لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

کناره‌گیری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی


گزارش‌ها از ایران حاکی است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم، از تصدی این وزارتخانه کناره‌گیری کرده و محمود احمدی‌نژاد نیز با پذیرش استعفای وی، آقای مصلحی را به عنوان «مشاور امور اطلاعاتی» خود برگزیده است.

متن دو حکم جداگانه محمود احمدی‌نژاد در مورد پذیرش کناره‌گیری آقای مصلحی و انتصاب وی به عنوان مشاور رئیس جمهور، در سایت رسمی ریاست جمهوری ایران منتشر و در دیگر وب‌سایت‌ها انعکاس یافته است.

آقای مصلحی که پیش از تصدی وزارت اطلاعات، به عنوان نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می‌کرد، از زمان آغاز به کار دولت دهم، به عنوان وزیر اطلاعات معرفی شد.

وی در زمان شکل‌گیری دولت نهم مدتی نیز به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیون مشغول به فعالیت بود.

استعفای آقای مصلحی دومین تغییر عمده در یکی از مهم‌ترین وزراتخانه‌های جمهوری اسلامی، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود.

در نخستین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تصدی وزارت اطلاعات با غلامحسین محسنی اژه‌ای بود اما آقای محسنی اژه‌ای در واپسین هفته‌های عمر دولت نهم، و در آخرین حلقه از تغییرات پی در پی کابینه نهم به طور ناگهانی از سمت خود برکنار شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای اکنون سمت دادستانی کل کشور را برعهده دارد و همزمان سخنگوی قوه قضائیه نیز هست.

دومین وزیر اطلاعات مستعفی

حیدر مصلحی ششمین فردی که در طول عمر وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی تصدی این وزارتخانه حساس را برعهده داشته است.

پیش از وی محمد محمدی ری‌شهری (در دو کابینه میرحسین موسوی)، علی فلاحیان (در دو کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی)، قربانعلی دری نجف‌آبادی (در کابینه نخست محمد خاتمی)، علی یونسی (در کابینه اول و دوم محمد خاتمی)، و غلامحسین محسنی اژه‌ای (در کابینه نخست محمود احمدی‌نژاد) تصدی وزارت اطلاعات را بر عهده داشتند.

تا پیش از دور اول نخست‌وزیری میرحسین موسوی دستگاه اطلاعاتی ایران به عنوان سازمانی زیرمجموعه نخست‌وزیری فعالیت می‌کرد و در آن زمان بود که با تمرکز نهادهای اطلاعاتی، وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد.

با این همه در طول عمر نزدیک به سه دهه وزارت اطلاعات، مسئولان این وزارتخانه که با تأیید عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی، معرفی و منصوب می‌شوند، تنها دو وزیر از آن کناره‌گیری کردند.

نخستین بار در بهمن ماه ۷۷، قربانعلی دری نجف‌آبادی پس از فشارهایی که در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای به وی وارد شد از سمت خود کنار رفت و پس از این کناره‌گیری علی یونسی تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی عهده‌دار تصدی این وزارتخانه بود.

ناتمام ماندن دوره خدمت غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز معلول اقدام محمود احمدی‌نژاد در برکناری وی بود و از این رو آقای محسنی اژه‌ای با میل خود از این وزارتخانه کناره‌گیری نکرد.

اما در مورد حید مصلحی نکته اینجاست که این استعفا تنها شش هفته پس از بازدید جامع آیت‌الله خامنه‌ای از وزارت اطلاعات در نیمه اسفند ۸۹ صورت می‌گیرد.

در این دیدار شش ساعته رهبر جمهوری اسلامی، «حفظ انسجام در وزارت اطلاعات، لزوم نگاه فراجناحی و فراگروهی، و دقت، حساسيت در قبال نفوذ دشمن و جريان‌های معيوب فكری و سياسی و استفاده از تجارب نيروهای مجرب» را مورد تأکید قرار داده بود و توصیه کرده بو.د که این وزراتخانه نباید به جناح‌های سیاسی تمایل داشته باشد.

استعفای ششمین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در حالی است که در سال‌های گذشته همواره موضوع شکل‌گیری نهادهای موازی اطلاعاتی بحث‌برانگیز بوده است.

در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، اداره اطلاعات سپاه پاسداران که از آن زمان به سازمان اطلاعات سپاه ارتقا یافت نقش ویژه‌ای در دستگیری، بازجویی و پرونده‌سازی برای معترضان به نتایج انتخابات داشت.

مسئولیت هدایت این سازمان اطلاعاتی موازی با حسین طائب فرمانده پیشین بسیج است که در زمان برکناری غلامحسین محسنی اژه‌ای از وزرات اطلاعات، انتظار می‌رفت به عنوان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی معرفی شود.

گرچه خبرگزاری‌های ایران تا کنون متن استعفای حیدر مصلحی را منتشر نکرده‌اند، اما در دو حکم جداگانه محمود احمدی‌نژاد برای پذیرش استعفا و انتصاب آقای مصلحی به عنوان مشاور رئیس‌جمهور، نیز اشاره‌ای به دلایل این کناره‌گیری نشده است.

همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش محمود احمدی‌نژاد گزینه‌ای را برای سرپرستی این وزارتخانه حساس در دولت خود معرفی نکرده است.
XS
SM
MD
LG