لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

محمد طلایی طلسم چهار ساله قهرمانی کشتی نوجوانان را فرو ریخت


تیم کشتی آزاد نوجوانان ایران
تیم کشتی آزاد نوجوانان ایران
تیم ملی کشتی آزاد نوجوان ایران پس از چهار سال ناکامی در کسب جام قهرمانی آسیا، این بار با سرمربی‌گری محمد طلایی روی سکوی نخست ایستاد.

در پایان رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی تایلند، ایران با ۵ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز، با کسب ۹۰ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و هندوستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ژاپن در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

محمد طلایی سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران، قهرمان سال ۱۹۹۷ جهان در کراسنویارسک است. طلایی در آن مسابقات بر سرافیم بارزاکوف از بلغارستان غلبه کرد و در فینال، رامیل اسلاموف از روسیه را شکست داد.

او همچنین مدال نقره مسابقات جهانی ۱۹۹۴ استانبول را با شکست مقابل الخاندرو پوئترو از کوبا و مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۰۲ در تهران را نیز در اختیار دارد.

محمد طلایی سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران
طلایی به خاطر سال‌ها عضویت در تیم ملی، بین کشتی‌گیران ایرانی با لقب کاپیتان شناخته می‌شود، سال گذشته در تیم ملی نوجوانان، جایگزین غدیر نخودچی شد.

او سابقه حضور در المپیک‌های آتلانتا و سیدنی را دارد و در رقابت‌های جهانی آتلانتا و نیویورک نیز شرکت کرده است. طلایی پیش از هدایت تیم ملی نوجوانان، سابقه سرمربی‌گری در لیگ بر‌تر ایران و هدایت تیم نفت تهران را هم داشت.

نوجوانان طلایی ایران

در وزن ۴۲ کیلوگرم، صابر خانجانی از ایران با برتری مقابل هانگ سونگ کیم از کره شمالی روی سکوی نخست ایستاد.

پیمان یاراحمدی در ۵۸ کیلو با ضربه فنی از سد حریف سنگاپوری‌اش گذشت. سپس حریف ازبکستانی را هم ضربه فنی کرد. در دور سوم به مصاف کشتی‌گیر تاجیکستانی رفت و ۹-۰ به پیروزی رسید. او در دیدار پایانی حریف هندوستانی خود را مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت.

در ۷۶ کیلو علیرضا کریمی دور اول، نماینده سوریه را شکست داد. سپس رقیب اهل هندوستان را پشت سر گذاشت. در دور سوم مقابل نماینده ازبکستان با ضربه فنی به پیروزی رسید. او در مسابقه پایانی نیز کشتی‌گیر قزاقستانی را در تایم اول با ضربه فنی شکست داد تا با اقتدار قهرمان شود.

حاتم علی اکبرزاده در ۸۵ کیلو دور اول به مصاف حریف تایلندی رفت و با ضربه فنی پیروز شد. سپس با همین نتیجه نماینده قزاقستان را پشت سر گذاشت. در مرحله نیمه نهایی حریف ازبکستانی را هم ضربه فنی کرد. در دیدار فینال مقابل حریف مغولستانی با حساب ۱۳-۳ به پیروزی رسید و صاحب گردن آویز طلا شد.

در ۱۰۰ کیلو پدرام جمشیدی مقابل حریفی از عراق ۱۲-۰ به پیروزی رسید. سپس بر کشتی‌گیر هندوستان غلبه کرد. نکته جالب توجه در این دیدار اعتراض هندی‌ها بود که پس از ۱۰ دقیقه بررسی هیئت ژوری، برتری کشتی‌گیر ایرانی تأیید شد. جمشیدی در فینال مقابل کشتی‌گیر تاجیکستانی به برتری رسید و صاحب مدال طلا شد.

نتایج سایر کشتی‌گیران

در ۵۴ کیلو ایمان صادقی نقره گرفت. اما فدراسیون کشتی ایران معتقد است حریف فینالیست او از هندوستان، صغر سنی و بزرگسال بود!

این کشتی‌گیر همچنین حاضر به انجام تست دوپینگ نبود، ولی با اصرار مسئولین تیمش مجبور شد در تست شرکت کند.

در ۶۳ کیلو مهران بابایی در فینال به نماینده قزاقستان باخت و نقره گرفت.

تنها نماینده بی‌مدال ایران، محمد عظیمی در ۶۹ کیلو بود که از رفتن به روی سکو بازماند و پنجم شد.

یونس سرمستی در ۴۶ کیلو، آزادکار کره جنوبی را ضربه فنی کرد اما در دور دوم به حریف قزاقستانی‌اش باخت. اما در گروه بازنده‌ها حریف اماراتی را ضربه فنی کرد. سپس کشتی‌گیر ژاپنی را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.

حسن یزدانی در ۵۰ کیلوگرم نیز به زعم فدراسیون کشتی ایران؛ مغلوب حریف صغر سنی و بزرگسال هندوستانی خود شد. یزدانی اما در پایان به مدال برنز این وزن دست یافت.
XS
SM
MD
LG