لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

دیدار ظریف و موگرینی در وین؛ «تبادل نظر بر سر برجام و سوریه»


عکس از صفحه توئیتر فدریکا موگرینی
عکس از صفحه توئیتر فدریکا موگرینی

در آستانه نشست روز سه‌شنبه گروه بین‌المللی حمایت از سوریه، وزیر خارجه ایران شامگاه دوشنبه وارد وین شد، و در بدو ورود با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. رایزنی در خصوص موانع اجرای برجام از جمله برنامه‌های سفر ظریف به وین اعلام شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دیدار محمدجواد ظریف با فدریکا موگرینی، در شامگاه دوشنبه در هتل محل اقامت آقای ظریف صورت گرفت و آن طور که خانم موگرینی در توئیتر خود یادآور شده، دو طرف درباره اجرای برجام و سوریه پیشاپیش نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای ظریف همچنین به ایرنا گفته است که در حاشیه نشست سوریه، با وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزیران حاضر در وین دیدارهایی خواهد داشت و «ضرورت رعایت تعهدات آمریکا در موضوع برجام» را پیگیری خواهد کرد.

عباس عراقچی و حسین امیرعبداللهیان، معاونان وزیر خارجه ایران، و نیز حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، آقای ظریف را در سفر به وین همراهی خواهند کرد.

ساعاتی پیش از سفر وزیر امور خارجه ایران به اتریش، خبرگزاری ایرنا به نقل از مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نوشته بود که «دولت آمریکا آن طور که باید و شاید به وظایف خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل نکرده و آن طور که لازم بوده بگوییم برجام به صورت موفقیت‌آمیز اجرا شده است، هنوز مشاهده نکرده‌ایم».

او در این زمینه به «محافظه‌کاری بانک‌های اروپایی» در همکاری با ایران اشاره کرده بود. موضوعی که در ماه‌های اخیر از بحث‌برانگیزترین مسائل مرتبط با اجرای توافق هسته‌ای بوده و حتی تأکید وزیر خارجه آمریکا بر اینکه کشورش مانعی برای از سرگیری روابط بانک‌های اروپایی با ایران نیست، گره‌گشایی نکرده است.

با این حال محمدجواد ظریف در بدو ورود به وین، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که «کسانی که ادعا می‌کنند برجام بی‌تأثیر بوده و وضع برای فعالان اقتصادی نامناسب‌تر شده، واقعیت‌ها و شرایط کشور را به درستی نمی‌بینند».

آقای ظریف اضافه کرده که «دو برابر شدن فروش نفت ظرف ۳ ماه» دلیل محکمی است که برجام آثار بسیار زیادی داشته است.

او در ادامه یادآور شده که «اعتقاد داریم ایالات متحده به اندازه‌ای که باید راه‌ها را باز می‌کرد، و به بانک‌ها برای حضور در ایران اطمینان می‌داد، اقدام نکرده و ما این کار را پیگیری می‌کنیم».

مقامات ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این آمریکا رامتهم کرده بودند که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی را از تجارت با ایران می‌ترسانند و از این رو به تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای پایبند نبوده‌اند.

اما واشینگتن بارها تاکید کرده که این کشور مانع بانک‌های خارجی نمی‌شود و تلاش می‌کند که با شفاف‌سازی در این زمینه به «سردرگمی» این بانک‌ها خاتمه دهد.

XS
SM
MD
LG