لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

منع ازدواج همجنسگرایان در کالیفرنیا لغو شد


یکی از دو زوجی که علیه منع ازدواج همجنسگرایان شکایت کرده بودند. (عکس از AFP)
یکی از دو زوجی که علیه منع ازدواج همجنسگرایان شکایت کرده بودند. (عکس از AFP)

دادگاه عالی ايالت کاليفرنيا طی حکمی تاریخی ممنوعیت ازدواج همجنس گرايان را در پرجمعیت ترین ایالت آمریکا، لغو کرد.


اين پيروزی اگر چه برای همجنس گرايان آمریکایی بسيار با ارزش است اما ممکن است عمر بسیار کوتاهی داشته باشد، چرا که در ماه نوامبر برای ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان رای گیری خواهد شد.


بر اساس قوانين ايالتی، رای تازه دادگاه عالی، تا ۳۰ روز ديگر اجرايی خواهد شد و مخالفان ازدواج همجنسگرايان می گويند که تلاش هايشان را برای جلوگيری از اجرای اين حکم چند برابر خواهند کرد.


یکی از این گروه ها که سریعا بعد از صدور این حکم، تظاهراتی در لس آنجلس برپا کرد از دادگاه خواسته است که اجرای حکم را تا رای گیری ماه نوامبر به تاخیر اندازد.


در صورتی که گروههای مذهبی و محافظه کار موفق شوند در رای گیری ماه نوامبر اکثریت آرا را به دست بیاورند، تبصره ای به قانون ايالتی افزوده خواهد شد که به موجب آن ازدواج همجنس گرايان ممنوع خواهد شد.


در مقابل این گروههای محافظه کار، گروههای مدافع حقوق همجنسگرایان که سال ها برای آزادی ازدواج مردها یا زنها با یکدیگر، مبارزه کرده اند، بعد از صدور حکم دادگاه عالی، جشن و پایکوبی به راه انداختند.


رابين تيلور، يک زن همجنس گرا، با شادمانی به خبرنگار آسوشيتدپرس گفت: «حالا ما می دانيم که از حقوق برابری با ساير افراد برخوردار هستيم. »


پس از اعلام رای دادگاه گروهی از مردم در حالی که پرچم رنگین کمان - نشان ویژه همجنسگرایان - را دست داشتند، در برابر فرمانداری کاليفرنيا تجمع کرده و به نشانه پيروزی به پايکوبی پرداختند.


  • من به رای دادگاه عالی احترام ميگذارم و ازتبصره الحاقی که موجب بی اثر شدن رای آن شود حمايت نخواهم کرد
فرماندار کالیفرنیا

تيم اوت، یکی دیگر از همجنس گرایان، در حالی که از شادمانی اشک می ريخت گفت که تمام زندگی اش در انتظار اين لحظه سپری شده است.


با تصويب اين قانون همجنس گرايان ايالت کايفرنيا می توانند يک ماه ديگر، پس از تصويب نهايی اين قانون، ازدواج رسمی خود را به ثبت برسانند.


ماساچوست اولين و تنها ايالت آمريکا بود که در سال ۲۰۰۴ قانون رسميت ازدواج همجنس گرايان را به تصويب رساند. از ان زمان تا کنون بيش از ۹۵۰۰ زوج همجنس گرا ازدواج خود را در اين ايالت به ثبت رسانده اند.


آرنولد شوارتزنگر، ستاره پیشین هاليوود و فرماندار کنونی ايالت ثروتمند کاليفرنيا که يک جمهوری خواه بوده و پيشتر دو بار قانون ازدواج همجنسگرايان را وتو کرده است، در واکنش به رای دادگاه عالی گفت: «من به رای دادگاه عالی احترام مي گذارم و ازتبصره الحاقی که موجب بی اثر شدن رای آن شود حمايت نخواهم کرد.»


پيش از اين جرج بوش از سنای آمريکا خواسته بود با افزودن اصلاحيه ای به قانون اساسی فدرال، ازدواج همجنس گرايان را در سراسر آمریکا منع کند و تاکيد کند ازدواج تنها ميان مرد و زن جنبه قانونی دارد.


با آن که سنای آمريکا در کنترل حزب جمهوری خواه است، پيشنهاد رئيس جمهوری ۴۹ رای آورد در حالی که برای افزودن اصلاحيه به قانون اساسی اکثريت دو سوم آراء سناتورها لازم است.


هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی، ازدواج همجنسگرایان یا ثبت قرار داد شهروندی برای زوج های همجنس آزاد است و در کشورهایی چون ایتالیا، ایرلند جنوبی و یونان که چنین قوانینی تصویب نشده نیز، بحث هایی جدی برای تصویب قوانینی مشابه ادامه دارد.


XS
SM
MD
LG