لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

دانشجویان: روحانی مانع برخوردهای غیرقانونی با نشریات دانشجویی شود‎


۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران، ماه‌های اخیر را «سخت‌ترین» ماه‌های نشریات دانشجویی خوانده و از آقای روحانی خواسته‌اند با «دستور قاطع» به مدیران آموزش عالی، مانع «روند رو به رشد برخوردهای غیرقانونی» با این نشریات شود.

نویسندگان این نامه که روز شنبه دهم بهمن، در تعدادی از وب‌سایت‌های خبری از جمله انصاف‌نیوز منتشر شده، اعلام کرده‌اند که پیش از این نیز به «فضای تنگ و نفس‌گیر» حاکم بر نشریات دانشجویی اعتراض کرده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم
نویسندگان این نامه که روز شنبه دهم بهمن، در تعدادی از وب‌سایت‌های خبری از جمله انصاف‌نیوز منتشر شده، اعلام کرده‌اند که پیش از این نیز به «فضای تنگ و نفس‌گیر» حاکم بر نشریات دانشجویی اعتراض کرده‌اند.

با این حال در این نامه تأکید شده که «روز به روز موج برخوردهای غیرقانونی» با دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی «تشدید» شده است.

این مدیران مسئول و اعضای هیئت تحریریه نشریات دانشجویی، مدیران دانشگاه‌ها را به «انفعال و ترس و یا حتی بعضاً همراهی و همکاری» با این «تهدیدها و برخوردها» متهم کرده‌اند.

در این نامه همچنین به معرفی دانشجویان دست‌اندرکار انتشار نشریات دانشجویی به مراجع قضایی و «احضار چندباره» آنان به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی، کمیته‌های انضباطی و حراست دانشگاه‌ها اعتراض شده است.

این دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی در نامه خود اعلام کردند که احکام این کمیته‌ها به دانشجویانی که محکوم شده‌اند، «ابلاغ نمی‌شود».

نویسندگان این نامه ماه‌های اخیر و به خصوص آذرماه امسال را «سخت‌ترین ماه‌ها و روزهای حاکم بر نشریات دانشجویی» توصیف کرده‌اند.

در این نامه تأکید شده است که در برخی از دانشگاه‌های ایران، نوشتن از سیاست «جرمی نابخشودنی است» و طرح مشکلات صنفی و یا اخبار دانشگاه، «بلافاصله با شکایت مراجع دانشگاهی به بهانه‌های مختلف روبه‌رو می‌شود».

صدور مجوز برای تشکل‌ها و نشریات دانشجویی جدید و فعالیت‌های سیاسی دانشجویان، از جمله دلایل اعلام شده برای استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در روز۲۹ مرداد ماه ۹۳ بود.

پیش از دولت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، نشریات دانشجویی اغلب وابسته به گروه‌های سیاسی و یا تشکل‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بودند. اما در دولت محمد خاتمی دیگر دانشجویان نیز اجازه انتشار نشریات دانشجویی را به شرط داشتن مجوز از نهادهایی چون شورای فرهنگی دانشگاه یا کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی، یافتند.

کميته ناظر بر نشریات دانشجویی درحال حاضر مرکب از اعضایی چون نماینده دفتر نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها، معاون دانشجویی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و همچنین نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی است.

با این حال دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی در نامه خود اعلام کردند که در برخی دانشگاه‌ها کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی «وجود ندارد و یا در صورت وجود، ماه‌هاست که از تشکیل آخرین جلسه آن گذشته است».

به گفته نویسندگان این نامه، کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها به دلیل «احتمال انتشار مطالب اصلاح‌طلبانه» ، «نام پیشنهادی و یا زبان و یا گویش نشریه» و «بهانه‌های گوناگون دیگر» با انتشار نشریات مخالفت می‌کنند و «هیچ‌گاه» تصمیم مکتوب کمیته مبنی بر مخالفت با انتشار نشریه به متقاضی آن« ابلاغ نمی‌شود».

دست‌اندرکاران نشریات دانشجویی در این نامه از رئیس‌جمهور ایران خواستند که با «دستور قاطع» به مدیران سیستم آموزش عالی، «مانع گسترش روند رو به رشد برخوردها و فشارها و تهدیدهای غیرقانونی» بر نشریات دانشجویی شود.

نویسندگان این نامه همچنین از حسن روحانی خواستند تا «هرآنچه در توان» دارد، برای مبارزه با «اقدامات غیرقانونی جریاناتی خاص و مقابله با انفعال و همراهی برخی مدیران دانشگاهی مصلحت‌اندیش» به کار بگیرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ایام تبلیغات انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود بارها اعلام کرده که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

آقای روحانی در سخنان خود همچنین از فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها حمایت کرده است.

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مدیران دانشگاه‌ها خواسته است که با جدیت از تبدیل مراکز علمی به آنچه که او «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» خوانده، جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG