لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

ترکیه در شش ماه گذشته صدها کاربر شبکه‌های اجتماعی را روانه زندان کرده است


ترکیه در شش ماه گذشته بیش از یک هزار و ۶۰۰ تن را به دلیل آنچه «حمایت از سازمان‌های تروریستی» یا «توهین به مقام‌های دولتی» در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده، روانه زندان کرده و بیش از ۸۰ تن دیگر با اتهام‌هایی مشابه همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در بیانیه‌ای که روز شنبه چهارم دی ماه توسط وزارت ترکیه منتشر شده، آمده است که در شش ماه گذشته دست کم ۱۰ هزار تن به دلیل فعالیت‌هاشان در فضای مجازی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند و در این میان برای سه هزار و ۷۱۰ نفر، ادقام قانونی صورت گرفته است.

این آمار مشتمل بر ۷۶۷ فردی است که پس از بازجویی آزاده شده‌اند، ۱۲۰۳ تن دیگر که به صورت مشروط آزاد شده‌اند، ۱۶۵۶ تن که روانه زندان شده‌اند و البته ۸۴ نفر دیگر که همچنان در بازداشت و تحت بازجویی هستند.

اتهاماتی که در مورد این افراد مورد بررسی قرار گرفته، «نفرت‌افکنی در میان مردم»، «تمجید از سازمان‌های تروریستی»، «نشر تبلیغات تروریستی»، «اعلام علنی بیعت با گروه‌های تروریستی»، «توهین به مقام‌های دولتی» عنوان شده است.

پس از کودتای نافرجام تابستان امسال در ترکیه، دولت این کشور با اعلام وضعیت فوق‌العاده هزاران تن از شهروندان را به اتهام ارتباط با گروه‌های غیرقانونی به زندان انداخت و ده‌ها هزار تن دیگر را پاکسازی کرد.

در این گروه‌های حقوق بشری و نیز دولت‌های غربی ابراز نگرانی کرده‌اند که ترکیه از شرایط پس از کودتا برای سرکوب مخالفان سیاسی و منتقدان خود استفاده می‌کند، گرچه ترکیه با دفاع از اقدامات خود می‌گوید که این اقدامات برای پیشگیری از تروریسم در این کشور ضروری است.

ترکیه در سال جاری میلادی، با زنجیره‌ای از حملات و بمب‌گذاری‌ها در شهرهای عمده خود روبه‌رو بوده، که مسئولیت آنها عمدتاً با گروه حکومت اسلامی، یا شبه‌نظامیان کرد بوده است.

دولت ترکیه هرازگاهی دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را به بهانه جلوگیری از اشاعه تصاویر یا محتوایی که به عقیده مقام‌های این کشور، به نظم عمومی یا امنیت کشور آسیب می‌زند، محدود کرده است.

چنین محدودیت‌هایی بیشتر پس از یک موج گسترده از سرکوب‌ها یا در مواردی حملات تروریستی اعمال شده است.

از جمله روز جمعه پس از آنکه گروه حکومت اسلامی، ویدئویی را از زنده سوزاندن دو سرباز ترکیه منتشر کرد، دولت این ترکیه برای ساعاتی دسترسی به فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب را محدود کرد.

یک گزارش آماری از میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ترکیه در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از شهروندان ترکیه کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی هستند، و فیس‌بوک با نفوذی ۲۶ درصدی، پرکاربرترین شبکه اجتماعی در این کشور است.

دو اپلیکیشن پیام‌رسان وابسته به فیس‌بوک، یعنی واتس‌اپ و فیس‌بوک مسنجر، در رتبه‌های بعدی هستند، و توئیتر با نفوذی ۱۷ درصدی در میان شهروندان ترکیه در رتبه چهارم قرار دارد.

خانه آزادی، در گزارش سال ۲۰۱۶ خود در مورد آزادی‌های اینترنتی، با اشاره به شاخص‌هایی چون محدودیت دسترسی، محدودسازی محتوایی و نقض حقوق کاربران، ترکیه را از کشورهای غیرآزاد فهرست کرده است.

در این فهرست که ایران و سوریه مشترکاً جایگاه دوم را به خود اختصاص داده‌اند، رتبه ترکیه بهتر از ۲۰ نیست.

XS
SM
MD
LG