لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

کتاب در هفته گذشته؛ از منتظری تا آنتونیونی


(عکس تزئینی: فارس)
(عکس تزئینی: فارس)

طی هفته گذشته عناوین برخی از مهم‌ترین عناوین کتاب‌های منتشرشده در ایران ازین قرار بودند: «فیلم‌نامه کسوف»، نوشته ميكل آنجلو آنتونيونی، «ساعت سرخ در ساعت ۲۵»، گزینه شعرهای کیومرث منشی‌زاده، و دو کتاب آیت‌الله منتظری در حقوق و فلسفه سیاسی.


کسوف آنتونیونی


هفته گذشته با انتشار ترجمه فارسی فیلم ‌ نامه کسوف، نوشته کارگردان بزرگ ایتالیا یی ميكل آنجلو آنتونيونی، یکی از فیلم‌ن امه‌هایسه‌گانه ماجرا، کسوف و شب، در دسترس فارسی زبانان قرار گرفت. کسوف را محمدرضا جولايی ترجمه کرده است.


کسوف چون اغلب فیلم‌نامه‌های آنتونیونی از خودبیگانگی، تنهاییو غربت انسان معاصر را در جهانی نشان می‌دهد که به فقر معنا و روابط انسانی دچار آمده است.


ميكل آنجلو آنتونيونی، از درخشان‌ت رین چهره‌ه ای سینمای جهان، در ۱۹۱۲ در ايتاليا متولد و پس از جنگ جهانی دوم با خلق آثاری چون ماجرا، کسوف، شب، صحرای سرخ و آگرانديسمان، به یکی از شاخص‌ه ای سینمای روشنفکری اروپا بدل شد. آنتونيونی در سال ۲۰۰۷ درگذشت.


از مشهورترین فیلم‌ های آنتونيونی می‌توان به مردان غبار، خرافات، دروغ‌های عشق، خانه اشباح، زنی بدون كامليا، عشق در شهر، صحرای سرخ، سه چهره، آگرانديسمان، حرفه: خبرنگار، شناسايی يک زن، آن سوی ابرها و اروس اشاره کرد.


ساعت سرخ در ساعت ۲۵


ساعت سرخ در ساعت ۲۵، گزینه شعرهای کیومرث منشی ‌ زاده، که هفته گذشته منتشر شد، کارنامه شاعری را به دست می‌دهد که از دهه چهل تا کنون چشم‌اندازهای تازه‌ای را در عرضه بافت و زبان شعر و تصویرسازی تجربه کرده است.


در بهترین شعرهای منشی‌زاده تخییلی غنی با طنزی متعالی و فاخر و زبانی موجز و تصویری خلاقانه تلفیق شده‌اند.


منشی‌زاده نوشتن طنز و شعر را از دهه سی آغاز کرد و در دهه‌های چهل و پنجاه از چهره‌ های مطرح طنز متعالی و شعر نیمایی ایران بود.


دو کتاب آیت‌الله منتظری در حقوق و فلسفه سیاسی


دو کتاب «حكومت دينی و حقوق انسان» و «مجازات‌های اسلامی و حقوق بشر» نوشته آیت‌الله حسينعلی منتظری، برخی از دشوارترین مباحث فلسفه سیاسی و فقه اسلامی را از منظر فقهای اصلاح‌طلب میانه ‌ رو شیعه بررسی می‌کند.


آیت‌الله منتظری، چون استاد خود آیت‌الله خمینی، از معدود فقهای طراز اول شیعه است که از سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی می‌کوشید تا با خلق و ارائه برداشت‌های تازه و به روزتری از مبانی دینی، فقه سنتی شیعه را با موقعیت، مسائل و جهان معاصر همگام کند.


آیت ‌ الله منتظری در کتاب حکومت دینی و حقوق انسان، از منظر فقیهی میانه‌رو که بر محدوده‌های فقه سنتی و نیازهای زمانه آگاه است، به ۲۰پرسش درباره نسبت حکومت دینی، که بر رأی خالق استوار است، و حقوق جامعه انسانی، که توضیح خود را در آزادی انسان و عقل نقاد خودبیناد آدمی می‌یابند، پاسخ گفته و در کتاب مجازات‌های اسلامی و حقوق بشر، تضاد بین مجازات‌های جسمی در اسلام و شأن انسانی و حقوق بشر را بررسی کرده است.


آیت‌الله منتظری که خود از واضعان و مدافعان نظریه ولایت فقیه بود وبعدتر به یکی از فقهای منتقد آن بدل شد، در کتاب حکومت دینی و حقوق انسانمباحثی چون «ماهيت ولايت فقيه و تصوير آن در فرض تفكيک قوا، معيار دينی بودن ‏نظام سياسی، تصدی امور توسط فقيهان، هدف يا مقدمه؟ شرط اعلميت در فرض تفكيک قوا، دموكراسی و ‏حكومت دينی، معاهدات بين‌المللی و احكام شرع، رابطه حكومت دينی و خشونت، نظام اسلامی و ترور، نظام اسلامی و شكنجه و كتب ضاله با توجه به گسترش وسايل ارتباط جمعی» را تحلیل می‌کند.


در کتاب مجازات‌های اسلامی و حقوق بشر نیز تضاد مجازات‌های اسلامی با حقوق بشر و ضرورت‌های زمانه و مباحثی چون «لزوم برخوردعلمی با شبهات، امكان ‏فهم فلسفه مجازات‌های اسلامی،امكانتوقفبعضیاز مجازات‌ها، آيا ديه به معنی ارزش مادی انسان است؟، ‏‏عدم ارزش‌گذاری انسان در ديه، آزادی اهل كتاب در مذهب و عمل به آن، منشأ خشونت‌های رايج، هدف ‏اصلی از مجازات‌های اسلامی، معنای جهاد ابتدايی و جهاد دفاعی، معيار ثابت يا متغير بودن احكام شرع، آيا ‏اجرای مجازات‌ها بايد علنی باشد؟، قرآن و سنت و حكم رجم و ابقای حكم رجم یا سنگسار در اسلام» از منظر فقه میانه‌رو شیعه بررسی شده است.


XS
SM
MD
LG