لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

محرومیت ورزشکاران بحرین به خاطر شرکت در اعتراض‌های خیابانی


علاء حبیل، از چهره‌های شاخص فوتبال بحرین از جمله ورزشکارانی است که به دلیل حضور در اعتراض‌های خیابانی با محرومیت مواجه شده است
علاء حبیل، از چهره‌های شاخص فوتبال بحرین از جمله ورزشکارانی است که به دلیل حضور در اعتراض‌های خیابانی با محرومیت مواجه شده است
بر اساس گزارش شبکه الجزیره کمیته تحقیق ورزشی بحرین ۱۵۰ ورزشکار، مربی و داور این کشور را به دلیل مشارکت در اعتراض‌های مردمی، از فعالیت ورزشی محروم کرده است.

بنا بر اعلام کمیته مذکور، این دستور به تمام باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ خواهد شد. در ادامه بیانیه تأکید شده است که محرومیت از ورزش گام نخست به شمار می‌رود و این افراد، متناسب با میزان اقدامات خود در برهم زدن امنیت ملی کشور مجازات خواهند شد.

کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی فوتبال، تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

تلویزیون بحرین و تصاویر ورزشکاران معترض

هفته گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «حدث خاص» که اینک در شبکه یوتوب نیز منتشر شده است، تصاویر مربوط به ورزشکارانی که در اعتراضات مردمی این کشور علیه حکومت آل خلیفه شرکت کرده بودند شد.

در این تصاویر، دایره‌هایی دور سر چهره‌های مشهور کشیده شده و اسامی آنها همراه با موقعیت ورزشی‌شان درج شد. این افراد در تصاویر مورد نظر، یا پلاکاردهای حاوی مطالبات خود را در دست دارند یا در کنار مردم، مشغول سردادن شعار هستند.

عبدالحسین حبیب داور بین‌المللی و جعفر الخباز که او نیز از چهره‌های شاخص داوری فوتبال در بحرین است، همراه با علاء عیاد، محمد حبیل و عباس عیاد، سیدمحمد عدنان و شاکر سلمان که همگی فوتبالیست‌های سرشناس بحرین هستند، از جمله محرومین ناشی از وقایع اخیر بحرین به شمار می‌روند.

علی جعفر و صالح حسن مربی والیبال هستند و علی حسن، میرزا عبدالله، حسین الحایکی، عبدالاله عبدالله، مبارک الحایکی از اعضای تیم ملی والیبال یا باشگاه‌های مطرح بحرین محسوب می‌شوند.

محمد قربان، محمود غلوم، حسن عبدالنبی، احمد حسن الدرازی، محمد نجف، یعقوب یوسف، و محمد حسن از بسکتبالیست‌های شاخص بحرینی هستند که در این برنامه تلویزیونی، دور سر یکایک آنها دایره‌های آبی رنگ کشیده شده بود.

صلاح از هندبال همراه با حبیب عبدالله خبرنگار روزنامه الایام و حسین خلف از نشریه البلاد، از دیگر چهره‌هایی بودند که تصاویرشان منتشر شده است.

علاء هبیل، آقای گل آسیا در تظاهرات خیابانی

علاء حبیل آقای گل جام قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۴ است. او در آن رقابت‌ها جام آقای گلی را با پنج گل زده و به صورت مشترک با علی کریمی نصیب خود کرد.

حبیل که ۶۸ بازی ملی و ۲۴ گل ملی در کارنامه دارد، در همان سال از جدی‌ترین رقبای کریمی برای تصاحب عنوان مرد سال آسیا بود.

گفت‌وگوی تلفنی او با برنامه تلویزیونی «حدث خاص» که بر روی شبکه یوتیوب نیز قرار گرفته است، همچنین تصاویرش در شرکت در راهپیمایی‌ها، در کنار سایر ورزشکاران و چهره‌های مطرح ورزشی، دلیل اصلی محرومیت او بوده است.

باشگاه الاهلی که بیشترین ورزشکارا را در جمع خاطیان دارد، پیش از این نیز تصميم به اخراج هفت بازيكن و چهارنفر از كارمندانش به دليل شركت در تجمعات مردمی گرفته بود.

ماهر عاشور، صادق علی، صلاح عبدالجليل، حسين فخر، محمد قربان، محمود عبدالنبی و عباس عياد هفت ورزشکار یاد شده بودند.

عامر حسن علی صالح، حسين صادق، حسين مدت و علی حسن احمد نیز کارماندانی هستند که بركنار شده‌اند. این باشگاه، انتساب هرنوع حركت اعتراض‌آميز به خود را رد کرده و اقدام افراد مزبور را خودسرانه خوانده است.
XS
SM
MD
LG