لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

البرادعی: رفتن مبارک، زمینه‌ساز تشکیل دولت وحدت ملی است


محمد البرادعی از چهره‌های شاخص مخالف دولت ضمن نکوهش سیاست آمریکا در قبال وقایع روزهای اخیر در مصر، تأکید کرده است که حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر همین امروز باید قدرت را ترک کند تا راه برای یک دولت وحدت ملی فراهم شود.

این چهره مخالف دولت مصر که با شبکه خبری سی.ان.ان گفت‌وگو کرده است، در عین حال می‌گوید که سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها و برخی از احزاب توافق کرده‌اند تا او برای شکل‌گیری دولت وحدت ملی وارد مذاکره شود.

روز یکشنبه خبرگزاری‌ها و شبکه خبری اعلام کردند که تشکل اسلامی اخوان‌المسلمین که از اصلی‌ترین احزاب مخالف دولت مصر به شمار می‌رود، با محمد البرادعی در مورد شکل گرفتن دولت وحدت ملی وارد گفت‌وگو شده وی را به عنوان مذاکره‌کننده برگزیده است.

در این زمینه آقای برادعی ابراز امیدواری کرده است که به زودی موفق به تماس با ارتش شود و تأکید کرده است که «ارتش پاره‌ای مصر است و ما نیازمند همکاری با یکدیگر هستیم».

اظهارات آقای برادعی در حالی است که اعتراض‌ها در مصر ششمین روز خود را سپری می‌کند و به رغم اعلام حکومت نظامی و حضور نیروهای ارتش در خیابان‌های شهرهای اصلی مصر، معترضان حاضر به ترک خیابان‌ها و عقب‌نشینی از اعتراض‌های خود نشده‌اند.

آقای برادعی تأکید کرده است که این فریاد رسا و روشن همه شهروندان مصری است که مبارک باید همین امروز قدرت را ترک کند.

وی تأکید کرده است که این امر زمینه‌ساز تشکیل دولت وحدت ملی و به دنبال آن برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در مصر است.

آقای البرادعی در این گفت‌وگو همچنین سیاست آمریکا در قبال وقایع مصر را نکوهش کرده و خاطر نشان کرده است که سیاست آمریکا در مصر در حال بی‌اعتبار شدن است.

آمریکا در روزهای اخیر حاضر نشده است که علیه دولت مصر یا در حمایت از معترضان موضع بگیرد و آنچه از زبان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایالات متحده در روزهای اخیر بیان شده، دعوت هر دو طرف به پرهیز از خشونت و ضرورت پیگیری اصلاحات واقعی در مصر است.

کاخ سفید نیز در ساعات پایانی روز شنبه و به دنبال جلسه اضطراری شورای امنیت ملی آمریکا در مورد وقایع اخیر مصر، اعلام کرد که رئیس‌جمهور مصر باید گامی فراتر از تغییر دولت بردارد و «اصلاحات واقعی» را در مصر پیگیری کند.

این موضوع ساعاتی پس از آن اعلام شد که حسنی مبارک، ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعاتی، مصر را به معاونت خود برگزید و احمد شفیق، از فرماندهان پیشین نظامی این کشور را مأمور تشکیل دولت کرد.

در همین حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه به شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفت که آمریکا نمی‌خواهد به مصر پیامی مبتنی بر حمایت یا عدم حمایت از گروه‌های مختلف بفرستد.

وی در عین حال افزود که آنچه خواست آمریکا این است که کسانی که هنوز در قدرت هستند و در پیشاپیش آنها آقای مبارک، به درخواست طرفداران اصلاح پاسخ دهند.

خانم کلینتون همچنین در پاسخ به این سؤال که از میان مبارک و مخالفان وی کدامیک طرف حمایت ایالات متحده خواهند بود، تأکید کرد که گزینه سومی هم برای ایالات متحده متصور است که این گزینه «مردم مصر» هستند.

وی افزوده است که آمریکا خواهان یک مصر دموکراتیک است که بتواند حقوق سیاسی و اقتصادی شهروندانش را تأمین کند.

مصر از دیرباز از متحدان اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

در این عربستان سعودی، دیگر متحد نزدیک آمریکا در منطقه که این روزها پذیرای زین‌العابدین بن‌علی، رئیس جمهور پیشین تونس است، بر حمایت از دولت و مردم مصر تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ملک عبدالله که برای عمل جراحی در مراکش به سر می‌برد در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما تأکید کرده است که هیچ معامله‌ای بر سر ثبات مصر یا امنیت مردم آن نباید صورت گیرد.

این گزارش می‌گوید که رهبران آمریکا و عربستان از هرج و مرج حاکم در مصر ابراز نارضایتی کرده‌اند.

ملک عبدالله روز شنبه هم در گفت‌وگوی تلفنی با حسنی مبارک اطمینان داده است که «دولت و مردم عربستان» در کنار «دولت و مردم مصر» خواهند ماند.

در مقابل آقای مبارک نیز به پادشاه عربستان اطمینان داده است که وضعیت مصر در شرایط کنون «با ثبات» است.
XS
SM
MD
LG