لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

کاخ سفید: رفتار قایق‌های تندروی ایران خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد


کاخ سفید آمریکا می‌گوید گرچه هدف شناورهای ایران از نزیکی و گشت‌زنی در اطراف کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس «مشخص نیست»، اما چنین رفتاری «نگران‌کننده» است و می‌تواند به افزایش «خطر اشتباه محاسباتی» بینجامد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه پنجم شهریور، در نشست خبری خود اعلام کرد گرچه هدف شناورهای ایرانی از این اقدام نامشخص است، اما چنین رفتار «قابل پذیرش» نیست.

آقای ارنست همچنین افزود که «چنین اقدامی در منطقه‌ای متراکم مثل تنگه هرمز، می‌تواند خطرات مرتبط با اشتباه محسباتی را افزایش دهد».

یک مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز چهارشنبه سوم شهریورماه گفته بود که چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز سه‌شنبه با ایجاد مزاحمت برای ناوشکن «یواس اس نیتز» اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کرده‌اند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا که در گزارش‌های به نام او اشاره نشده، این اقدام را «غيرحرفه‌اى» و «ناامن» توصیف کرده بود، و اضافه کرده بود که دو قایق تندرو خود را به ۳۰۰ یاردی ناوشکن آمریکایی رسانده‌اند.

تنها یک روز بعد شبکه خبری سی‌ان‌ان از حادثه دریایی دیگری خبر داد که در شمال خلیج فارس، از سوی چند قایق تندروی ایرانی علیه دو شناور گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی صورت گرفته است.

این گزارش حاکی از آن بود که یکی از این قایق‌ها به ۲۰۰ یاردی شناور آمریکایی نزدیک شده، و پس از آنکه پرتاب منور به سوی این قایق مؤثر واقع نشده، شناور آمریکایی با استفاده از مسلسل کالیبر ۵۰ سه بار به سوی آن تیر اخطار شلیک کرده است.

در این زمینه الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است این نوع رفتارها مایه نگرانی است و باعث افزایش بی‌مورد تنش می‌شود.

ناوهای آمریکایی سالانه نزدیک به ۲۵۰ بار از تنگه هرمز عبور می‌کنند، و این نخستین بار نیست که شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس به ناوهای آمریکایی نزدیک شده و یا در کنار آنها مانور می‌دهند.

پیشتر در تیر ماه سال جاری شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز به ۵۰۰ متری یک ناو جنگی آمریکایی نزدیک شدند.

در آن زمان ژنرال جوزف وُتل، فرمانده ستاد فرماندهی ایالات متحده در خاورمیانه، که در این ناو جنگی حضور داشت، تأکید کرده بود که در چنین مواردی «احتمال وقوع خطای ناشی از اشتباه محاسباتی، بسیار بالاست».

این مقام عالی‌رتبه نظامی در عین حال گفته بود در ۹۰ درصد موارد «نزدیک‌شدن‌ها» حرفه‌ای و امن به شمار می‌روند، اما «ما همیشه برای واکنش نشان دادن به این فعل‌وانفعالات فرصت خیلی زیادی نداریم، و به نظرم آنچه احتمالاً امروز فرا گرفتیم این است که دقایق تعیین‌کننده هستند».

ایران روز پنج‌شنبه در نخستین واکنش رسمی از زبان وزیر دفاع، تلویحاً ناو جنگی آمریکا را به ورود به آب‌های ایران متهم کرد.

سرتیپ حسین دهقان در این زمینه یادآور شد که نظارت واحدهای دریایی ایران بر تردد شناورهای بیگانه در خلیج فارس «به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی خود ما صورت می‌گیرد».

او در عین حال تأکید کرد «اگر هر شناور بیگانه‌ای وارد آب‌های ما شود به آن‌ها اخطار می‌دهیم و اگر تجاوز باشد مقابله می‌کنیم».

XS
SM
MD
LG