لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

گروه انشعابی طالبان مسئولیت انفجار لاهور را پذیرفت؛ «مسیحیان هدف بودند»


خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس گزارش دادند که یک گروه انشعابی طالبان پاکستان مسئولیت حمله انتحاری لاهور را که بیش از ۶۰ کشته برجای گذاشته بر عهده گرفته است. این گروه مدعی شده که مسیحیان هدف این حمله خونین بوده‌اند.

ایالت پنجاب و به ویژه شهر لاهور در شرق پاکستان، محل اصلی تجمع مسیحیان در پاکستان است به طوری که از جمعیت ۲.۵ میلیون نفری مسیحیان پاکستان، بیش از ۱.۷ میلیون نفر در پنجاب زندگی می‌کنند و نزدیک به شش درصد از جمعیت لاهور را هم مسیحیان تشکیل می‌دهند.

آن طور که پیشتر یک مقام ارشد پلیس به رویترز گفته بود انفجار در محلی روی داد که در تعطیلات عید پاک، محل تردد بسیاری از مسیحیان بوده است.

در عین حال این انفجار خونین در نزدیکی ورودی پارک گلستان اقبال و تنها در چند قدمی زمین بازی کودکان روی داد و از این رو بسیاری از قربانیان حادثه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

علاوه بر ۶۵ نفری که به نوشته خبرگزاری‌ها جان خود را در این حادثه از دست دادند، نزدیک به ۳۰۰ تن در اثر این انفجار زخمی شده‌اند.

گرچه شهرهای مختلف پاکستان در ماه‌ها و سال‌های اخیر هدف حملات و بمب‌گذاری‌های مختلفی بوده، اما لاهور که پایتخت فرهنگی پاکستان به شمار می‌آید مدت‌ها در آرامش به سر برده است.

بر اساس گزارش خبرگرازی‌ها آخرین مورد از حملات عمده خونین در لاهور، به اواخر مه ۲۰۱۰، خرداد ۸۹ بر می‌گردد که مردان مسلح و عاملان انتحاری یک مسجد متعلق به جماعت احمدیه را هدف گرفتند. این حمله ۸۲ کشته بر جای گذاشته بود.

طالبان پاکستان در آخرین روز دی ماه سال پیش، مسئولیت حمله مردان مسلح به دانشگاهی در چارسده، در نزدیکی پیشاور را بر عهده گرفته بود که به کشته شدن ۲۱ نفر انجامید.

طالبان پاکستان همچنین در اوائل دی ماه ۹۴ مسئولیت یک حمله انتحاری را در منطقه مردان در شمال شرقی پیشاور بر عهده گرفت که ۲۶ تن در آن کشته شدند.

این گروه همچنین مسئول حمله دیگری شناخته شده که در اواخر شهریور ۹۴، به کشته شدن ۲۹ نیروی خدماتی در یک پایگاه هوایی نزدیک پیشاور انجامید.

در یکی از نخستین واکنش‌ها به انفجار لاهور، آمریکا از زبان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این اقدام را «بزدلانه» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

ند پرایس، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما به همکاری با شرکایمان در پاکستان و نیز سراسر منطقه برای ریشه‌کن کردن تروریسم ادامه می‌دهیم».

XS
SM
MD
LG