لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

به دنبال انرژی جایگزین؛ تحقیقات روزنامه‌نگار ایرانی درباره جلبک‌های دریایی


کامبیز فروهر؛ روزنامه‌نگار اقتصادی
کامبیز فروهر؛ روزنامه‌نگار اقتصادی
چندین دهه است که در کشورهای صنعتی غرب پژوهش‌ها و تلاش‌های زیادی با هدف جایگزینی نفت به وسیله دیگر منابع انرژی زا انجام می‌شود. در این تلاش‌ها به ویژه استفاده از منابعی در صدر پژوهش‌ها و بررسی‌ها قرار دارند که استفاده از آنان باعث آلودگی محیط زیست و تولید ضایعات مضر برای محیط زیست نباشد.

پس از استفاده از برخی گیاهان و دانه‌های گیاهی مانند ذرت، غلات اکنون چگونگی استفاده از جلبک‌های دریایی برای تولید انرژی در دستور کار برخی شرکت‌های بزرگ نفتی قرار گرفته است.

کامبیز فروهر، روزنامه‌نگار با سابقه اقتصادی که در مؤسسه بلومبرگ کار می‌کند سال گذشته میلادی با نوشتن مقاله‌ای در باره استفاده از جلبک‌های دریایی برای تولید انرژی برنده دو جایزه بین‌المللی به خاطر این مقاله شد.

آقای فروهر که ساکن نیویورک است به پرسش‌هایی در این مورد پاسخ داده است.

گفت‌وگوی فریدون زرنگار با کامبیز فروهر، خبرنگار با سابقه اقتصادی
گفت‌وگوی فریدون زرنگار با کامبیز فروهر، خبرنگار با سابقه اقتصادی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم


  • دلیل استقبال از مقاله شما و اختصاص این جایزه چه بود؟

سال گذشته مقاله‌ای نوشتم در مورد به دست آوردن انرژی از روش‌های غیرنفتی، مخصوصاً از طریق جلبک‌های دریایی که خیلی مورد استقبال قرار گرفت. به خاطر اینکه قیمت نفت خیلی بالاست و پژوهش‌هایی انجام می‌شود برای روش‌هایی که هم به زیست کمک کند و صدمه نزند به منابع جهانی و هم قیمتش پایین‌تر بیاید.

چندین کمپانی پیدا کردم که در این باره تحقیقات انجام داده بودند و داشتند از طریق‌های مختلف نفت‌های مخصوص در می‌آورند که آسان می‌شد تبدیل کرد به بنزین یا دیزل یا...

  • چه شد که شما به فکر این مسئله افتادید؟ چون در مورد گرفتن انرژی از گیاهان سال‌هاست که در آمریکا و اروپا رویش کار می‌شود و از جمله از ذرت و دیگر مواد طبیعی. ولی چه شد که شما به فکر استفاده از جلبک‌ها افتادید؟

وقتی قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بشکه‌ای رسید، مردم متوجه شدند که به دست آوردن انرژی از این طریق کمک نخواهد کرد و باید تحقیقات بیشتری درباره روش‌های رادیکال‌تر کرد.

همین باعث شد که کمپانی نفتی اکسان اعلام کرد که ۵۰۰ میلیون دلار می‌خواهد صرف کند در مسئله جلبک‌ها پژوهش انجام دهد. بلافاصله کمپانی شل هم چنین برنامه‌ای را ارایه دادند که آن‌ها هم همچنین در این مسئله پژوهش خواهند کرد.

دلیل خیلی جالبی بود که ببینیم این کمپانی‌های نفتی اگر علاقه‌مند هستند به جلبک‌های دریایی من تحقیق کنم ببینم این آینده‌ای دارد یا خیر.

  • نتیجه تحقیقاتتان را در این مقاله ارایه دادید و برنده جایزه شد؟

تحقیقات من این بود که جلبک‌های دریایی آینده خوبی دارند و بعضی زمان‌ها بسیار سخت است که بتوانیم به اندازه کافی انرژی از آن‌ها بگیریم که جانشین نفت شود.

این مقاله در روسیه جایزه بین‌المللی انرژی را برد برای خبرنگاری و در آمریکا همین مقاله یک ماه پیش به وسیله بنیاد مطبوعات ملی به عنوان یکی از بهترین مقاله‌های انرژی معرفی شد که جایزه هم برد.

  • چه اهمیتی دارند این جوایز برای آینده کار شما؟

هر جایزه‌ای کمک می‌کند که ما به کارمان ادامه دهیم. نشان می‌دهد در این حدی که من کار می‌کنم کار من مورد استقبال همکارانم است که کسانی این مقاله‌ها را می‌خوانند از این مقاله استقبال کرده‌اند. که خوب است و به اسم و رسممان کمی اضافه می‌شود.

  • شما همچنین در مؤسسه اقتصادی بلومبرگ کار می‌کنید و تا آنجا که می‌دانم الان در این مؤسسه روی چه بخش‌هایی از اقتصاد فعالیت دارید یعنی تحقیق می‌کنید؟

من روی مسایل اقتصادی کار می‌کنم و بیشتر روی بانک‌ها. کمپانی‌های اقتصادی به نام هج فاند که در بازار سهام هستند و خرید و فروش سهام انجام می‌دهند.

من بیشتر روی آن‌ها تحقیق می‌کنم. روی آن‌ها می‌نویسم. بعضی وقت‌ها هم روی انرژی نوشته‌ام. از کمپانی بلومبرگ خیلی اختصاصی تمرکز می‌کند روی اقتصاد و تمام اکثر کارهای خبرنگاران در بلومبرگ روی اقتصاد خواهد بود و همیشه هست.
XS
SM
MD
LG