لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

خاتمی، کروبی و موسوی؛ سه گزینه مطرح اصلاح‌طلبان


محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران و مهدی کروبی؛ دو نامزد اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات خرداد ۸۸
محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران و مهدی کروبی؛ دو نامزد اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات خرداد ۸۸
گرچه در میان اصولگرایان ایران، هنوز چهره‌های شاخص مستقیماً به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ اعلام آمادگی نکرده‌اند، در اردوگاه اصلاح‌طلبان به رغم اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی و مهدی کروبی، خبرگزاری‌ها از قوت گرفتن نامزدی میرحسین موسوی آخرین نخست‌وزیر ایران نیز خبر می‌دهند.

خاتمی؛ کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان

با اعلام رسمی کاندیداتوری محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق اکنون از او به عنوان کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان نامبرده می‌شود.

حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب و مجمع روحانیون سه تشکل اصلاح‌طلب نیز به طور رسمی خاتمی را کاندیدای خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند.

موج حملات رسانه‌ای جناح حاکم به خاتمی در هفته‌های اخیر نیز حاکی از آن است که این جناح نیز رئیس جمهوری پیشین را رقیب اصلی خود می‌داند.

حملات حتی به آنجا رسید که روزنامه کیهان در دو سرمقاله خود از «احتمال ترورخاتمی» سخن گفت، اما خاتمی در واکنش به این حملات رسانه‌ای گفت: «در حال حاضر رسانه‌های عمومی و بسیاری از محافل و نهادها در صدد تخریب اصلاح‌طلبان می‌باشند که البته این تخریب‌ها همواره نتیجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستانی است که آن را انجام می‌دهند و لطمه دیدن به ارزش‌ها.»

ستاد انتخاباتی خاتمی با ریاست محمدرضا عارف آغاز به کار کرده و محسن امین‌زاده معاون سابق وزارت خارجه قائم مقامی آن را بر عهده گرفته است.

ستاد انتخاباتی خاتمی روز شنبه اعلام کرد که سفرهای وی به استان‌های مختلف کشور از پنج‌شنبه آغاز می‌شود و رئیس جمهوری سابق در اولین سفر انتخاباتی به استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، و بوشهر سفر می‌کند.

خاتمی ۱۲ سال پیش، ماه‌های منتهی به انتخابات دوم خرداد ۷۶ با اتوبوس به اغلب استان‌های کشور سفر کرده بود.

مهدی کروبی؛ کاندیدای معترض

مهدی کروبی روحانی سرشناسی که با سوابقی چون ریاست مجالس سوم و ششم در انتخابات سال ۸۴ پس از آنکه با اختلافی اندک با محمود احمدی‌نژاد از راهیابی به دور دوم انتخابات بازماند در نامه‌ای شدیداللحن به رهبر جمهوری اسلامی نسبت به دخالت فرزند وی مجتبی خامنه‌ای، و همچنین نهادهای نظامی در انتخابات اعتراض کرد، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نزدیک به اصلاح‌طلبان است.

آقای کروبی که از سال ۸۴ همزمان با تشکیل حزب اعتماد ملی از دبیری مجمع روحانیون استعفا داد ریاست ستاد انتخاباتی خود را به غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی سپرده است.

وی چندی قبل با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به اظهارات حسن فیروزآبادی در خصوص انتخابات اعتراض کرد و اعلام کرد که آقای فیروزآبادی به جای بی‌طرفی در انتخابات «ریاست ستاد نظامیان دخالت‌کننده در انتخابات» را بر عهده گرفته است.

دومین نامه سرگشاده آقای کروبی حاوی اعتراض وی به وزیر اطلاعات بود. کروبی در نامه خود به محسنی اژه‌ای نسبت به تخریب حسینیه‌های دراویش و بازداشت آنها اعتراض کرد.

مهدی کروبی به رغم قرار گرفتن در اردوگاه اصلاح‌طلبان اعلام کرده به نفع هیچ کس از انتخابات کناره نخواهد گرفت.

میرحسین موسوی؛ پایان دو دهه سکوت

شکستن سکوت میرحسین موسوی آخرین نخست‌وزیر ایران که نزدیک به دو دهه و از زمان مرگ آیت‌الله خمینی تا جند هفته قبل تداوم داشت از وقایع انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری است.

موسوی که هشت سال در دوره جنگ نخست‌وزیری ایران را بر عهده داشت تا زمان حیات آیت‌الله خمینی همواره از حمایت او برخوردار بود.

وجود اختلاف نظر میان او و آیت‌الله علی خامنه‌ای به رغم نسبت فامیلی این دو به حدی بود که آغاز رهبری آقای خامنه‌ای، میرحسین موسوی به کلی از سیاست کناره گرفت و حتی در سال ۷۵ و سال ۸۴ که شماری از اصلاح‌طلبان خواستار حضور وی در انتخابات شدند از پذیرش چنین درخواستی امتناع کرد.

در ماه‌های اخیر اما موسوی با گروهی از همفکرانش و از جمله محمدرضا بهشتی فرزند آیت‌الله محمد بهشتی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی به سکوت نزدیک به دو دهه‌ای خود پایان داده است.

محمد خاتمی تا قبل از اعلام رسمی کاندیداتوری خود اعلام کرده بود که یا خودش یا آقای موسوی یکی از دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی خواهند بود.

آقای موسوی روز شنبه ۱۰ اسفند و با وجود کاندیداتوری خاتمی به خبرگزاری‌ها گفت که «از عرصه انتخابات ریاست جمهوری کنار نیستم.»

وی همچنین گفت که «تصمیم نهایی خود درباره کاندیداتوری را بعداً خواهد گرفت» و فعلاً قصد دارد در قالبی مشفقانه راجع به مسئله ریاست جمهوری و مسائل و مشکلات دولت صحبت کند.
XS
SM
MD
LG