لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

۲۲ خرداد و رویکرد مسالمت آمیز جنبش زنان ايران


زنان ومردانی که در این تجمع شرکت داشتند ، به شدت مورد ضرب وشتم این نیروها قرارگرفتند و ده ها نفر بازداشت شدند.
زنان ومردانی که در این تجمع شرکت داشتند ، به شدت مورد ضرب وشتم این نیروها قرارگرفتند و ده ها نفر بازداشت شدند.


روز ۲۲ خرداد ، سالگرد تجمع زنان در میدان هفت تیر است. سال گذشته در این روز ، فعالان جنبش زنان با حمایت مجموعه جنبش مدنی ایران ، اقدام به برگزاری تجمعی مسالمت آمیز کردند ، که دقایقی پس از آغاز ، با یورش وسرکوب خشونت آمیزنیروهای انتظامی و امنيتي مواجه شد.


زنان ومردانی که در این تجمع شرکت داشتند ، به شدت مورد ضرب وشتم این نیروها قرارگرفتند و ده ها نفر بازداشت شدند.


دراين حال، از سالگرد اين روز که روز همبستگي با زنان ايران ناميده شده است، تا امروز، بر اساس بيانيه اي که به امضاي ۷۰۰ تن از فعالان جنبش زنان و مدافعان آنان رسيده است، شاهد ۱۲۱بازداشت و زنداني شدن فعالان جنش زنان بوده ايم.


همچنين نزديک به يک ميليارد تومان وثيقه کفالت براي فعالان زن صادر شده و احکام صادر شده براي آنها، درمجموع، ۱۴ سال حبس تعليقي و نزديک به نه سال حبس تعزيري بوده است.


در اين بيانيه به بحث مبارزه دولت جمهوري اسلامي ايران با آنچه که بدحجابي مي خواند، اشاره شده و آمده است: اکنون ۱۴ هزار و ۶۳۵ نفر در مناطق مختلف ايران بازداشت شده و ۶۷ هزار نفر به خاطر پوشش خود، تذکر دريافت کرده اند.


اهميت ۲۲ خرداد در تاريخ جنبش زنان



فعالان جنبش زنان در سالگرد روز همبستگي زنان ايران بر اهميت اين روز در تاريخ جنبش زنان تاکيد دارند.


رزا قره چورلو، وکيل و از مدافعان حقوق زنان، که از امضاکنندگان بيانيه ۷۰۰ تن از مدافعان حقوق برابر است، درباره اهميت اين روز به راديو فردا گفت:«چند دليل مهم دراين ارتباط وجود دارد. نخست، جنبش زنان از زناني متعلق به طيف هاي گوناگون تشکيل شده است که امکان دارد از لحاظ عقيدتي، سياسي و حتي مذهبي اختلاف سليقه داشته باشند، ولي در يک چيز با هم اشتراک نظر دارند و آن، حضور در اين جنبش و مطالبات قانوني و برحقي که خواستار تحقق شان در جامعه هستند».


اهميت جنبش زنان به گونه اي است که دستگاه حاکمه ناچار به مقابله با آن و سرکوب تجمع هاي زنان شده است رزا قره چورلو

وي با ابراز تعجب از برخورد شديد با جنبش زنان در ايران، در مورد دومين اهميت روز ۲۲ خرداد گفت:« اهميت جنبش زنان به گونه اي است که دستگاه حاکمه ناچار به مقابله با آن و سرکوب تجمع هاي زنان شده است.»


به اعتقاد خانم قره چورلو، يکي ديگر از دلايلي که نقش و اهميت جنبش زنان ايران را برجسته مي کند، حرکت کاملا شفاف، علني و مسالمت آميز اين جنبش و کار فرهنگي فعالان آن در ميان زنان ايران است.


او گفت:«يکي از اهداف مهم اين جنبش، که موجب توجه و نگراني دستگاه حاکمه ايران شده، کار فرهنگي فعالان زنان است.»


خاستگاه جنبش زنان در ايران


يکي از موضوعاتي که بايد در ارتباط با روز ۲۲ خرداد مورد توجه قرار گيرد، حمايت ساير بخش هاي جنبش مدني ايران، مانند جنبش دانشجويي و جنبش سنديکايي از تجمع زنان در ميدان هفت تير تهران است.


آسيه اميني، روزنامه نگار و از فعالان جنبش زنان درباره خاستگاه اين جنبش به راديو فردا گفت:«برخلاف بسياري از کشورها، که خاستگاه جنبش زنان آنها، طبقه کارگر است، و اگر چه جنبش زنان در ايران، همواره از پشتيباني زنان زحمتکش ايراني برخوردار بوده است، اما خاستگاه آن از زنان طبقات کارگر و زحمتکش نبود.»


«اگر امسال، تجمعي نداشتيم، دليل بر اين نيست که از خواسته هايمان عقب نشيني کرديم.»
آسيه اميني

وي افزود:«شايد هم به همين دليل است که گفتمان جنبش زنان در ايران، کمي متفاوت از برخي ديگر جنبش زنان در ديگر کشورهاست.»


خانم اميني، با اين حال، چه اشاره کرد که به تدريج و باافزايش محدويت ها و فشارها، فعالان جنبش زنان که بيشتر خاستگاه روشنفکري داشتند، به اين نتيجه رسيدند که بايد به تمام اقشار و طبقات جامعه نزديک شوند و دامنه کار فرهنگي را توسعه بخشند.


اين روزنامه نگار و از فعالان جنبش زنان گفت که از همين رو، شاهد آن هستيم که در جنبش زنان، از هر طبقه وجود دارند که در جهت اهداف و خواست اين جنبش تلاش مي کنند و اين يکي از نقاط قوت جنبش زنان است.


آسيه اميني با اشاره به واکنش دولت نسبت به جنبش زنان و اعمال محدوديت در قبال آنان گفت که پس از اين اقدامات محدودکننده، فعالان جنبش زنان تصميم گرفتند که حاصل و کارنامه اقدامات خود را در تجمعات کاملا مسالمت آميز درمقابل مردم قرار دهند و به همين دليل، دو تجمع را در روز ۲۲ خرداد در دو سال گذشته برگزار کنند.


وي در پاسخ به اين پرسش که چرا تجمع مشابهي در روز ۲۲ خرداد امسال برگزار نشد و آيا اين اقدام به منزله عقب نشيني فعالان حقوق زنان بوده است، گفت:«اگر امسال ما چنين تجمعي نداشتيم، دليل بر اين نيست که از خواسته هايمان عقب نشيني کرديم و بيانيه ۷۰۰ مدافع حقوق برابر به خوبي اين موضوع را نشان مي دهد.»


XS
SM
MD
LG