لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

برای دفاع از دارفور؛ جرج کلونی به چاد رفت


جرج کلونی در کنفرانسی خبری در مورد کشتار دارفور در سال ۲۰۰۶ در کنار باراک اوباما سناتور وقت ایلی‌نویز و رئیس جمهور کنونی آمریکا
جرج کلونی در کنفرانسی خبری در مورد کشتار دارفور در سال ۲۰۰۶ در کنار باراک اوباما سناتور وقت ایلی‌نویز و رئیس جمهور کنونی آمریکا
جرج کلونی، بازيگر سرشناس هاليوود و يکی از پيگيرترين هنرمندان مدافع حقوق بشر در دارفور سودان، سه شنبه گذشته ۱۷ فوريه، ۲۹ بهمن ماه، در چهارچوب سفری به شرق کشور چاد، به انجامنا، پايتخت اين کشور سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنين ميا فارو، بازيگر معروف ۶۵ ساله آمريکايی که سفير ويژه سازمان ملل نيز هست، روز سه شنبه به پايتخت اين کشور رفت.

جرج کلونی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ضمن تأکيد بر اين که اين پنجمين سفر او به دارفور و چاد است گفت: «موقعيتی بود تا به اين جا بيايم و حمايت خود از مردم دارفور را اعلام کنم. ما در انتظار اعلام اتهامات عمر البشير، رئيس جمهوری سودان توسط دادگاه جزایی بين‌المللی هستيم.»

آقای کلونی، يکی از پيگيرترين هنرمندان مدافع حقوق بشر در دارفو سودان است و تا کنون پنج بار به این منطق سفر کرده است.
دادگاه جزایی بين‌المللی، دادگاهی معروف در لاهه است که از ۱۷ ژوئيه ۱۹۹۸ با حمايت سازمان ملل آغاز به کار کرده و هدف از تشکيل آن به مجازات رساندن عاملان جنايات مهم عليه بشريت است.

۳۹ کشور اروپايی، ۳۰ کشور آفريقايی، ۲۱ کشور قاره آمريکا، ۷ کشور آسيايی و ۷ کشور قاره اقيانوسيه عضو اين دادگاه هستند که البته ايران در شمار اين کشورها قرار ندارد.

لوئيس مورنو-اوکامپو، وکيل دادگاه جزایی بين‌المللی لاهه، در ماه ژوئيه گذشته درخواست بازداشت رئيس جمهوری سودان به دليل نقش احتمالی وی در درگيری‌های خونبار دارفور را به اين دادگاه ارائه داد.

منابع نزديک به کميسيون بازبينی اين پرونده بر اين نظرند که حکم توقيف عمر البشير، به اتهام جنايات جنگی و جنايت عليه بشريت در دارفور در روزهای آينده می‌تواند به مورد اجرا درآيد.

جرج کلونی در سال‌های اخير نقش مهمی در جلب حمايت‌های جهانی از قربانيان فاجعه دارفور ايفا کرده است.

بنا بر آمار سازمان ملل متحد فاجعه دارفور که از سال ۲۰۰۳ ميان حکومت مرکزی سودان و سياه پوستان دارفور در اين کشور آغاز شد در عرض پنج ماه نزديک به ۳۰۰ هزار کشته و بيش از دو و نيم ميليون آواره بر جای گذاشت.

جرج کلونی در سال ۲۰۰۶ در گفتگويی با شبکه خبری سی ان ان درباره واقعه دارفور گفته بود: «ايالات متحده و همين طور کشورهای ديگر و سازمان‌های بين‌المللی برای حل بحران دارفور می‌بايست پيگيرانه‌تر اقدام می‌کردند. نمی‌توان به اين شکل ساکت نشست و آرزو کرد که اين بحران خودبه‌خود حل شود.»

ميا فارو، سفير افتخاری سازمان ملل در يونيسف نيز سفری سه هفته‌ای به قرارگاه پناهندگان واقع در «گُز امير» در شرق چاد داشت تا بتواند شواهد، آثار و مواد مورد نياز برای بازگشايی موزه‌ای به نام دارفور را جمع آوری کند.

ميا فارو در گفتگويی در اين رابطه با خبرگزاری فرانسه گفت: «مايلم به مردم کمک کنم تا بتوانند فرهنگ و سنن خود را عليرغم اين درگيری‌ها حفظ کنند.»

اين بازيگر سرشناس نيز که فعاليت‌های بشردوستانه خود را در کشورهای مختلفی دنبال می‌کند در درگيری‌های رواندا در جمهوری دمکراتيک کنگو و همچنين فاجعه دارفور نقش مهمی در دفاع از حقوق مردم اين کشورها ايفا کرد.
XS
SM
MD
LG