لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

« اعضای ناتو بودجه نظامی خود را افزایش دهند»


یاپ دو هوپ اسکفر؛ دبیرکل ناتو (عکس:AFP)
یاپ دو هوپ اسکفر؛ دبیرکل ناتو (عکس:AFP)

دبیرکل پیمان ناتو با اشاره به بحران اقتصادی جهانی، گفت که اعضای این پیمان حتی در صورت فروکش کردن این بحران، نیاز به افزایش بودجه نظامی خود دارند.


یاپ دو هوپ اسکفر که در حاشیه نشست دو روزه وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آ تلانتیک شمالی، ناتو، در بوداپست، پایتخت مجارستان، در گفتگو با یک روزنامه مجارستانی سخن می‌گفت، اضافه کرد که ناتو علاوه بر افزایش بودجه نظامی، نیاز به کارهای بیشتری در زمینه افزایش بهره ‌وری نیروهای خود دارد.


وی همچنین گفت که بحران مالی جهانی، فشارهایی را بر بودجه ناتو وارد می‌کند که از این رو باید برای مقابله با چالش‌های آتی آماده بود.


ادامه حضور ناتو در افغانستان


آقای اسکفر همچنین گفت که حضور نیروهای ناتو در افغانستان برای چند سال باید ادامه یابد.


در حال حاضر، پنجاه هزار نظامی در قالب ائتلاف بین ‌ المللی در افغانستان مستقر هستند و فرماندهان این نیرو خواهاناعزام ۱۲ هزار سرباز دیگر به این کشور هستند،اما متحدان اروپایی ایالات متحده علاقه ای به فرستادن سربازان بیشتر بهافغانستان، نشان نمی‌دهند.


پیش بینی می‌شود که در نشست دو روزه بوداپست که از امروز آغاز به کار کرده است ، ایالات متحده آمریکا به منظور مقابله با افزایش شورش در افغانستان ، درخواست اعزام سربازان بیشتر ی را به این کشور مطرح کند.


ترمیم روابط با روسیه



دبیرکل ناتو تصریح کرد که یک جنگ سرد دیگر مطلوب ما نیست و ناتو ناچار به همکاری با روسیه است

دبیرکل ناتو همچنین در این نشست گفت که این پیمان به عادی‌سازی روابط با روسیه نیازمند است.


روابط ناتو با روسیه پس از مناقشه گرجستان رو به سردی گرایید و مسکو پس از این مناقشه از توقف همکاری‌هایش با ناتو خبر داد.


با این حال، دبیرکل ناتو گفت که یک جنگ سرد دیگر مطلوب این پیمان نیست و اگرچه مناقشه گرجستان کار را سخت‌تر کرده، ناتو ناچار به همکاری با روسیه است.


آقای اسکفر همچنین تأکید کرد که گرجستان و اوکراین هنوز آمادگی لازم را برای پیوستن به ناتو کسب نکرده‌اند.


وی گفت: بر اساس آنچه در نشست سران در بخارست مطرح شد، این دو کشور در آینده می‌توانند به ناتو بپیوندند، اما نمی‌دانم که چه زمانی این موضوع محقق خواهد شد.


اجلاس سران ناتو در بخارست، از قبول درخواست گرجستان و اوکراین برای عضویت در ناتو، که مورد حمایت آمریکا نیز بود، به این دلیل که این کشورها هنوز آمادگی پیوستن به این پیمان را ندارند، خودداری کرده بود.


روسیه پیش از این با عضویت گرجستان و اوکراین، که از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد شوروی سابق بودند، به شدت مخالفت کرده بود.


XS
SM
MD
LG