لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

اعلام نتایج اولیه ساعتی پس از پایان انتخابات


ساعتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور با شمارش ۱۶ هزار و ۱۱۲ صندوق معادل ۳۵.۲۲ درصد از صندوق‌های اخذ رأی، محمود احمدی‌نژاد با ۶۸.۸ آرا از دیگر رقبا پیش افتاده است.

کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور، در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز شنبه با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در این ستاد گفت که از تعداد کل آرای مأخوذه، ۱۰ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۴۳۱ رأی شمارش شده که از این میزان محمود احمدی‌نژاد با ۷ میلیون و ۲۷ هزار و ۹۱۹ رأی از دیگر رقبا پیش افتاده است.

به گفته آقای دانشجو همچنین از تعداد آرای شمارش شده، میرحسین موسوی تا کنون دو میلیون و ۹۵۵ هزار و ۱۳۱ رأی معادل ۲۸.۸۷ درصد آرا را از آن خود کرده و محسن رضایی با بیش از ۱۶۲ هزار رأی (۱.۲۷ درصد آرا) و مهدی کروبی با بیش از ۸۸ هزار رأی (۰.۸۶ درصد آرا) در تعقیب وی هستند.

اعلام نتایج اولیه آرا توسط ستاد انتخابات کشور در حالی است که اندکی پیشتر صادق محصولی وزیر کشور در گفت‌وگو با ایسنا، از اعلام نتایج اولیه شمارش آرا از ساعات اولیه بامداد شنبه خبر داده بود.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایران در خبری که در ساعت ۲۳:۳۴ جمعه شب مخابره کرد مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد با کسب ۷۵ درصد آرا در جامعه روستایی کشور و با فاصله زیاد نسبت به میرحسین موسوی در این انتخابات پیروز شده است. این در حالی است که میرحسین موسوی نیز در بیانیه‌ای اعلام پیروزی کرده است.

ایرنا، جمعه شب، ساعتی پس از اعلام پایان انتخابات ریاست جمهوری و آغاز شمارش آرا مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد با کسب «به طور میانگین» بیش از ۷۵ درصد آرای جامعه روستایی کشور، پیروز انتخابات ریاست جمهوری دهم شده است.

این در حالی آقای میرحسین موسوی نامزد اصلاح‌طلب با صدرو بیانیه‌ای خود را پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد و از شهروندان ایرانی خواست «خود را برای جشن پیروزی آماده کنند».

این نامزد اصلاح‌طلبان در بیانیه خود گفته است که طبق گزارش‌ها و مستندات واصله، علیرغم تخلفات و کارشکنی‌های متعدد و نارسایی‌های گسترده، رأی اکثریت مردم را از آن خود کرده است.

آقای موسوی در بیانیه خود به مسئولان برگزاری انتخابات هشدار داد که در شمارش آرا نهایت دقت را داشته باشند و اعلام کرد که در غیر این صورت «از همه امکانات قانونی برای احقاق حقوق حقه ملت ایران» استفاده خواهد کرد.

وی در این بیانیه از ملت ایران خواسته است تا آماده برگزاری جشن پیروزی در شامگاه یکشنبه باشند.
XS
SM
MD
LG