لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

اختلافات اتمی آمريکا و هند هنوز حل نشده است


تام کيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «دو طرف در اين خصوص حسن نيت دارند و پيشرفت هايی نيز در مذاکرات به دست آمده است. ما اميدواريم درروزها و هفته های آينده بر اختلاف نظرهای خود فايق آييم.»
تام کيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «دو طرف در اين خصوص حسن نيت دارند و پيشرفت هايی نيز در مذاکرات به دست آمده است. ما اميدواريم درروزها و هفته های آينده بر اختلاف نظرهای خود فايق آييم.»

يک مقام آمريکايی، روز پنجشنبه ۲۹ تير، گفت که اين کشور و هند پس از سه روز مذاکره هنوز بر سر توافقنامه بحث برانگيز همکاری اتمی اختلاف نظر دارند.


اين موضوع پس از برگزاری دور پايانی مذاکرات نمايندگان آمريکا و هند دردهلی نو اعلام شد.


يک روز پيش از آن، چهارشنبه ۲۸ تير، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه و استفان هادلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، با شيو شانکار منون، و ام.کی. نارايانان، همتايان هندی خود، ديدار کردند.


اين ديدارها، بخشی از تلاش دولت آمريکا برای دستيابی به توافق نهايی در مورد همکاری اتمی با هند بودند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، تام کيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «دو طرف در اين خصوص حسن نيت دارند و پيشرفت هايی نيز در مذاکرات به دست آمده است. ما اميدواريم درروزها و هفته های آينده بر اختلاف نظرهای خود فايق آييم.»


دو کشور ازماه ها پيش بر سر زمان اجرای توافقنامه همکاری اتمی، که برای اولين بار پس از ۳۰ سال، به هند اجازه دسترسی به راکتورها و سوخت اتمی آمريکا را می دهد، اختلاف نظر دارند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا که از امضای توافقنامه با هند، به منزله يک «موفقيت بزرگ در عرصه سياست خارجی» حمايت می کند، تنها ۱۸ ماه، يعنی تا پايان دوره رياست جمهوری خود، فرصت دارد که اين توافقنامه تصويب و اجرا شود.


در اين حال، هر توافقنامه ای در اين مورد بايد به تصويب کنگره آمريکا برسد.


کارشناسان می گويند درصد حمايت از ارتقای مناسبات ميان آمريکا و هند در کنگره بالا است، اما شکيبايی در مورد آنچه که تقاضاهای بی دليل اتمی دهلی نو از واشینگتن ناميده می شود، کاهش می يابد.


درعين حال، مناسبات هند با ايران هم يک عامل پيچيده کننده در اين خصوص به حساب می آيد.


يکی از موانعی که در پيش روی همکاری اتمی آمريکا و هند وجود دارد، تاکيد کنگره بر اين موضوع است که اگر دهلی نو سلاح اتمی را آزمايش کند، همانند آنچه که در سال ۱۹۹۸ ميلادی انجام داد، واشینگتن اين همکاری را متوقف کند.


مانع ديگر، امتناع آمريکا از دادن اجازه مقدماتی به هند برای بازپروری سوخت مصرف شده با تجهيزات آمريکايی و اطمينان داشتن به منابع دائمی سوخت است.


XS
SM
MD
LG