لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

اخراج یک ناراضی ایرانی از جمهوری آذربایجان


بستگان یک شهروند سالخورده ایرانی که ۲۵ سال پیش علیه نظام اسلامی مبارزه می‌کرده، می‌گویند که مرزبانان جمهوری آذربایجان وی را به ایران بازگردانده‌اند.

در گفت‌وگو با بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اعضای خانواده آقای محمود اردهالی ۷۱ ساله گفته‌اند که این مخالف جمهوری اسلامی به همراه دوستش در منطقه قزاق غربی جمهوری آذربایجان در پانزدهم ژوئیه دستگیر شد و اندکی بعد از آذربایجان اخراج و به ایران بازگردانده شده است.

آقای اردهالی به هنگام بازداشت هیچ مدرکی به همراه نداشته و دوست همراه او نیز کمی بعد آزاد شده است.

«گولار مرسلایوا»، همسر آذربایجانی آقای اردهالی، روز ۲۷ ژوئیه به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که از طریق اینترنت با شوهرش تماس گرفته است. پیش از آن و در روز ۲۳ ژوئیه، دختر آقای اردهالی ایمیلی دریافت کرد که در آن نوشته شده بود: «وقت خود را با جستجو برای یافتن پدرتان در آذربایجان تلف نکنید. او در ایران است.»

خانم مرسلایوا می‌گوید شوهرش پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران به جرم فعالیت‌های سیاسی به پنج سال زندان محکوم شده بود. او درین باره می‌گوید: «شوهرم رهبری یک جنبش سیاسی مسلحانه را بر عهده داشت و علیه رژیم ایران مبارزه می‌کرد.»

آقای اردهالی در سال ۱۹۸۸ ایران را ترک کرد و نخست در ترکیه و آلمان اقامت گزید و سپس در سال 1991 به آذربایجان رفت. اردهالی و مرسلایوا، که همسر دوم اوست، دارای دو فرزند هستند.

همسر آقای اردهالی می‌گوید که او پیشتر نیز یک بار فریب داده شد و پس از بازگشت به ایران بازداشت شد. خانم مرسلایوا می‌گوید: «او توانست در جریان محاکمه‌اش در سال ۲۰۰۲ فرار کند.» و در عین حال خاطر نشان می‌کند: «اگر او فرار نمی‌کرد تا کنون اعدام شده بود.»

خانم مرسلایوا همچنین گفته است که آقای اردهالی قبل از دستگیری، از چندین نهاد آذربایجانی درخواست دریافت مدارک رسمی کرده بود، اما اداره مهاجرت از اعطای حق شهروندی آذربایجان یا هرگونه سند دیگری به وی خودداری کرد.

درین باره، «زرنشان احمدووا»، قائم مقام اداره مهاجرت آذربایجان، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که درباره اخراج آقای اردهالی هیچ اطلاعی ندارد و در عین حال به خانم مرسلایوا توصیه کرد از اداره مهاجرت تقاضای تجدید نظر کند.

«ارکین قدیرلی»، یک تحلیلگر مسائل حقوقی، خاطرنشان می‌سازد که شورای حقوق بشر اتحادیه اروپا برخورد غیرانسانی و شکنجه افراد بازداشت شده را ممنوع اعلام کردهاست. وی توضیح می‌دهد که: «در صورتی که کشوری بداند که بازگشت یک مهاجر به کشورش زندگی او را به خطر می‌اندازد و با این حال او را به کشورش تحویل دهد، این امر ناقض اصل سوم کنوانسیون حقوق بشر اروپا خواهد بود.»

از این رو درباره آقای اردهالی «اگر بازگشت این مهاجر به ایران با احتمال به خطر افتادن جانش همراه بوده است و دولت آذربایجان به عمد او را برگردانده باشد، آن کشور اصل مورد اشاره حقوق بشر را زیر پا گذاشته است.»
XS
SM
MD
LG