لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

شکست ایران از اکوادور در مسابقات چهارجانبه عمان


تیم ملی ایران تاکنون در مسابقه‌های رسمی به سرمربیگری علی دایی بی‌شکست بوده‌است. (عکس از: ایسنا)
تیم ملی ایران تاکنون در مسابقه‌های رسمی به سرمربیگری علی دایی بی‌شکست بوده‌است. (عکس از: ایسنا)

ایران در نخستین بازی خود در پیکارهای چهارجانبه عمان، با شکست در مقابل اکوادور، مسابقه پایانی را از دست داد و راهی دیدار رده‌بندی مقابل چین شد.


این دیدار روز چهارشنبه در ورزشگاه سلطان قابوس عمان برگزار شد و تک گل تیم ملی فوتبال اکوادور در برابر ایران در نیمه دوم و توسط مارتینز به ثمر رسید.


پیش از بازی ایران با اکوادور، تیم‌های ملی عمان و چین بازی نیز در چارچوب همین پیکارها به دیدار هم رفتند که در این بازی عمان سه بر یک پیروز و فینالیست شد. تیم قهرمان این دوره صدهزار دلار جایزه خواهد گرفت.


تیم ملی ایران تاکنون در مسابقه‌های رسمی به سرمربیگری علی دایی بی‌شکست بوده‌است.


با این حال بعد از شکست در بازی دوستانه در مقابل بحرین در سوم فروردین سال ۱۳۸۷ در بحرین، این دومین غیررسمی تیم ایراان است که در جریان آن نمآن آآمممدر کشور دیگری در منطقه خلیج فارس از یک تیم منطقه آمریکای جنوبی پذیرای شکست شده است.


مسابقه ایران با اکوادور دو نیمه متفاوت برای ملی پوشان ایران داشت. در نیمه نخست ایران بر حریف برتری تکنیکی و سرعتی نشان داد، اما در نیمه دوم سیکستو ویزوئتا، سرمربی باهوش تیم اکوادور با از کار انداختن هافبک‌های تکنیکی و مراقبت از دو مهاجم سریع تیم ایران، عملاً ابتکار بازی را از تیم آسیایی گرفت.


در واپسین لحظه های مسابقه «تکل» از پشت و اخطار دوم باعث شد تا مازیار زارع و مجید غلام نژاد از بازی اخراج و از بازی روز جمعه با چین محروم شوند.


این تیم جوان در غیاب لژیونرهایی چون جواد نکونام، مسعود شجاعی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، آندرانیک تیموریان و ... و همچنین مصدومیت هادی عقیلی، نسبت به بازی های قبلی تیم ملی در نیمه نخست بازی روانتری داشت. اما در نیمه دوم ناهماهگی با چاشنی بی تجربگی به برتری نسبی اکوادور و دو بازیکن اخراجی در دقیقه های پایانی انجامید.


در حالی که ضعف ناهماهنگی مشهود بود و حضور کم تعداد اکوادوری‌ها در مقابل دروازه مهدی رحمتی این ناهماهنگی را در خط دفاعی بیشتر نشان می داد. بازیکنان با تکنیک خط میانی و دو مهاجم سریع نیمه نخست را با برتری ایران همراه ساختند.


اکوادور به سرمربیگری سیکستو ویزوئتا در حالی چهارشنبه شب ۲۷ آذر در پیکارهای عمان با ایران پیکار کرد که بسیار با پشتوانه می‌نمود.


اکوادور پیش از ادامه مسابقه‌های مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی دو مسابقه در عمان را آزمایش بازیکنان پشتوانه قلمداد کرده بود.


در حضور بیشتر مهاجمان ایران در محوطه جریمه اکوادور، دو موقعیت عالی گل با شلیکهای از راه دور احسان حاج صفی در دقیقه ۲۶ و حسین کعبی در دقیقه ۳۶ خلق شد که هر دو بار توسط ماکسیمو باگوئرا، دروازه بان اکوادور مانع ریزش تیم منطقه آمریکای جنوبی شد.


در دقیقه ۴۷ ضربه آزاد غلامرضا رضایی، بهترین بازیکن تیم ملی ایران، با ضربه سر نوری از فاصله ای نزدیک به طور عجیبی هدر رفت.


در دقیقه ۵۳ فیدل مارتینز یک دفع ناقص از سوی رحمتی را در آشفتگی مدافعان تیم ملی ایران به گل برتری اکوادور بدل کرد. در دقیقه ۷۴ ضربه سر پیروز قربانی وارد دروازه اکوادور شد، اما داور خطای او روی دورازه بان اکوادور را اعلام کرد.


در دقیقه ۸۰ رویارویی تک به تک جلال رافخایی با دروازه بان اکوادور، ایران را تا آستانه گل تساوی پیش برد که مدافعان به زحمت دفع خطر کردند.


در لحظه‌هایی که تیم ایران ۹ نفره برای رسیدن به گل تساوی بخش تلاش می کرد، حرکت مدافع میانی تیم اکوادور روی رضایی یک پنالتی آشکار بود، اما شیرجه زودهنگام او پیش از اصابت تکل حریف به پایش باعث شد تا داور عمانی از اعلام پنالتی صرف نظر کند.


تیم ملی ایران به مانند اکوادور آرایش چهار چهار دو داشت و با این بازیکنان در برابر زردپوشان حریف بازی کرد: مهدی رحمتی – حسین کعبی (کاپیتان) (از نیمه دوم مجید غلام نژاد)، جلال حسینی، پیروز قربانی، حسن اشجاری – احمد جمشیدیان (از دقیقه ۷۵ کیانوش رحمتی)، مازیار زارع، محمد نوری، احسان حاج صفی ( از دقیقه ۸۸ محسن بنگر)– آرش برهانی ( از دقیقه ۶۳ مهدی سیدصالحی) و غلامرضا رضایی.


تیم اکوادور نیز، از آن جا که بازیکنان ملی پوش تیم ال دی یو کوییتو، قهرمان جام قهرمانی باشگاه‌های آمریکای جنوبی (لیبرتادورس کاپ)، در ژاپن حضور داشتند و خود را آماده مسابقه روز بعد در قهرمانی باشگاه‌های جهان می کردند، این تیم با آرایشی متفاوت به میدان رفت.


XS
SM
MD
LG