لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

«حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی کرد، یکشنبه اجرا می‌شود»


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از صالح نیکبخت، وکیل حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی کرد، اعلام کرد که حکم اعدام این دانشجوی کرد به او ابلاغ شده و قرار است که روز یکشنبه هفته آینده اجرا شود.

بر اساس این گزارش، اتهام حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی کرد که در اول آبان ۸۶ بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد، «محاربه» اعلام شده است.

الهام لطیفی خواهر این دانشجوی کرد محکوم به اعدام در گفت‌وگو با رادیو فردا با رد اتهامات منتسب به برادرش گفت که او تنها فعالیت فرهنگی و حقوق بشری داشت و کسی که در این حیطه‌ها فعالیت می‌کند نمی‌تواند بمب‌گذار یا محارب باشد.

آن طور که اجلال قوامی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان، به رادیو فردا می‌گوید حکم اعدام آقای لطیفی که پیشتر توسط دادگاه بدوی در سنندج صادر شده بود، با اعتراض وکلای مدافع پرونده به تهران رفت. اما چند روز پیش حکم اعدام از طریق شعبه اجرای احکام سنندج به صالح نیکبخت، وکیل حبیب‌الله لطیفی ابلاغ شده و قرار است روز یکشنبه به اجرا درآید.

به گفته آقای قوامی، آقای لطیفی به همراه چند تن دیگر به اتهام ارتباط با گروه پژاک در سنندج دستگیر شدند و به مدت پنج ماه در بازداشتگاه امنیتی سنندج بودند و پس از آن به زندان سنندج انتقال یافتند.

بر اساس گزارش‌ها، سه اتهام متوجه آقای لطیفی بوده است که شامل دست داشتن در انفجارهای صوتی در میدان آزادی سنندج در سال ۸۶، بمب‌گذاری در خودروی دادستان سنندج و نیز حمله به پاسگاهی در این شهر است.

با این حال هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، معتقد است، دلایلی که برای اثبات این حکم آمده به عملیاتی برمی‌گردد که هر گونه دخالت در آن از سوی آقای لطیفی به شدت تکذیب شده است.

آقای قائمی به رادیو فردا می‌گوید که دادگاه شواهدی را که علیه آقای لطیفی به کار رفته به وی یا وکیلش نشان نداده و تنها به سخنان نیروهای امنیتی تکیه کرده است.

سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین با دعوت از همگان برای اعتراض به این حکم و جلوگیری از اجرای آن متذکر شده است که «ما این موضوع را روندی خطرناک در قبال منتقدان و فعالان سیاسی و اجتماعی می‌بینیم که چنین جرم‌هایی به آنها منسوب شود و بدون هیچ شواهد محکمی به اعدام محکوم شوند.»

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی در مورد درخواست‌های خانواده حبیب‌الله لطیفی برای عفو او انتشار یافت که به نوشته بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، هنوز به آنها رسیدگی نشده است.

در همین حال آن طور که اجلال قوامی، به رادیو فردا می‌گوید، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق نیز در یکی از سفرهای غیررسمی خود به تهران برای انجام معالجات پزشکی، در دیداری با مسئولان قضایی درخواست آزادی آقای لطیفی را مطرح کرده است.

آقای قوامی می‌افزاید که منابع موثق در دفتر ریاست جمهوری عراق و دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق در تهران، تأیید کرده‌اند که این درخواست در فضایی دوستانه طرح شده است.

با این حال مسئولان ایرانی تا کنون واکنش آشکاری به این درخواست نشان نداده‌اند.

در این میان، صدور حکم اعدام برای حبیب‌الله لطیفی با اعتراض سازمان عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران مواجه شده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه انتشار یافت خواستار آن شده است که مقام‌های ایرانی به سرعت روند اجرای حکم آقای لطیفی را متوقف کنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز، در بیانیه‌ای با توصیف این حکم به عنوان حکمی ناعادلانه، خواستار لغو آن و نیز بازبینی پرونده توسط یک قاضی مستقل از نیروهای امنیتی شده است.

در ماه های گذشته نیز شمار دیگری از زندانیان سیاسی کرد در ایران اعدام شده‌اند که از جمله می‌توان به فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی اشاره کرد.

اعدام این زندانیان، اعتراض‌های گسترده ای را در داخل و خارج ایران به همراه داشت.
XS
SM
MD
LG