لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی در زندان اوین پایان یافت


۱۲ زندانی سیاسی اوین روز شنبه ۲۸ خرداد اعتصاب غذای خود را آغاز کرده بودند
۱۲ زندانی سیاسی اوین روز شنبه ۲۸ خرداد اعتصاب غذای خود را آغاز کرده بودند
گزارش رسانه‌های نزدیک به معترضان در ایران حاکی است ۱۲ زندانی سیاسی زندان اوین که در روزهای گذشته دست به اعتصاب غذا زده بودند، عصر روز یکشنبه به اعتصاب خود پایان دادند اما تأکید کردند که این اقدام به معنی پایان اعتراض به نقض حقوق شهروندی نیست.

وب سایت کلمه روز دوشنبه گزارش داد: ۱۲ زندانی سیاسی که از روز شنبه ۲۸ خرداد در اعتراض به «رفتار غیر انسانی با هدی صابر و هاله سحابی» به اعتصاب غذای تر دست زده بودند، روز یکشنبه پنجم تیرماه پس از دریافت پیام‌های متعدد از شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به اعتصاب خود پایان دادند.

بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زیدآبادی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، قربان بهزادیان‌نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض‌الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، محمدجواد مظفر، محمدرضا مقیسه، و عبدالله مومنی ۱۲ زندانی سیاسی آغازگر اعتصاب غذا هستند که پس از چند روز با آزادی عمادالدین باقی و نیز مرخصی محمدجواد مظفر، مهدی اقبال و محسن امین‌زاده به این فهرست اضافه شدند.

اعتصاب غذای این زندانیان سیاسی با واکنش‌ها چهره‌ها و گروه‌های مختلف روبه‌رو شد و شخصیت‌هایی چون محمد خاتمی و اسدالله بیات زنجانی و نیز بیش از یکصد روزنامه‌نگار ایرانی با صدور بیانیه‌هایی خواستار پایان دادن به این اعتصاب غذا شدند.

در ۲۵ شهر مختلف در چهار قاره جهان نیز، ایرانیان با گردهمایی در بعداز ظهر روز شنبه چهارم خرداد، ضمن احترام به خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان، بر لزوم پایان دادن به این اعتصاب تأکید کردند.

اکنون در بیانیه‌ای که ۱۲ زندانی اعتصاب‌کننده در زندان اوین منتشر کرده‌اند، تأکید شده است: اعتصاب غذا حداقل اقدامی بود که آنان در قبال مرگ ناباورانه همبند خود، هدی صابر، به آن دست زده‌اند.

این بیانیه می‌گوید که این اعتصاب غذا «اعتراضی بود علیه بی‌تدبیری، کبر و دروغگویی نهادینه شده در بخش‌هایی از حاکمیت کشور» و تأکید می‌کند که «پایان اعتصاب غذا به معنی پایان اعتراض به نقض حقوق شهروندی نیست.»

در این بیانیه همچنین آمده است که «رفتار مسئولان طی این مدت و در جریان احضار ما به مراجع قضایی نشانه‌ای روشن از بی‌مسئولیتی و عدم پاسخگویی و البته نا کارآمدی و ضعف دستگاه قضایی کشور است. جریانات اخیر بار دیگر آزمونی بود تا نشان دهد که جان انسان و حیات یک زندانی تا چه حد در نظر مسئولان و مقامات قضایی و امنیتی بی‌ارزش و فاقد اهمیت است.»

اعتصاب‌کنندگان همچنین با قدردانی از اقدام خانواده‌های هدی صابر و هاله سحابی، و نیز گروه‌های مختلف مذهبی، سیاسی، و مدنی، سپاس خود را از «حمایت عملی» شماری از زندانیان زندان رجایی‌شهر و نیز ایرانیان خارج از کشور و خانواده‌های خود اعلام کرده‌اند.

در پی اقدام این ۱۲ زندانی سیاسی در زندان اوین، شش زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر نیز اقدام به اعتصاب غذا کردند اما هنوز از تصمیم این گروه برای توقف یا ادامه اعتصاب غذا گزارشی در دست نیست.

در طول بیش از یک هفته‌ای که اعتصاب غذای این زندانیان سیاسی ادامه داشت، برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که وضعيت جسمی اغلب اعتصاب‌کنندگان رو به وخامت است تا جايی که قربان بهزاديان‌نژاد، مشاور ميرحسين موسوی، و مهدی کريميان اقبال، فعال سياسی و قاری قرآن، به خاطر وخامت حال‌شان به بيمارستان مدرس منتقل شدند.

محسن امین‌زاده نیز که هفته گذشته پس از فراخوانده شدن به زندان به جمع اعتصاب‌کنندگان پیوست، روز شنبه ابتدا به بیمارستان مدرس تهران منتقل شد اما همان روز با موافقت دادستان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قلب تهران بستری شد.
XS
SM
MD
LG