لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

بحران در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ


در آمریکا کمپین انتخاباتی کاندیدای حزب جمهوریخواه با بحران روبه‌رو شده و نزدیک به ۲۰ تن از اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که از دونالد ترامپ کاندیدای رسمی حزب برای مقام ریاست جمهوری پشتیبانی نمی‌کنند.

وال استریت جورنال هم در سرمقاله خود به ترامپ توصیه کرده که یا شیوه مبارزات انتخاباتی را اصلاح کند و یا به نفع معاون خود کنار برود.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۵ مرداد گزارش داد که تا کنون چهار سناتور و ۹ عضو مجلس نمایندگان اعلام کرده‌اند که در رأی‌گیری هشتم نوامبر (۱۸ آبان ماه) آینده برای تعیین رئیس‌جمهور جدید، به دونالد ترامپ رأی نخواهند داد.

سناتور «بن ساس» از ایالت نبراسکا، سناتور «لیندسی گراهام» از کارولینای جنوبی، سناتور «مارک کرک» از ایالت ایلینوی و سناتور «سوزان کالینز» از ایالت مین، به اتفاق ۹ عضو مجلس نمایندگان از جمله اعضای جمهوریخواه کنگره هستند که آشکارا تصمیم خود را مبنی بر خودداری از دادن رای به ترامپ اعلام کرده‌اند.

علاوه براین شش عضو جمهوریخواه کنگره نیز ترامپ را به عنوان کاندیدای رسمی حزب تأیید نکرده‌اند و بعید به نظر می‌رسد که تا روز رأی‌گیری تغییر عقیده بدهند.

این ۱۹ عضو جمهوریخواه کنگره می‌گویند که تمرکز مدام و خستگی‌ناپذیر آقای ترامپ در امر تفرقه‌افکنی و ایجاد پی در پی بحران در درون حزب از جمله دلایل اصلی تصمیم آنهاست.

خانم سناتور کالینز روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که در حال بررسی کاندیدای حزب «لیبرترین» است.

از طرفی سایت پولیتیکو گزارش داد که اگرچه به ظاهر مقام‌های رسمی حزب جمهوریخواه، خود را در کنار دونالد ترامپ نشان می‌دهند ولی رهبران حزب گفت‌وگو برای قطع کمک‌های مالی به کمپین ترامپ و اختصاص این منابع به مبارزات انتخاباتی اعضای جمهوریخواه کنگره در ماه اکتبر را، آغاز کرده‌اند.

در چنین شرایطی رسانه‌های آمریکایی از قول وال استریت جورنال خبر دادند که به توصیه این روزنامه محافظه‌کار، در صورت خودداری از تغییر روش مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، حزب جمهوریخواه باید او را کناره بگذارد.

خبرگزاری رویترز هم مانند بسیاری از رسانه‌های آمریکا، سرمقاله وال استریت جورنال را بازتاب داده که گفته است: «تا روز کارگر در آمریکا (نخستین دوشنبه ماه سپتامبر و به عبارتی ۱۵ شهریور ماه آینده) دونالد ترامپ یا باید کمپین در حال ریزش خود را اصلاح کند و یا اینکه کنار برود».

در آمریکا نشریه وال استریت جورنال، صدای پیشرو محافظه‌کاران محسوب می‌شود و به باور رویترز، چنین هشدار تندی نشاندهنده نارضایی عمیق از شیوه عملکرد کاندیدای جمهوریخواه است.

وال استریت جورنال در سرمقاله خود تأکید کرده که آقای ترامپ، بسیاری از همرزمان حزبی را از خود رانده و کمپین کارآمدی نداشته است.

ولی به نظر می‌رسد که اکنون آقای ترامپ نوک حمله‌های انتخاباتی خود را متوجه رسانه‌ها کرده و در همان حال مدعی احتمال تقلب در انتخابات است.

کاندیدای میلیاردر جمهوریخواه روز جمعه گذشته در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا گفت که «ما باید پلیس و کلانترهای محل و همه مأموران اجرایی قانون را دعوت کنیم که مواظب تقلب در انتخابات باشند، اگر ما در ایالت مهمی مانند پنسیلوانیا ببازیم یعنی تقلبی صورت گرفته، چون می‌دانم که هیلاری کلینتون نمی‌تواند در این ایالت برنده بشود؛ من به این امر صد در صد معتقدم».

براساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، هیلاری کلینتون کاندیدای رسمی حزب دمکرات، ضمن ادامه مبارزات انتخاباتی علیه رقیب جمهوریخواه خود، به تشریح برنامه‌های پیشنهادی‌اش در صورت راهیابی به کاخ سفید می‌پردازد و از این هفته جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز به کمپین انتخاباتی او پیوسته است.

XS
SM
MD
LG