لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

بی اطلاعی خانواده برادران علایی از محل بازداشت آنان


دکتر آرش علائی اوائل ماه گذشته بازداشت شده و به گفته خانواده اش در محلی نامعلوم نگهداری می شود.
دکتر آرش علائی اوائل ماه گذشته بازداشت شده و به گفته خانواده اش در محلی نامعلوم نگهداری می شود.

در حالی که اعتراض نسبت به بازداشت دو فعال برجسته در زمینه مبازه با ايدز در ايران ادامه دارد، خانواده اين دو پزشک هيچ خبری از محل بازداشت و اتهام آنها ندارند.


دکتر آرش و کاميار علایی که اوایل ماه گذشته بازداشت شدند، به گفته مادر آنها در محلی نامعلوم نگهداری می شوند.


اين دو برادر بيش از دو دهه است که در زمينه برخورد با مشکلات مربوط به استفاده از مواد مخدر به خصوص در زمينه نقش آن در گسترش «اچ آی وی» فعال بوده اند و نقشی کليدی در وارد کردن اين موضوع به برنامه های بهداشت و درمان ملی داشته اند.


خانم علایی مادر افراد بازداشت شده روز سه شنبه در گفت و گو با راديو فردا گفت: «علی رغم مراجعات مکرر به مراجع قضايی، ما هنوز هيچ خبری در مورد محل بازداشت و علت بازداشت برادران علايی نداریم.»


  • «مقام های مسئول از فاش کردن اطلاعات مربوط به محل نگهداری برادران علایی سرباز می زنند و ايشان را از دسترسی به وکيل و ملاقات با خانواده شان محروم کرده اند.»
سازمان دیده بان حقوق بشر

در همين حال، سازمان ديده بان حقوق بشر مستقر در نيويورک روز دوشنبه، ۲۱ ژوییه، با انتشار بيانيه ای از مقام های مسئول خواست «دو پزشک حبس شده را که به دليل فعاليت هايشان در زمينه بيماری ايدز و اچ آی وی شهرت جهانی دارند» آزاد يا تفهيم اتهام کند.


در اين بيانيه آمده است: «مقام های مسئول از فاش کردن اطلاعات مربوط به محل نگهداری برادران علایی سرباز می زنند و ايشان را از دسترسی به وکيل و ملاقات با خانواده شان محروم کرده اند.»


براساس بيانيه ديده بان حقوق بشر، برنامه ايدز ايران برای مقابله جدی با همه گيری بيماری ايدز در جهان معتبر است.


این بیانیه حاکی است: دولت ايران متوجه شده است که برای مبارزه موفق با ايدز بايد متعهدانه با تلاش های جهانی برای مبارزه با اين بيماری همراه شده و با جامعه مدنی همکاری کند.


ديده بان حقوق بشر در بیانیه خود می افزاید:«دستگيری بدون اتهام مشخص برادران علايی تاثير نا اميد کننده ای روی تمامی اين تلاش ها دارد.»


سازمان بين المللی ايشيا سوسايتی نيز روز شانزدهم ژوييه، با انتشار بيانيه ای نسبت به بازداشت برادران علايی، که از اعضای اين سازمان هستند، ابراز نگرانی کرد.


آقايان علايی در ايران، موسسه غير دولتی انستيتو پارس را بنيان گذاری کردند که که به آموزش و درمان بيماران مبتلا به ايدز در ايران می پرداخت.


آرش و کاميار علايی علاوه بر فعاليت های خود در رابطه با ايدز در ايران، کارگاه های آموزشی ای نيز برای مسئولان بهداشتی افغانستان و تاجکيستان برگزار کرده بودند و همچنين سعی در متحد کردن ۱۲ کشور منطقه داشتند تا به طور مشترک برای مبارزه و پيشگيری از ايدز تلاش کنند.


این دو محقق پايه گذار برنامه جديد کلينيک های مثلثی برای پيشگيری از ابتلا به بيماری ايدز و ويروس «اچ آی وی» هستند. سازمان بهداشت جهانی در تاييد عملکرد آنها، اين کلينيک ها را نمونه قابل اجرايی برای خاورميانه و شمال آفريقا توصيف کرده بود.


مادر اين دو برادر می گوید که دو فرزندش تنها در حوزه پيشگيری از بيماری ايدز و اعتياد فعاليت می کرده اند و هيچ گونه فعاليت سياسی نداشته اند.


XS
SM
MD
LG