لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضعیت جسمانی باقی


عمادالدین باقی از از ۲۲ مهرماه سال ۱۳۸۶ در زندان به سر می برد.(عکس: AFP)
عمادالدین باقی از از ۲۲ مهرماه سال ۱۳۸۶ در زندان به سر می برد.(عکس: AFP)

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای از وضعيت جسمانی عمادالدين باقی، روزنامه نگار ايرانی و فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کرد.


اين سازمان در بيانيه ای که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشته است:«عمادالدين باقی در تاريخ ١٩ مرداد به يک سلول انفرادی در زندان اوين منتقل شد، اين در حالی است که وی بنا بر توصيه پزشکان قرار بود همان روز برای مداوا به بيمارستان منتقل شود.»


به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، سردبير روزنامه های توقيف شده فتح و جمهوريت که از ۲۲ مهرماه ۱۳۸۶ در زندان به سر می برد، تا کنون دو حمله قلبی داشته و علاوه بر آن با مشکلات تنفسی روبروست.


آقای باقی در تاريخ ٢٦ بهمن ماه ١٣٨٦ در نامه ای به آيت الله شاهرودی، رییس قوه قضاييه ضمن غير قانونی خواندن دستگيری خود از شکنجه های روحی و جسمی در مدت بازداشت سخن گفته بود.


گزارشگران بدون مرز که انجمن بين المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات است، در بيانيه خود نوشته است: «عمادالدين باقی هزينه آزادی بيان خود را در انتقاد از مسوولان حکومتی می پردازد، مسئولانی چون محسنی اژه ای، وزير اطلاعات و دری نجف آبادی، دادستان کل کشور که هر دو از متهمان قتل های زنجيره ای هستند و امروز در عالی ترين مقامات قضايی و دولتی به کار مشغول به کارند.»


  • «عمادالدين باقی هزينه آزادی بيان خود را در انتقاد از مسوولان حکومتی می پردازد، مسئولانی چون محسنی اژه ای، وزير اطلاعات و دری نجف آبادی، دادستان کل کشور که هر دو از متهمان قتل های زنجيره ای هستند و امروز در عالی ترين مقامات قضايی و دولتی به کار مشغول به کارند.»
گزارشگران بدون مرز

رضا معينی سرپرست بخش فارسی گزارشگران بدون مرز در گفت و گو با راديو فردا در مورد وضعيت فعلی آقای باقی گفت: «متاسفانه مشخص نيست که اساسا آقای عمادالدين باقی به چه اتهامی در زندان هستند.»


وی با تاکيد بر اين که احضار و زندانی کردن روزنامه نگاران در ايران همچنان ادامه دارد، گفت: «شاهد هستيم که از ارديبهشت ماه سال گذشته تاکنون چند کشور در جهان جرائم روزنامه نگاری را تعديل کرده اند و حبس برای روزنامه نگاران را از ليست مجازات ها حذف کرده اند.»


به گفته آقای معينی، از ارديبهشت سال گذشته تا ارديبهشت امسال، ۶۷ روزنامه نگار از چندين ساعت تا چندين ماه زندانی و بازداشت شده اند که تعدادی از آنها همچنان در زندان هستند.


به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ايران با ده روزنامه نگار زندانی، بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است.


این سازمان ماه گذشته با ارسال نامه ای به دفتر کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواهان تعيين گزارشگر ويژه ای از سوی اين سازمان جهانی برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران شد.


گزارشگران بدون مرز، در نامه خود با اشاره به محکوميت جمهوری اسلامی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۵ آذرماه ۱۳۸۶ نوشته بود که به دنبال اين محکوميت از سوی مجمع عمومی، دبير کل سازمان ملل مامور تهيه گزارشی در باره وضعيت حقوق بشر در ايران شد.


بان گی مون نيز اين ماموريت را به کميساريای عالی حقوق بشر محول کرد.


گزارشگران بدون مرز در اين نامه تاکيد کرده است که از تاريخ ابراز نگرانی سازمان ملل در باره نقض حقوق بشر در ايران، وضعيت آزادی مطبوعات و بيان در جمهوری اسلامی وخيم تر شده است.


این سازمان می افزايد: «طی شش ماه گذشته بيش از ۲۰ نشريه توقيف شده اند، ۱۳ روزنامه نگار و وب نگار در دادگاه های غير علنی، ناعادلانه و با محروم شدن از حقوق اوليه خود به احکامی از شش تا ۱۱ سال محکوم شده اند.»


XS
SM
MD
LG