لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

اجرای اعدام بهمن سلیمیان به تعویق افتاد


صفحه نخست شناسنامه بهمن سلیمیان که حاکی از صغر سن وی در زمان ارتکاب جرم در سال ۷۵ است.
صفحه نخست شناسنامه بهمن سلیمیان که حاکی از صغر سن وی در زمان ارتکاب جرم در سال ۷۵ است.
منابع خبری در ایران گزارش کرده‌اند اجرای حکم اعدام بهمن سلیمیان، که متهم است در ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده است، به تعویق افتاده است.

بهمن سلیمیان، ۲۷ ساله، متهم است که در بهمن ماه سال ۱۳۷۵، زمانی که ۱۵ سال داشته، مادربزرگ خود را به قتل رسانده و پس از گذراندن ۱۲ سال در زندان، در حال حاضر با توجه به عدم رضایت یکی از اولیای دم هنوز از حکم قصاص رهایی نیافته است.
روزنامه اعتماد ملی، که ماجرای اجرای حکم بهمن سلیمیان را پیگیری می‌کرد، روز پنج‌شنبه به نقل از سخنگوی قوه قضاییه خبر از توقف این حکم داد.

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، به خبرنگار روزنامه اعتماد ملی گفته است که «اجرای حكم اعدام بهمن سليميان، نوجوان متهم به قتل مادربزرگ در اصفهان، به دستور آيت‌الله شاهرودی، رئيس قوه قضاييه، متوقف شد.»

این دومین بار طی سال جاری است که رئیس قوه قضاییه اجرای حکم بهمن سلیمیان را متوقف می‌کند.

وی قرار بود روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن، در زندان مرکزی اصفهان به دار آویخته شود.

از روز شنبه، زمانی که اعلام شد نام بهمن سلیمیان بار دیگر در فهرست اعدام قرار گرفته است، علاوه بر وکلای مدافع پرونده برخی دیگر از گروه‌های مدافع حقوق بشر خواهان توقف اجرای حکم اعدام او شدند. از جمله ۱۵۰ وکیل دادگستری در نامه‌ای به آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خواستار توقف اعدام نوجوانان شدند.

در نامه ۱۵۰ وکیل دادگستری، با یادآوری پیمان‌نامه بین‌المللی حقوق کودک که ایران از امضا کنندگان آن است، از رئیس قوه قضاییه خواسته شده بود که «برای چندمین بار با حضور بهنگام خود» دستور اجرای حکم اعدام را صادر کند.

اشاره این گروه از وکلای دادگستری به دخالت آقای شاهرودی در روند اجرای حکم برخی از مجرمان صغیر، از جمله بهنود شجاعی و بهمن سلیمیان، است که پیش از این با امید به کسب رضایت اولیای دم اجرای حکم آنها متوقف شده بود.

در نامه یادشده همچنین آمده بود که «پزشکان پزشکی قانونی اعلام کرده‌اند که احتمال تأثیر افکار منفی ناشی از افسردگی و جنون در هنگام ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه در بهمن، نسبت به خود و اطرافیان وجود داشته است.»

با تلاش‌های صورت گرفته، از سه ولی دم که دایی‌های بهمن سلیمیان بودند، دو نفر تاکنون از خون وی گذشته‌اند اما نفر سوم هنوز اعلام رضایت نکرده و خواستار اجرای حکم است.

توقف اجرای حکم بهمن سلیمیان در حالی است که طی دو هفته گذشته، و در جریان اعدام ۴۸ نفر در شهرهای مختلف ایران دست‌کم يک متهم زير ۱۸ سال به نام ملاگل حسن، که تبعه افغانستان بود، اعدام شد.

محمد مصطفایی، وکیل مدافع بهمن سلیمیان، دوشنبه گذشته به روزنامه فرهنگ آشتی گفته بود که موکلش در ۱۵ سالگی «در اقدامیجنون‌آمیز» مادر بزرگ خود را به قتل رسانده است.

به گفته آقای مصطفایی، مدارک جنون‌آمیز بودن این اقدام «در پزشکی قانونی موجود است.»

محمدمصطفایی همچنین در مورد اعدام مرتکبان جرم در سن زیر ۱۸ گفته است: «امسال ۱۰ نفر اعدام شده‌اند، و این آمار از دو سال پیش تاکنون به ۲۹ نفر می‌رسد.»

اتحادیه اروپا، که ریاست دوره‌ای آن را جمهوری چک بر عهده دارد، هفته گذشته ضمن محکوم کردن تداوم اجرای احکام اعدام، به ویژه اعدام متهمان نوجوان در ایران، آن را «توجیه‌ناپذیر» و «بر خلاف تعهدات ايران» ارزیابی کرده بود.
XS
SM
MD
LG