لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

ابراز نگرانی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران از احضار شمس‌الواعظین به زندان


در پی احضار ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار ایرانی، به زندان اوین برای گذراندن دوره محکومیت ۱۶ ماهه‌اش، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، بار دیگر بر ناعادلانه بودن حکم صادره برای آقای شمس‌الواعظین تأکید کرده است.

آقای شمس‌الواعظین که تحلیلگر سیاسی، نایب رئیس انجمن روزنامه‌نگاران ایران نیز سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است، در دی ماه ۸۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از بیش از دو ماه بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شد.

بر اساس گزارش‌ها حکم صادره برای آقای شمس‌الواعظین در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مقیسه، صادر شده است و اکنون این روزنامه‌نگار کهنه‌کار ایرانی برای گذران این محکومیت ۱۶ ماهه به زندان احضار شده است.

سایت جرس، از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نزدیک به مخالفان دولت، روز سه‌شنبه با اعلام خبر احضار ماشاءالله شمس‌الواعظین به زندان، از قول وی نوشت که «در برگه احضاریه‌ای که به دستم رسیده، علت حضور اجرای حکم عنوان شده و آمده است که عدم حضور منجر به صدور حکم جلب خواهد شد.»

به گزارش جرس، مقام‌های قضایی همچنین با ارسال اخطاریه‌ای برای مادر آقای شمس‌الواعظین که وثیقه‌گذار وی بوده، هشدار داده‌اند که در صورتی که وی ظرف ۲۰ روز از تاریخ صدور اخظاریه خود را به زندان معرفی نکند، نسبت به ضبط وثیقه مورد کفالت اقدام خواهد شد.

بر اساس گزارش جرس، آقای شمس‌الواعظین همچنین گفته است که «برگه احضار و اجرای حکم در حالی به دست من رسیده که هنوز حکم دادگاه تجدید نظر به صورت قانونی به من ابلاغ نشده است.»

این فعال مطبوعاتی ادامه داده که «این پنجمین بار است که در دوره اخیر من به زندان می‌افتم، یک بار بنده را خواستند و گفتند که دادگاه تجدید نظر رأی داده و از همین جا به زندان خواهید رفت که من گفتم این حکم باید به من ابلاغ شود. پس از صدور حکم دادگاه بدوی قاضی مقیسه به من گفتند که پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر ارجاع خواهد شد.»

احضار مجدد ماشاءالله شمس‌الواعظین به زندان برای سپری کردن دوره محکومیت همچنین در حالی است که وکیل وی محمد سیف‌زاده از مدتی پیش در زندان به سر می‌برد.

آقای شمس‌الواعظین در این زمینه نیز گفته است که «من دچار مشکل چندجانبه ای شدم و در حال حاضر وکیل ندارم. دکتر سیف‌زاده در یک مرحله ممنوع‌الوکاله شدند و امکان دفاع از پرونده‌ام را نداشتند و در مرحله بعدی هم بازداشت شدند. البته در این مرحله که حکم درحال اجرا است وکیل هم کاری نمی‌تواند انجام دهد ولی در زمانی که امکان دفاع وجود داشت آقای سیف‌زاده امکان دفاع از پرونده‌ام را نداشتند.»

ماشاءالله شمس‌الواعظین که کار‌شناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه لبنان است، در دو دهه گذشته سردبیری مجله کیان، و روزنامه‌های جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان را در کارنامه مطبوعاتی خود داشته است.

همچنین کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است، یادآور شده که آقای شمس‌الواعظین در سال ۲۰۰۰ جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات این کمیته را دریافت کرده است.
XS
SM
MD
LG