لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

نماینده تهران: معترضان به انتخابات ۸۸، با حصر و زندان و تبعید قانع نمی‌شوند


یک نماینده مجلس با اشاره به «نقض آشکار بی‌طرفی» برخی اعضای شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ و حمایت آنان از محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که جامعه هنوز در مورد این انتخابات افناع نشده و نمی‌توان با «حذف و حصر، زندان و تبعید» معترضان را قانع کرد.

به گزارش وب سایت خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی، محمود صادقی نماینده تهران، روز یکشنبه ۲۵ مهر، در نطق میان دستور خود «نقض آشکار بی‌طرفی از سوی برخی از اعضای شورای نگهبان» در برخی انتخابات‌ها به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را از عوامل اصلی «بروز فتنه» و «غبارآلود شدن فضا» در آن سال دانست.

او یادآور شد که چنین اقداماتی عامل آن بود که معترضین به انتخابات قانع نشوند و تأکید کرد که «نمی‌توان با حذف و حصر، زندان و تبعید و برخوردهای خشونت‌آمیز معترضین را قانع کرد».

آقای صادقی با تأکید بر اینکه «بایستی جامعه را با اصلاح رویه‌ها و رفتارها اقناع کرد»، افزود هنوز جامعه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «اقناع نشده است».

این عضو فراکسیون امید خواستار آن شد که در جهت اجرای سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شده است، به مسائل انتخابات ۸۸ هم رسیدگی شود.

او تأکید کرد: «باید با رسیدگی به این عوامل و کسانی که نقض بی‌طرفی در انتخابات کردند، مسائل مربوط به انتخابات دهم ریاست‌جمهوری رفع شود».

آقای صادقی بدون ذکر نام، حمایت محمد یزدی،عضو شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از محمود احمدی‌نژاد و سخنرانی غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان، به جای محمود احمدی‌نژاد در مصلی تهران در سال ۸۸ را از جمله مصداق‌های «نقض بی‌طرفی» شورای نگهبان در آن انتخابات دانست.

او همچنین به بندی از قانون انتخابات اشاره کرد که بر پایه آن «جانبداری ناظران از هر یک از کاندیداها» جرم تلقی شده و می‌تواند مجازات انفضال از خدمات دولتی و زندان به همراه داشته باشد.

این نماینده مجاس تأکید کرد که «باید به امور کسانی که در دامن زدن به فتنه مقصر بوده از جمله کسانی که نقض در انتخابات کردند، رسیدگی شود امید است مسائل مربوط به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز حل و فصل شود».

بر اساس گزارش‌ها حداقل شش عضو از ۱۲ عضو شورای نگهبان که وظیفه نظارت بر انتخابات را دارند، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از محمود احمدی‌‌نژاد حمایت کردند.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در پنجم فروردین سال ۸۸ از دولت «پرتلاش» و «پرکار» محمود احمدی‌‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، تمجید کرده و در مورد روی کار آمدن رئیس‌جمهوری که به دشمن نزدیک باشد، هشدار داده بود.

در این زمینه محسن اسماعیلی، یکی از حقوقدانان شورای نگهبان، در دی‌ماه ۹۳ گفته بود که برخی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ از حق خود به عنوان داور «پا فرا‌تر گذشته» و قانون را «زیر پا گذاشتند».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز در بحبوحه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ حمایت برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله احمد جنتی، محمد یزدی، محمد مؤمن و غلامحسین الهام از محمود احمدی‌‌نژاد را اشتباه دانسته بود.

دخالت سپاه پاسداران در انتخابات «تبدیل به رویه ثابت شده است»

آقای صادقی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ممنوع بودن ورود نیرو‌های نظامی و اطلاعاتی و امنیتی به «دسته‌بندی‌های سیاسی و انتخاباتی» بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، گفت که «متأسفانه در چندین انتخابات اخیر این رهنمود و اصل آشکارا توسط برخی از نهادهای نظامی و شبه‌نظامی نقض شده است».

او با اشاره به اینکه این امر تبدیل به «رویه ثابت» شده، هشدار داد «کسانی که دلسوز انقلاب و نظام هستند به ویژه نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و بسیج انقلاب اسلامی نباید در انتخابات ورود کرده و از کاندیداها جانبداری کنند چراکه به کیان نظام جمهوری اسلامی ایران آسیب می‌زند».

در «سیاست‌های کلی انتخابات» که رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۴ مهر، به سران قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرد، ورود نیرو‌های نظامی و اطلاعاتی و امنیتی به «دسته‌بندی‌های سیاسی و انتخاباتی» ممنوع اعلام شده است.

این بند در شرایطی در ابلاغیه مذکور گنجانده شده که چند سالی است از سپاه پاسداران و سازمان بسیج ایران به عنوان دو نهاد نظامی و شبه‌نظامی مداخله‌گر در انتخابات‌های برگزار شده در کشور نام برده می‌شود.

در همین حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز جمعه ۲۳ بهمن‌ ۹۴ شعار «فراجناحی» بودن و «بی‌طرفی» در انتخابات را «دروغی بزرگ» خوانده بود.

آقای سعیدی در زمستان ۹۱ نیز گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

منتقدان حکومت ایران همچنین فیلم سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که در سال ۹۳ منتشر شد را نشانه‌ای از «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌دانند و به آن بخش از سخنان آقای جعفری استناد می‌کنند که می‌گوید «نگرانی و خط قرمز» سپاه این بود که اصلاح‌طلبان «دوباره روی کار بیایند».

XS
SM
MD
LG