به ایران گفت که «عده‌ای می‌گویند که ما خطر جنگ علیه ایران را برداشتیم اما این فقط شعار است».

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز در فروردین ماه در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال ۹۵ تأکید کرده بود که توافق هسته‌ای «هرگز یک سند افتخار» نیست و مردم «با اکراه» آن را پذیرفتند.

امام جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حسن روحانی گفت که نباید سخنی «خلاف» سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفته شود تا «دشمنان بگویند در ایران اختلاف نظر است».

آقای صدیقی با اشاره به مشکلات اقتصادی و رکود در کشور گفت که دولت در یک سال باقیمانده از دوره خود در «زمینه رونق اقتصادی فعالیت کند و این فرصت باقی‌مانده زمانی برای سیاسی‌کاری و تبلیغات انتخاباتی نیست».

آیت‌الله علی خامنه‌ای،رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه سوم شهریور ماه، دولت حسن روحانی را به دوری از حواشی بحث‌های انتخاباتی در ماه‌های آینده فراخوانده و از اعضای هیأت دولت خواسته بود با برنامه‌ریزی و جدیت، کار و تلاش خود را در یک سال باقی‌مانده انجام دهند.

آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین ضمن انتقاد از حوزه فرهنگ گفته بود که آزاداندیشی به معنای «ولنگاری و اجازه‌دادن به دشمن برای لطمه‌زدن» نیست.

در همین حال احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز روز پنجم شهریور گفت که دولت حسن روحانی برای جلب نظر «قشر لائیک»، دچار «ولنگاری فرهنگی» و «تساهل» شده و برای «خوشایند» این قشر به روحانیت «توهین» می کند.

در اظهارات مشابهی محمد سعیدی، امام جمعه قم، نیز تأکید کرد که باید «از ولنگاری در عرصه فرهنگ و حجاب و عفاف پرهیز شود».

سخنان امامان جمعه ایران در انتقاد از دولت حسن روحانی در حالی است که برخی از مقام‌های دولتی در هفته دولت ضمن انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، آمارهایی از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور در این دولت و بهبود وضعیت اقتصادی در دولت حسن روحانی ارائه کرده‌اند.

از جمله علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، روز پنجشنبه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت که «سیاست نادرست دولت قبل در روابط خارجی، باعث شده بود ایران در انزوا قرار گرفته و اجماعی بزرگ از کشورهای مختلف علیه ایران شکل گیرد».

XS
SM
MD
LG