لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

ادامه گفت‌وگوها در سنای آمریکا با هدف رأی‌گیری تازه بر سر توافق اتمی


گفت‌وگوها درباره توافق هسته‌ای ایران، روز سه‌شنبه در مجلس سنای آمریکا آغاز شد و تا رأی‌گیری تازه‌ در مورد توافق هسته‌ای با ایران، ادامه دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، می‌خواهد کفایت مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران را بار دیگر در مجلس سنای آمریکا به رأی بگذارد و نمایندگان جمهوری‌خواه در سنا از چند ساعت گذشته، برای متقاعد کردن نمایندگان تلاش می‌کنند.

در صورتی که دست‌کم ۶۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی مثبت بدهند، سنای آمریکا، موضوع رد توافق هسته‌ای ایران را به رأی خواهد گذاشت.

کفایت مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران، پنجشنبه گذشته نیز در سنای آمریکا به رأی گذاشته شد که نتوانست حدنصاب لازم را کسب کند.

براساس مصوبه کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان و سنا، تا روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریورماه) فرصت دارند که به این توافق رأی مثبت یا منفی دهند.

در جلسه روز سه‌شنبه سنای آمریکا چه گذشت؟

جمهوریخواهان در سنای آمریکا، روز سه‌شنبه برای گفت‌وگوی پایانی در مورد توافق هسته‌ای ایران، پیش از انقضای فرصت بازنگری کنگره‌ای فشار آوردند.

با این حال دمکرات‌ها آماده‌ بودند تا جلوی هرگونه اقدام جهت خدشه‌دار کردن این توافقنامه بین‌المللی و پیروزی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در زمینه یک ابتکار بالای سیاست خارجی را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سنا تصمیم دارد که برای دومین بار در یک هفته در مورد ارائه لایحه‌ای در رد توافق با ایران رأی‌گیری کند، و پیش‌بینی می‌شود که مانند بار پیش دمکرات‌ها از رأی کافی برای جلوگیری از آن برخوردار باشند.

در جلسه روز سه‌شنبه در سنای آمریکا، رهبر جناح اکثریت سنا «میچ مک‌کانل» از حزب جمهوریخواه، سناتورهای دمکرات را متهم کرد که اجازه ندادند سنا در مورد توافق رأی دهد.

وی گفت: «اکثریتی قوی از دو حزب در مجلس نمایندگان به رد توافق رأی دادند. اکثریتی قوی از دو حزب در سنا هم به رد توافق رأی می‌دهند، اگر تنها، سناتورهای دمکرات از بازداشتن مردم آمریکا از داشتن حتی یک رأی نهایی در خصوص یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی عصرمان دست بردارند».

دمکرات‌ها با هدایت هری رید، رهبر جناح اقلیت در سنای آمریکا، بر این موضع‌اند که مسئله حل و فصل شده است بویژه اینکه دوره بررسی کنگره‌ای، روز پنجشنبه منقضی می‌شود.

استقبال واتیکان از توافق هسته‌ای

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد، این توافقنامه پیشاپیش دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک از واشنگتن در هفته آینده با استقبال واتیکان از این توافق قوّتی یافته است.

اسقف اعظم «پل گَلَگِر» وزیر واتیکان در امور روابط با کشورها، روز دوشنبه در وین گفت که واتیکان از توافق پشتیبانی می‌کند زیرا فکر می‌کند بهترین راه حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره است.

گلگر گفت که واتیکان امیدوارست که اجرای کامل توافقنامه، به گفته وی «ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین خواهد کرد» و «گامی قطعی بسوی ثبات و امنیت بیشتر در منطقه خواهد بود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد با اینکه این اقدام بعید است که پیش برود، جمهوریخواهان دارند این رأی‌گیری سنا را برای به دست آوردن امتیازات سیاسی در برابر دمکرات‌ها و رقابت‌های آینده سنا برگزار می‌کنند.

آنها به نظرسنجی‌ها اشاره می‌نمایند که نشان می‌دهند آمریکایی‌ها ملاحظاتی درباره این توافق دارند.

جمهوریخواهان جهت حفظ یک موضع تندرو در برابر ایران همچنین دارند کار می‌کنند، لایحه‌ای حاوی تحریم‌های جدید طراحی کنند.

با نگاه به انتخابات سال آینده، کمیته‌های کمپین انتخاباتی حزب جمهوریخواه همچنین دمکرات‌هایی را هدف گرفته که از توافق حمایت کرده‌اند و برخی سازمان‌های مخالف توافق، پیش از این تهدید کرده‌اند که کمک‌های سیاسی به نمایندگانی از کنگره را که از توافق حمایت کرده‌اند، قطع خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG