لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

دو نماینده مجلس: استقرار جنگنده‌ها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند


در واکنش‌هایی تازه به گزارش مربوط به استقرار تعدادی از جنگده‌های اف-۲۲ آمریکایی در پایگاهی در امارات متحده، کاظم جلالی و اسماعیل کوثری، دو عضو ارشد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نسبت به اثرات این موضوع بر امنیت منطقه خلیج فارس هشدار داده‌اند.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم در گفت‌وگویی با ایسنا، ضمن اشاره به گزارش مربوط به استقرار جنگنده‌های آمریکایی در یک پایگاه هوایی امارات متحده عربی، «جمع‌آوری و انباشت تسلیحات» را زمینه‌ساز ناامنی منطقه خوانده است.

آقای جلالی گفته است که صلح و امنیت منطقه در یم فرآیند امنیت دسته‌جمعی و با حضور تمام کشورهای منطقه قابل تحقق است و ورود قدرت‌های بزرگ و افزایش و انباشت تسلیحات منطقه را به سوی ناامنی سوق می‌دهد.

این عضو ارشد کمیسیون امنیت ملی همچنین استقرار جنگنده‌های آمریکایی را در راستای «سیاست ایران‌ستیزی و ایران‌گریزی» توصیف کرده و بدون اشاره به نام کشوری خاص هشدار داده است که مسئولیت عواقب این «حرکت آمریکایی- صهیونیستی» برعهده کشورهای عربی و اسلامی است.

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های آمریکایی از استقرار جنگنده‌های اف-۲۲ نیروی هوایی آمریکا، در پایگاهی هوایی در نزدیکی مرزهای ایران خبر داده‌اند.

در این میان گرچه گزارش‌هایی که فاکس‌نیوز و واشینگتن پست در این زمینه منتشر کردند، اشاره به محل دقیق استقرار این جنگنده‌ها ندارد اما نشریه «ایوی‌ایشین ویک» که نخستین منبعی بود که از استقرار این جنگنده‌ها در منطقه خبر داده بود، به نقل از منابع خود، پایگاه هوایی الظفره در نزدیکی ابوظبی، را به عنوان استقرار این هواپیماها اعلام کرد.

جنگنده‌های پیشرفته اف-۲۲ هنوز در عملیات جنگی استفاده نشده‌اند اما بر پایه گزارش‌ها این هواپیماهای رادارگریز که برای جنگ‌های هوا به هوا طراحی شده‌اند، همزمان قابلیت شرکت در حملات هوا به زمین را نیز دارند.

«آمریکا هزینه انتقال تجهییزات را به گردن امارات انداخته است»

در واکنشی دیگر اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، در پاسخ به ایسنا تأکید کرده است که امنیت منطقه با استقرار جنگنده‌های آمریکایی تأمین نمی‌شود.

آقای کوثری گفته است که «اگر آمریکا می‌توانست امنیت منطقه را تأمین کند، باید توان این را داشت که جلوی پیروزی انقلاب‌ها در تونس، یمن و مصر را بگیرد.»

این نماینده مجلس که از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در عین حال جابه‌جایی هواپیماهایی آمریکایی را امری عادی توصیف کرده و این گونه اظهار نظر کرده است که «با توجه به اینکه مقرر شده ۹ هزار نیروی آمریکایی از ژاپن اخراج شوند، شاید آمریکا قصد داشته تجهیزات و هواپیماها را به جای اینکه به آمریکا ببرد، در امارات و کشورهای اینچنینی مستقر کند و هزینه‌اش را به گردن آنها بیندازد.»

وی همچنین افزوده است که «مسئولان اماراتی در این کشور هیچ کاره‌اند و آمریکا می‌تواند هر کاری که خواست در این کشور انجام دهد.»
XS
SM
MD
LG