لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

طالبان خبر تبادل نظر با روسیه برای مقابله با داعش را رد کرد


طالبان افغانستان در بیانیه‌ای دیدار نمایندگانش با مقام‌های روسیه را برای بحث و تبادل نظر در مورد «تهدید مشترک» گروه حکومت اسلامی رد کرد، و افزود که برای مقابله با داعش نیاز به کمک هیچ‌کس ندارد.

بیانیه طالبان در پی انتشار گزارشی در روزنامه بریتانیایی «ساندی تایمز» منتشر می‌شود که در آن ادعا شده بود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با رهبر طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ساندی‌تایمز روز یکشنبه، از قول یک مقام ارشد طالبان گزارش داده بود که دیدار پنهانی رئیس‌جمهور روسیه با ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان، در ماه سپتامبر در تاجیکستان انجام شده، و در این دیدار بر حمایت روسیه از طالبان تأکید شده است.

این مقام طالبان که به نام او اشاره نشده به ساندی‌تایمز گفته است که روسیه پیش از سقوط چند منطقه در ولایت هلمند، به طالبان وعده اسلحه و کمک مالی داده بود.

در این زمینه یک مقام اطلاعاتی افغانستان، در گفت‌وگو با بخش افغانستان رادیو آزادی دیدار رهبران طالبان با مقام‌های روسی را تأیید کرده ولی در مورد هویت مقام‌هایی دو طرف اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

این مقام اطلاعاتی که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به افشای نام خود نشده، گفته است که بر اساس اطلاعات به دست آمده، یک عضو شورای کویته، که گمان می‌رود ملا اختر محمد منصور باشد، با یک مقام مهم روس دیدار داشته، اما مشخص نیست این مقام روس دقیقاً چه کسی بوده است.

در این زمینه گروه طالبان روز یکشنبه در بیانیه خود تأکید کرده که هر چند ارتباط‌هایی با برخی کشورهای منطقه داشته ولی از هیچ‌یک از آن‌ها درخواست پشتیبانی در مقابله با «داعش» نکرده است.

طالبان در این بیانیه افزوده است که «امارت اسلامی تا‌کنون ارتباط‌هایی با برخی کشورهای منطقه داشته و در آینده نیز خواهد داشت تا به تهاجم آمریکا علیه کشورمان خاتمه دهد و ما این مسئله را به عنوان یک حق مشروع خود تلقی می‌کنیم».

بیانیه طالبان در عین حال می‌افزاید: «ما هیچ نیازی به دریافت کمک از هیچ کسی برای مقابله با گروه داعش نداریم و هیچ ارتباط یا گفت‌وگویی هم با هیچ‌کس در این زمینه نداشته‌ایم».

شبه‌نظامیان طالبان مدتی است که در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان درگیر نبردهایی با گروه‌هایی شده‌اند که به «حکومت اسلامی» اعلام وفاداری کرده‌اند.

از سوی دیگر وزارت خارجه افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که سفیر روسیه در کابل در دیدار با معاون وزارت خارجه افغانستان تأیید کرده است که مسکو صرفاً برای کمک به دستیابی به راه حل سیاسی در موضوع مخالف طالبان با دولت افغانستان به این گروه در تماس بوده است.

هفته گذشته خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان نوشت که در پی نفوذ گروه «حکومت اسلامی» در شرق افغانستان، منافع روسیه و طالبان برای مقابله با این گروه «به‌طور جدی با یکدیگر منطبق» شده است.

این مقام روس همچنین گفته بود مجراهایی برای برقراری ارتباط با طالبان به منظور تبادل اطلاعات در این زمینه ایجاد شده است.

اکنون بر اساس اعلام وزارت خارجه افغانستان، معاون وزیر خارجه این کشور در دیدار با سفیر روسیه خواستار توضیحاتی در این زمینه شده و سفیر روسیه گفته است که سخنان نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان به شکل نادقیق بازتاب یافته است.

او تأکید کرده که منظور از انطباق منافع مسکو و طالبان، این بوده که علایق روسیه با علایق گروه طالبان «تنها در جنگ با داعش» همخوانی دارد.

روسیه که از هفتم مهر سال ‌جاری بمباران مواضع داعش را در سوریه آغاز کرده، نگران این احتمال است که حرکت‌های افراط‌گرایان در افغانستان به سوی کشورهای همسایه‌اش همچون تاجیکستان و ازبکستان گسترش یابد.

XS
SM
MD
LG