لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

تأکید بر ناکارآمدی تحریم‌ها در پیام‌های نوروزی رهبر و رئیس جمهور ایران


در شرایطی که روز دوشنبه اتحادیه اروپا آماده بررسی تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی می‌شود، رهبر و رئیس جمهور ایران در پیام‌های نوروزی خود بار دیگر بر ناکارآمدی تحریم‌های بین‌المللی تأکید کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیام نوروزی خود پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی و سیاسی را شتابان خوانده و یادآور شده است که «تحریم‌هایی که دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی با آن را بر علیه ملت ایران اعمال کردند، به قصد این بود که ضربه‌ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز دارند.»

وی افزوده است که «تدابیر مسئولان و همراهی ملت» بر «ترفند دشمنان» فائق آمد و «خواسته آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریم‌ها نتیجه‌ای که انتظار داشتند را بگیرند».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۸۹ از سوی وی به عنوان «سال همت و کار مضاعف» گفته است که در سراسر سال این شعار «تحقق عملی» پیدا کرد و در تحقق این موضوع به ویژه از «کارهای بزرگ» دولت در این سال تقدیر کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین سال ۹۰ را «سال جهاد اقتصادی یادآوری کرده و خواستار «حرکت جهشی و مجاهدانه» در زمینه اقتصادی توسط دولت و مردم ایران شده است.

محمود احمدی‌نژاد نیز در پیام نوروزی خود،سال ۸۹ را سالی سرشار از پیشرفت و عزت و کرامت برای مردم ایران خوانده و افزوده است که در این سال «ملت ایران به رغم طراحی‌های دشمن و به قول خودشان تحریم فلج‌کننده، توطئه‌ها و فشارهای سنگین سیاسی، قله‌های گونان گون در عرصه‌های مختلف را یکی پس از دیگری فتح کردند.»

پیام‌های نوروزی رهبر و رئیس جمهور ایران، در اولین ساعات روز دوشنبه و مقارن با تحویل سال جدید میلادی از تلویزیون دولتی ایران پخش شد.

این پیام‌ها در حالی بار دیگر تحریم‌ها علیه ایران را ناکارآمد خوانده‌اند که وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل، قرار است درباره تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیری کنند.

خبرگزاری‌ها پیشتر با اشاره به تهیه شدن پیش‌نویس این طرح گزارش کرده‌اند که تشدید تحریم‌ها علیه ایران در واکنش به نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد.

جمهوری اسلامی در سال ۸۹ مشمول چهارمین دور تحریم‌های بین‌المللی، مصوب شورای امنیت، شد و این تحریم‌ها که با تحریم‌های یکجانبه‌ای از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تکمیل شد، به‌ویژه صنعت نفت و گاز و نیز شماری از مقام‌ها و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و ناقضان حقوق بشر در ایران را هدف گرفته است.

وعده «ایجاد ۲.۵ میلیون شغل» در سال ۹۰

آقای احمدی‌نژاد وعده داده است که می‌توان در طول دو تا سه سال مشکل بیکاری کشور را ریشه‌کن کرد
محمود احمدی‌نژاد در پیام نوروزی خود همچنین اعلام کرده است که دولتش در سال ۸۹ یک و نیم میلیون شغل ایجاد کرده و وعده داده است که در سال ۹۰ نیز «دو و نیم میلیون شغل در بخش تولید، صنعت، کشاورزی، خدمات و سرمایه‌گذاری در دسترس ملت ایران قرار خواهد گرفت.»

وی همچنین بار دیگر این وعده را تکرار کرده است که با تجربیات سال‌های گذشته، «می‌توان در طول دو تا سه سال مشکل بیکاری کشور را ریشه‌کن کرد.»

وعده ریشه‌کن شدن بیکاری در سال‌های باقیمانده از دولت دهم پیشتر هم در سخنان محمود احمدی‌نژاد تکرار شده بود.

در واکنش به یکی از این وعده‌ها فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی، در بهمن ماه ۸۹ به رادیو فردا سخنان رئیس جمهور در مورد بیکاری را شگفت‌انگيز خوانده و افزوده بود که اظهارات آقای احمدی‌نژاد، «حتی با آمار اعلام شده در منابع رسمی جمهوری نیز منطبق نيست.»

وی با یادآوری این نکته که آمار بسيار مخدوشی در زمينه بيکاری در دست است افزوده بود که «تا به حال آمار بيکاری که به صورت رسمی از طرف مرکز آمار ايران اعلام شده، بالای ۱۵ درصد است و در صد بيکاری جوانان که باز از طرف مرکز آمار ايران اعلام شده، چيزی حدود ۳۰ درصد جوان‌های ايرانی است.»

این اقتصاددان ساکن پاریس افزوده بود که آمار رسمی بیکاری که بانک مرکز آمار ايران اعلام می‌کند، مجموعاً چيزی بالاتر از سه ميليون تا سه و نیم ميليون نفر است اما آقای احمدی‌نژاد فقط از دو و نیم ميليون نفر صحبت می‌کند.»

احمد علوی، اقتصاددان مقیم سوئد نیز در آبان ماه ۸۹ به رادیو فردا گفته بود که «به رغم اینکه کارشناسان یا خود مردم مدعی هستند که نرخ بیکاری بالا است و دارد بالاتر می‌رود، دولت اصرار دارد نرخ بیکاری را کم نشان دهد. اما اگر گزارش واقعی در مورد رشد اقتصادی منتشر شود، ادعای دولت ابطال می‌شود.»
XS
SM
MD
LG