لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

دو سال پس از ناپدید شدن مامور سابق اف بی آی در ایران


تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست).
تصویر شبیه‌سازی شده توسط کامپیوتر از رابرت لوینسون دو سال پس از ناپدید شدن (سمت راست).
روز دوشنبه، نوزدهم اسفند ماه، با گذشت دو سال از ناپدید شدن، رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا،«اف. بی. آی» در ایران، وزارت امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای بار دیگر خواستار دریافت اطلاعاتی درباره ناپدید شدن این شهروند آمریکایی در ایران شد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه تأکید کرده است که همچنان خود را متعهد می‌داند با یافتن رابرت لوینسون، خانواده او را از نگرانی نجات دهد.

در این بیانیه، همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که به تعهداتش به ارائه اطلاعات کامل درباره رابرت لوینسون به خانواده او یا سفارت سویس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، عمل کند.

دغدغه دولت آمریکا و نگرانی خانواده لوینسون پس از با دو سال بی‌خبری از این وضعیت این مأمور سابق «اف بی آی» درحالی است که نزدیک به یک ماه پیش، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در مورد رابرت لوینسون، که گفته می‌شود در ایران ناپدید شده، گفت: «متهمی به این نام در زندان و قوه قضائیه وجود نداشته و این فرد پرونده‌ای در قوه قضاویه ندارد.»

رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا، «اف بی آی»، در اسفند ماه سال ۱۳۸۶ از دوبی به جزیره کیش رفت و پس از چند روز ناپدید شد.

به گفته کریستین لوینسون، همسر این مأمور پیشین اف بی آی، رابرت لوینسون، برای تحقیق درباره قاچاق سیگار برای یک موکل خصوصی - احتمالاً یک شرکت دخانیات- به ایران سفر کرده بود. مقام‌های ایران بارها گفته‌اند که از محل و وضعیت او هیچ اطلاعی ندارند.

کریستین لوینسون همسر این مأمور پیشین اف بی آی، در مصاحبه‌ای که با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی داشت، اعلام کرد که تا کنون هیچ خبری از همسرش در دست ندارد.

خانم لوینسون گفت: «در دسامبر سال ۲۰۰۷ -مقامات جمهوری اسلامی- به من گفتند که به تحقیقات خود در پیوند با این مسئله ادامه خواهند داد ولی من تا کنون، هیچ خبری از آنها، مبنی براینکه چه اتفاقی برای همسرم افتاده، ندارم.»

کریستین لوینسون؛ همسر مأمور پیشین اف بی‌آی
ابراز بی‌اطلاعی دولت جمهوری اسلامی از حضور رابرت لوینسون در زندان‌های ایران، در حالی انجام می‌شود، که کریستین لوینسون معتقد است، با توجه به اینکه نام همسرش در هیچ پرواز خروجی از ایران قرار نداشته و گذرنامه او هم در هیچ فرودگاهی کنترل نشده است، پس همسرش همچنان در ایران به سر می‌برد.

کریستین لوینسون در ارتباط با ابراز بی‌اطلاعی دولت جمهوری اسلامی ایران از همسرش، گفت که همچنان امید دارد که همسرش زنده است.

خانم لوینسون گفت: «من هیچ اطلاعی در دست ندارم و تا زمانیکه، کسی شواهد لازم مبنی بر زنده نبودن همسرم ارائه ندهد، من همچنان فکر می کنم که او زنده است. »

بیل نلسون، سناتور دموکرات و عضو کمیته اطلاعات سنای آمریکا نیز در کنفرانسی خبری که نزدیک یکماه پیش برگزار شد، مورد وضعیت رابرت لوینسون گفته بود: «من معتقدم که رابرت لوینسون زنده است و ایرانی‌ها او را زندانی کرده‌اند.»

این عضو کمیته اطلاعات و امنین سنای آمریکا، در حالی چنین اتهامی به ایران وارد کرده که وزارت خارجه آمریکا از ایراد اتهامی مشابه به تهران تا کنون پرهیز کرده و صرفاً به دفعات از طریق سفارت سویس در تهران خواهان تعیین سرنوشت رابرت لوینسون شده است.

بیل نلسون، این عضو بلند پایه کنگره آمریکا، همچنین افزود سرنوشت رابرت لوینسون در هرگونه مذاکره آتی ایران و آمریکا مطرح خواهد شد.

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، بارها اعلام کرده‌اند که از سرنوشت رابرت لوینسون اطلاعی ندارند اما برای یافتن او تلاش می‌کنند.
XS
SM
MD
LG