لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

بودجه ۸۸ در مجله اقتصادی رادیو فردا


بررسی بودجه سال آینده ایران، راه‌های تأمین کسری بودجه و بحران اقتصادی در جهان در کانون موضوعات مجله اقتصادی این هفته رادیو فردا قرار دارد

بررسی بودجه سال ۱۳۸۸


مجله اقتصادی
مجله اقتصادى راديو فردا هر هفته روزهاى چهارشنبه، پس از خبرهاى ساعت ۱۹ به وقت تهران، پخش و پنج‌شنبه‌ها ۳۵ دقیقه پس از نیمه‌شب و ساعت ۱۳ و پنج دقیقه مجدداً تکرار می‌شود.
کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه کلیات لایحه بودجه سال اینده را تصویب کرد. به گفته محمد مهدي مفتح سخنگوی كميسون تلفيق درآمدهای عمومی دولت در لايحه بودجه سال آينده حدود ۵۳ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه نسبت به درآمدهای سال گذشته ۲.۴۵ درصد رشد دارد.

به ویژه سهم درآمدهاي مالياتي از مجموع درآمدهاي دولت در سال ۸۸ بیش از ۵۳ در صد است که نسبت به سال گذشته بیش از ۲۲ درصد رشد دارد. کارشناسان البته تحقق چنین درآمدی را بسیار بعید و غیر واقعی می‌دانند.

برابر تخمین های کارشناسان بودجه سال آینده حدود پنجاه هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت که منابع تأمین آن معلوم نیست. به رغم این تخمین‌ها آقای احمدي‌نژاد سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلويزيونی خود گفت:« بودجه سال آینده مطلقاً كسری ندارد؛ نه كسری آشكار و نه كسری پنهان. بودجه و رديف‌های درآمد و هزينه آن مشخص است».

در این میان گمانه‌زنی‌هایی بر سر احتمال تغییر ارزش برابری ارزهای خارجی به عنوان منبعی برای تأمین کسری بودجه صورت می‌گیرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند افزایش ارزش برابری ارزهای خارجی با ریال می‌تواند بخشی از کسری بودجه را تأمین و واردات را کاهش دهد.

همزمان اما پیامد منفی چنین کاری را گوشزد می‌کنند که افزایش ارزش برابری ارزها می‌تواند به افزایش نرخ تورم دامن زند.

دکتر فریدون خاوند تحلیلگر اقتصادی رادیو فردا در پاریس در باره لایحه بودجه سال آینده می‌گوید ایران یکی از معدود کشورهایی است که با پایین نگاه داشتن بهای ارزهای خارجی به وارادات یارانه می‌دهد که این خود به ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی دامن می‌زند.

آقای خاوند بر این نظر است که کاهش ارزش برابری ریال تنها راه واقعی برای تأمین کسری بودجه، کاهش واردات و کمک به تولیدکنندگان داخلی است.

افزایش میزان واردات گندم

به نوشته رسانه‌های جمهوری اسلامی مجوز واردات گندم به ایران برای سال جاری با افزایش بیش از دو میلیون تن به هفت میلیون تن رسیده است. بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تولید گندم در ایران به ۱۴ میلیون تن رسید که می‌توانست نیاز کشور را بر آورده کند. اما طبق نظر کارشناسان امسال تولید گندم با ۶۰ درصد کاهش روبه رو است.

دولت در خرداد سال جاری مجوز واردات پنج میلیون تن گندم را برای مقابله با خشکسالی و تأمین نیاز کشور صادر کرده بود و اکنون مجوز واردات دو میلیون و ۱۸۰ هزار تن گندم دیگر برای جبران کسری گندم مصرف خبازی صادر شده است.

به گزارش روزنامه «سرمایه»، امسال با واردات هفت میلیون تن گندم دو میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. این درحالی است که خرید همین میزان گندم داخلی با قیمت تضمینی ۲۸۰ تومان در هر کیلو یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار هزینه دربر می‌داشت.

ده شرکت پرفروش ایرانی در سال ۸۶

به نوشته روزنامه دنياي اقتصاد- در تازه‌ترين رتبه‌بندی ۱۰۰ شركت برتر ايران كه سازمان مديريت صنعتی اسامی آنها را اعلام کرده است، همان ۱۰ شركت پرفروش سال ۸۵ با تغييراتی در رتبه‌بندی، ۱۰ شرکت اول پرفروش سال ۸۶ ماندند. در این رده‌بندی که بر مبنای ميزان فروش در سال ۸۶ تعیین شده است، یک شرکت از ۱۰ شركت پرفروش سال ۸۶ متعلق به بخش‌خصوصي است.

در رأس این شرکت‌های خصوصی بانک پارسيان، شركت توسعه صنايع بهشهر و بانک اقتصاد نوين قراردارند. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنايع معدنی ايران (ايميدرو) در سال ۸۶ با فروشي معادل ۱۰ میلیارد دلار پرفروش‌ترين شركت در ايران معرفی شده است.

در میان ۱۰ شرکت پرفروش سال ۸۶ اسامی شرکت ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، بانک ملی ایران، بانک صادرات، بانک ملت و شرکت صنایع پترو شیمی دیده می‌شود.

بحران اقتصادی در جهان

در حالی که قانون کمک حدود ۸۰۰ میلیارد دلاری دولت آمریکا برای به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصاد در این کشور و بازگرداندن اعتماد به بازار مالی و پولی با امضای آن از سوی باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحد آمریکا در سه شنبه شب نهایی و قابل اجرا شد، نگرانی‌ها در بازارهای جهانی از پیامد های بحران اقتصادی در جهان هر روز بیش از پیش شدت می‌گیرد.

به ویژه اینکه اکنون این بحران از سطح بازارهای مالی و پولی گذر کرده و تقریباً تمامی بخش‌های تولیدی و خدماتی را در سراسر جهان در بر گرفته است.

دکتر احمد علوی استاد رشته اقتصاد در استکهلم سوئد با اشاره به کاهش ۳.۳ در صد رشد اقتصادی در ژاپن که از زمان پایان جنگ دوم جهانی بی‌سابقه است، به رادیو فردا می‌گوید بر اساس آمارهایی که از بیش از یک قرن در دست است، معمولاً دوران‌های رکود اقتصادی در کشورهای همیشه یک دوره معینی داشته است که آغاز و پایان می‌یافت.

درحالی که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از امکان پیش‌بینی زمان پایان این بحران دیده نمی‌شود زیرا ظاهراً بررسی و پیش‌بینی چگونگی ادامه این بحران با ابزارهای تئوریک و تجربی اقتصادی در دست هم چندان ساده نیست و مثلاً می‌بینیم که با وجود تلاش‌های دولت‌های صنعتی و به ویژه آمریکا برای بازگرداندن اعتماد به بازار و ترغیب به فعالیت‌های اقتصادی این اقدامات تا به حال نتوانسته‌اند تأثیر مثبتی نشان دهند و به رغم این برنامه‌ها و کمک‌ها شاخص بازارهای سهام در حال سقوط هستند.

در مجله این هفته عرضه سهام بانک ملت در بورس تهران هم مورد بررسی قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG