لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

«سه کودک در مرکز بهزیستی زنجان داغ شدند»


سرپرست بهزيستی استان زنجان گفته است اين قبيل کارها در مراکز اتفاق می‌افتد اما هیچ گاه منتشر نمی شود.
سرپرست بهزيستی استان زنجان گفته است اين قبيل کارها در مراکز اتفاق می‌افتد اما هیچ گاه منتشر نمی شود.

بر اساس گزارش برخی فعالان حقوق کودکان، بر بدن سه کودک در یکی از مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست بهزیستی استان زنجان داغ گذاشته شده است.


انتشار این خبر در ابتدا با تکذیب قائم مقام معاونت اجتماعی بهزيستی روبرو شد ولی بعد سرپرست بهزيستی استان زنجان اعلام کرد: «اين اقدام صورت گرفته ولی مشخص نيست که مسئول انجام اين کار چه کسی بوده است.»


اخبار منتشره حاکی است که این کودکان برای تشخيص علت و زمان دقيق سوختگی به پزشکی قانونی فرستاده شده اند. نام این سه کودک، زهرا، مريم و محمد مهدی اعلام شده است.


رحمت الله بيگدلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، هفته گذشته این خبر را در هفته نامه بهار زنجان منتشر کرد. روز دوشنبه نیز وی تصاويری از زخم های ناشی از سوختگی بر بدن سه کودک در مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست مهر زنجان را در فضای اینترنت منتشر کرد.


وی مدعی شده است که یک هفته قبل مسئولان بهزیستی را در جریان این امر قرار داده و پس از مواجه با بی توجهی آنها، تصاویر را منتشر کرده است.


بر اساس خبر منتشر شده در سايت سازمان بهزيستی ايران، حسين خادم الحسينی، مديرکل دفتر ارزيابی عملکرد و پاسخگويی به شکايات سازمان بهزيستی کشور گفته است:«در صورت اثبات بروز حادثه، علاوه بر برخورد در سطح اختيارات هيئت تخلفات سازمان بهزيستی، موضوع در مراجع قضايی نيز مطرح مي شود و بهزيستی به عنوان شاکی، خواستار برخورد با متهمان خواهد بود.»


اخبار منتشره حاکی است که این کودکان برای تشخيص علت و زمان دقيق سوختگی به پزشکی قانونی فرستاده شده اند. نام این سه کودک، زهرا، مريم و محمد مهدی اعلام شده است.

وی با تاکید بر این که روز سه شنبه، اول مرداد، تيم بازرسی برای بررسی ميدانی حادثه به استان زنجان رفته است، تاکيد کرد:«بهزيستی به عنوان وکيل مدافع اين سه کودک، با تمامی متخلفان در سطح مسووليت شان برخورد مي کند و در صورت اثبات سهل انگاری از سوی مسئولان رده های بالاتر، نيز اين برخورد انجام مي گيرد.»


برکناری مسئول مرکز نگهداری کودکان


دسرپرست بهزيستی استان زنجان در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: «اين اقدام صورت گرفته ولی مشخص نيست که مسئول انجام اين کار چه کسی بوده است.»


رسول سيدی فرد با اشاره به اينکه اين اتفاق زمانی رخ داده است که مربی در پاس شيردهی بوده، اظهار داشت: «فردی که مسئول نگهداری از اين کودکان بوده، در مدت فعاليت خود حتی يک سيلی هم به کودکان نزده است.»


وی همچنين از برکنار شدن مسئول مرکز، معلق شدن مربی شيفت و معرفی شدن خانم خدمه به مراجع ذيصلاح خبر داده است.


سرپرست بهزيستی استان زنجان در ادامه با اشاره به اينکه اين قبيل کارها در مراکز اتفاق می‌افتد تصريح کرد: «بسياری از مواقع اتفاقاتی اين چنينی هرگز گفته نمی‌شود.»


این اظهارات در حالی صورت می گیرد که قائم مقام معاونت اجتماعی بهزيستی گفت: «از تنبيه و داغ کردن سه کودک يتيم در مرکز نگهداری کودکان مهر زنجان خبر ندارم و چنين اتفاقی غير ممکن است.»


نبی الله عشقی ثانی با تاکيد بر اين که «هيچ توضيحی نمي توانم بدهم»، گفت:« مربيان و مسئولان در مراکز نگهداری کودکان که از سازمان بهزيستی مجوز دارند حتی حق يک پشت دستی زدن به کودکان را ندارند و هرگز در اين مراکز تنبيهی انجام نمي شود و به طور کلی تنبيه در مراکز بهزيستی ممنوع است.»


«مدعی العموم ولی قهری کودکان است»


هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری در تهران، در مورد ولی یا سرپرست کودکی که در بهزیستی نگهداری می شود، به رادیو فردا گفت:«ما در قانون عنوان بد سرپرست نداریم. کودک یا ولی قهری دارد که پدر و جد پدری او محسوب می شود و ولایت بر طفل دارد و مسئول هر اتفاقی برای طفل است. ممکن است که اداره سرپرستی برای کودکی قیم تعیین کند که همان مسئولیت های ولی قهری را به دوش خواهد داشت.»


به گفته آقای پوربابایی، در صورت فقدان ولی قهری یا قیم، مدعی العموم موظف است که مسئولیت آنها را انجام دهد.


وی افزود:«در هر حال حافظ منافع عموم جامعه مدعی العموم است.»


XS
SM
MD
LG