لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

«اولمرت خواستار محاصره دریایی ایران شد»


اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل.(عکس:EPA )
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل.(عکس:EPA )

رسانه های اسرائیلی روز چهارشنبه گزارش دادند که نخست وزير اسرائيل در ديدار روز دوشنبه خود با نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا، خواستار محاصره دریایی ایران شده است.


طبق این گزارش ها، اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، محدود کردن دسترسی ايران به آب های آزاد را، راهی برای محدود کردن فعاليت های هسته ای ايران دانسته است.


به گزارش رويترز، روزنامه اسرائيلی هاآرتص، در شماره چهارشنبه خود نوشته است که اهود اولمرت در ملاقات هفته گذشته خود با نانسی پلوسی گفته است:« هرچند تحريم های اقتصادی آنها [ايران] را از پا در خواهد آورد، با اين حال جامعه جهانی بايد با افزايش تدريجی فشارها، توليد سلاح های هسته ای در ايران را متوقف کند.»


در حالی که مارک رگف، سخنگوی اولمرت روز دوشنبه اين ملاقات را «گفت و گويی محرمانه» دانست و جزئيات آن را اعلام نکرد، رافی ایتان، از اعضای کابینه امنیتی اهود اولمرت، روز چهارشنبه به رادیو دولتی اسرائیل گفت: «احتمال محاصره دریایی و هوایی ایران وجود دارد.»


نانسی پلوسی، که عضو حزب دمکرات آمريکا است، هفته گذشته، همراه با یک هيئت پارلمانی متشکل از ۱۳ نفر از نمايندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه، برای شرکت در مراسم شصتمين سالگرد ايجاد کشور اسرائيل، به اورشليم ( بيت المقدس) سفر کرد.


وی در اين سفر با شيمون پرز، رييس جمهوری، اهود اولمرت، نخست وزير و برخی ديگر از رهبران اسرائيل ديدار داشت.


به نوشته روزنامه هاآرتص پيشنهاد اولمرت مبنی برمحدود کردن تردد کشتی های ايرانی توسط نيروی دريايی امريکا می تواند شريان های تجاری ايران را نيز محدود کند.


به گفته نخست وزير اسرائيل، فشارهای بين المللی بايد بر پروازهای شرکت های هواپيمايی ايرانی، روابط تجاری و ارتباطات رسمی نيز تاثير گذارد.


بنا بر اين گزارش، آقای اولمرت گفته است:«تجار ايرانی زمانی که با محدوديت سفر به ساير کشورها روبرو شوند، حکومت ايران را تحت فشار قرار خواهند داد.»


شورای امنيت سازمان ملل تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از اين کشور خواسته است تا روند غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ولی تهران از اين دستور سرپيچی کرده است.


آمريکا و اسرائيل، ايران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای خود را «صلح آميز» می داند.


نانسی پلوسی پس از بازگشت به آمريکا گفت که وی و اعضای کنگره امريکا که او را در سفر به اسرائيل همراهی می کردند، بر «وارد آوردن فشار های بيشتر به ايران» به توافق رسيده اند.


رييس مجلس نمايندگان آمريکا، روز دوشنبه، در يک کنفرانس مطبوعاتی در اورشليم (بيت المقدس) گفت: «حمله نظامی به ايران دستاوردی ندارد ولی تمامی گزينه ها عليه برنامه هسته ای ايران بايد روی ميز باقی بمانند.»


خانم پلوسی افزود:«من نمی دانم که حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران چه فايده ای دارد مگر آنکه موجب تقويت رييس جمهوری ايران و افزايش قيمت نفت شود ولی ما نبايد هيچ گزينه ای را از روی ميز برداريم.»


رييس نمايندگان مجلس آمريکا همچنين ايران را تهديدی برای همسايگان آن و جهان خواند ولی ابراز اميدواری کرد که اقدام نظامی عليه ايران لازم نباشد.


XS
SM
MD
LG