لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

تولیدگران غزه: راه صدور محصولات‌مان به دنیای خارج را باز کنید


در حالی که فعالان بین‌المللی حامی فلسطینی‌ها در عملی کردن برنامه خود برای اعزام کشتی‌هایی برای رفتن به بندر محصور غزه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند و از جمله یونان کشتی اول این ناوگان را توقیف کرده است، فلسطینی‌های باریکه غزه می‌گویند که چندان نیازی به واردات کالا ندارند بلکه مشتاق هستند که راه‌های صادرات محصولات غزه به جهانِ خارج به روی‌شان باز شود.

خبرنگار«وای.نت» که در روزهای گذشته از غزه دیدار کرده است، روز جمعه در گزارشی نوشت که مردم غزه از اقدامات جامعه جهانی برای حمایت از آنها و رفع حصر چند ساله غزه به هیجان آمده‌اند اما در عین حال آن را مؤثر نمی‌دانند.

اکثر تولیدگران فلسطینی در کارگاه‌های محلی غزه تأکید کرده‌اند که کمبود مواد خاصی را احساس نمی‌کنند، و به گفته آنها، جامعه جهانی باید در جستجوی راه‌هایی باشد تا محصولات و کالاهای تولیدی در غزه به خارج صادر شود.

این تولیدگران فلسطینی گفته‌اند که برنامه‌ریزان فرستادن کشتی‌ها در تعیین هدف اصلی، «اشتباه» می‌کنند و اصولاً تجهیزاتی نیز که از سوی این فعالان حامی فلسطینی‌ها وارد غزه می‌شود، مصرف عام ندارد.

فعالان بین‌المللی پشتیبان فلسطینی‌های غزه، عمدتاً با خود داروهای حیاتی و تجهیزات ویژه پزشکی به مردم غزه هدیه می‌کنند.

ائتلافی از سازمان‌های بین‌المللی، مانند «جنبش غزه آزاد» و «کمپین بین‌المللی رفع حصر غزه»، همراه با سازمان‌های اسلامی منطقه و جهان و گروه‌های چپگرای جهانی و مدافعان حقوق بشر، از ماه‌ها قبل دست اندر کار برنامه‌ریزی برای فرستادن ده‌ها کشتی جدید به سوی غزه بوده‌اند.

این برنامه‌ریزی جدید اندکی پس از خشونت‌های سال گذشته در«ناوگان آزادی یک» به سوی غزه، آغاز شده بود.

برنامه‌ریزان «ناوگان آزادی دو» به سوی غزه امیدوار بودند که بتوانند دست کم ۱۵ کشتی را همراه با بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در اواخر ماه مه امسال، در نخستین سالگرد ماجرای حادثه کشتی ترکیه‌ای «ماوی مرمره»، راهی غزه کنند.

سازمان ترکیه‌ای «اینسانی یاردیم وقفی» که کشتی «ماوی مرمره» را بهار سال گذشته راهی غزه کرد، در اواخر ماه مه بنا به درخواست دولتمردان ترکیه، مشارکت خود در اعزام کشتی‌ها را به تعویق انداخت زیرا کشور ترکیه در آستانه انتخابات سراسری پارلمانی بود.

اما چند روز پس از انتخابات ترکیه و پیروزی دوباره حزب «عدالت و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان نیز سازمان «اینسانی یاردیم وقفی»، آی.اچ.اچ، اعلام کرد که برنامه فرستادن کشتی «ماوی مرمره» را در چارچوب «ناوگان آزادی دو» به غزه باطل کرده است.

ناظران گفته بودند که تلاش‌های پشت پرده برای بهبود مناسبات بحرانی دولت‌های اسرائیل و ترکیه، دلیل تصمیم سازمان آی.اچ.اچ در لغو مشارکت خود در این برنامه بوده است.

با وجود این، سایر سازمان‌های بین‌المللی که سهمی در برنامه‌ریزی اعزام کشتی‌ها به غزه داشتند، در دو هفته اخیر اعلام کردند که علیرغم خروج سازمان ترکیه‌ای از این طرح، آنها قایق‌ها و کشتی‌های خود را همراه با نیروهایشان به غزه خواهند فرستاد.

در روزهای اخیر یکی از این کشتی‌ها به بندری در ترکیه رسید تا از آنجا حرکت در آب‌های دریای مدیترانه به سوی غزه را آغاز کند. اما این کشتی با نقص‌های فنی ناگهانی روبه‌رو شد و فعلاً از حرکت بازمانده است.

کشتی دوم که از جمله شامل شماری از افراد با گذرنامه‌های آمریکایی بود، در روزهای گذشته در بندر پیرئوس یونان لنگر انداخته و برای حرکت آماده شده بود.

اما کشتی یاد شده نیز به ناگهان با نقص‌های فنی جدی روبه‌رو شد. مسئولان این کشتی در روزهای اخیر موساد اسرائیل را متهم کردند که عوامل خود را به درون این فعالان رخنه داده و موجب از کار افتادن موتور و لطمه زدن به پروانه و دماغه کشتی شده‌اند.

هنگامی که کشتی نیز تعمیر شد و حرکت دریایی خود را آغاز کرد، کماندوهای دریایی ارتش یونان در نیمه‌های سحرگاه شنبه بر کشتی که هنوز اندکی از ساحل یونان دور نشده بود، مسلط شدند و آن را به زور به سواحل یونان بازگرداندند.

فعالان سرنشین کشتی، از جمله، برخی از اسرائیلی‌های چپگرای دارای گذرنامه آمریکایی که در میان سرنشینان کشتی بودند، دولت یونان را متهم کردند که دستورات اسرائیل را اجرا کرده است.

روز شنبه به نقل از برخی مقامات یونان گفته شد که این کشور اجازه نخواهد داد که کشتی‌هایی با حرکت از بنادر یونان به سوی غزه، بخواهند «قوانین بین‌المللی» را نقض کنند.

طبق قوانین بین‌المللی، غزه «منطقه جنگی» محسوب می‌شود.

یونان با اسرائیل مناسبات نزدیکی دارد و در سال گذشته چند بار سران دو کشور با یکدیگر دیدار کردند و یک مانورهوایی ارتش اسرائیل نیز در ماه‌های گذشته در آسمان یونان برگزار شده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و نیز ارتشبد بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در روزهای اخیر چند بار گفته‌اند که آمدن کشتی‌های جدید به سوی غزه را «اقدامی فتنه‌انگیزانه» علیه اسرائیل می‌دانند و مانع از نزدیک شدن کشتی‌ها به غزه خواهند شد.

اسرائیل می‌گوید که تفتیش هر شناوری که به غزه می‌رود، اقدامی الزامی است تا از رسیدن تسلیحات و راکت برای تشکل‌های مسلح غزه جلوگیری شود.

به گفته اسرائیل، در ماه‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران چند کشتی را با مهمات و راکت‌های بسیاری به سوی غزه فرستاده است که نیروی دریایی اسرائیل برخی از این کشتی‌ها را توقیف کرده است.

اسرائیل همچنین می‌گوید که کمبود کالا و سوخت در غزه وجود ندارد و گشایش گذرگاه «الرفح» نیز زندگی فلسطینی‌ها را بهبود بخشیده است.

دولت جدید مصراز ۲۸ مه امسال، گذرگاه «الرفح» را بر رفت و آمد آزادانه فلسطینی‌ها گشود اما در همین حال، واردات کالا و محصولات از این گذرگاه آزاد نیست و تنها از گذرگاه‌های میان غزه با اسرائیل سوخت و کالا وارد غزه می‌شود.

در همه ماه‌های اخیر هرهفته، صدها نفتکش و تریلر، کالاها را از اسرائیل به غزه وارد می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل و دولت‌های آمریکا، فرانسه، بریتانیا و چند کشور دیگر نیز در روزهای گذشته گفته بودند که فعالان بین‌المللی حامی فلسطینی‌ها بهتر است کمک‌های خود را از راه‌های مقبول بین‌المللی به غزه بفرستند.

کشورهای غربی بسیاری از شهروندان خود خواسته بودند که از مشارکت در «اقدامات تحریک آمیز» خودداری کنند.

با وجود این، دولت حماس درغزه، بی‌اعتنا به همه مشکلاتی که برای آمدن کشتی‌ها ایجاد شده است، به تدارکات خود برای استقبال از حامیان بین‌المللی فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG