لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

همگرایی اروپا و آسیا برای حل بحران مالی


رهبران اروپایی و آسیایی در بیانیه پایانی خود متعهد شدند در نظام مالی بین‌المللی اصلاحات عمیقی به عمل آورند.(عکس: Afp)
رهبران اروپایی و آسیایی در بیانیه پایانی خود متعهد شدند در نظام مالی بین‌المللی اصلاحات عمیقی به عمل آورند.(عکس: Afp)

سران بیش از ۴۰ کشور اروپایی و آسیایی در اجلاس « آسم» در پکن، بر اقدام مشترک در مقابله با بحران اقتصادی جهانی تأکید کردند.


رهبران اروپایی و آسیایی در نخستین روز این اجلاس که با محور مقابله با بحران اقتصادی جهانی برگزار شد، در بیانیه‌ای متعهد شدند در نظام مالی بین‌المللی اصلاحات عمیقی به عمل آورند. آنان همچنین نقش فزاینده صندوق بین‌المللی پول را برای خروج از این بحران جهانی خواستار شدند.



در این بیانیه همچنین بر نقش سازمان‌های بین‌المللی به ویژه صندوق بین‌المللی پول برای اصلاح ساختارها و سامانه‌های مالی و پولی جهان و دعوت از دیگر کشورها برای اصلاح ساختارهای مالی و شفاف ‌تر کردن بازارها تأکید شده است.


در نشست روز جمعه، هو جین تائو، رییس جمهوری چین، خواستار پاسخ سریع کشورهای جهان به این بحران شد.


وی همکاری آسیا - اروپا را بهترین گزینه دو قاره برای پیشرفت تحت شرایط کنونی توصیف کرد و آینده آسیا و اروپا را به طور فزاینده‌ای با آینده کل جهان مرتبط دانست.


هو گفت: آسیا به یکی از پر تحرک‌ترین مناطق از لحاظ توسعه تبدیل شده‌ و اروپا که به پیشرفت‌هایی در زمینه یکپارچگی و همکاری‌های خارجی دست یافته است، اکنون نقش بزرگتری را در امور بین‌المللی ایفا می‌کند.


وی با اشاره به اینکه آسیا و اروپا در حال حاضر دستخوش تحولات و تغییرات جدی هستند، بر ضرورت تحکیم روابط آسیا و اروپا تأکید کرد.


در این نشست، خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسون اروپا، نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بر لزوم همگرایی بیشتر اروپا و آسیا تاکید کردند.


سران آسم بر لزوم اقدام مشنرک آسیا و اروپا در مواجهه با بحران مالی تأکید کردند.

آقای باروسو با اشاره به اینکه سازمان آسم، سه پنجم جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد، خواستار اقدام مشترک در مقابله با بحران مالی شد و آقای سارکوزی نیز به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا، همکاری آسیا و اروپا برای افزایش رشد اقتصادی و اعتماد سازی جهانی، را نه یک گزینه، که یک وظیفه خواند.


آقای سارکوزی همچنین خواستار اشتراک نظر برای حضور در اجلاس ۱۵ نوامبر در واشینگتن شد که در آن رهبران ۲۰ کشور جهان برای بررسی بحران مالی جهانی میهمان جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، خواهند بود.


خانم مرکل نیز به ارائه برنامه جدیدی برای نظم مالی پرداخت که کنترل شدیدتر و شفافیت در بازارها را دربر دارد.


صدر اعظم آلمان همچنین در این نشست خواستار تقویت نقش صندوق بین‌المللی پول شد.


اقدام آسیایی


روز جمعه و در حاشیه نخستین روز نشست پکن، کشورهای آسیایی شرکت‌کننده در اجلاس، متعهد به تأسیس یک صندوق فوق‌العاده هشتاد میلیارد دلاری برای مقابله با بحران مالی شده بودند.


مقامات بلند پایه کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن و ده عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، (آسه‌آن)، در جریان نشستی در حاشیه اجلاس بر تعهد خود برای تشکیل چنین صندوقی تأکید کردند.



در بیانیه نشست « آسم» بر نقش سازمان‌های بین‌المللی به ویژه صندوق بین‌المللی پول برای اصلاح ساختارها و سامانه‌های مالی و پولی جهان و دعوت از دیگر کشورها برای اصلاح ساختارهای مالی و شفاف ‌تر کردن بازارها تأکید شد.

گزارش خبرگزاری « آسوشیتدپرس» از پکن حاکی است:‌ توافق مقدماتی درباره این موضوع در ماه مه گذشته صورت گرفت و بر اساس آن، قرار شد کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین، هشتاد درصد دارایی این صندوق و کشورهای آسه‌آن، ۲۰ درصد باقیمانده را تأمین کنند.


بررسی تغییرات آب و هوایی پشت درهای بسته


نشست دو روزه سران آسم، در دومین روز خود موضوع تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی را در دستور کار داشت و رهبران اروپایی و آسیایی، در مورد موضوعاتی چون توسعه پایدار، امنیت انرژی، مناقشه‌های منطقه‌‌ای، پیشگیری از بلایای طبیعی، همبستگی اجتماعی و گفت و گوی بین تمدن‌ها نیز مذاکره کردند.


نشست روز دوم سران آسم، پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.


گردهمایی آسیا و اروپا موسوم به « آسم»، ۱۲ سال پیش در سال ۱۹۹۶ با هدف همکاری در زمینه حل چالش‌های جهانی و تقویت رابطه و درک متقابل از طریق مکالمه میان دو قاره اروپا و آسیا آغاز به کار کرد و از آن زمان تاکنون، اصلی‌ترین کانال ارتباطی بین این دو منطقه بوده است.


آسم با توجه به این که نمایندگان نیمی از رشد ناخالص داخلی جهان، تقریبا ۶۰ درصد از جمعیت جهان، و ۶۰ درصد تجارت جهانی را دربر می‌گیرد، تقریباً نماینده کل آسیا و اروپا به شمار می‌رود.


XS
SM
MD
LG