لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

ادامه آتش‌سوزی در مناطق جنگلی شمال اسرائیل


یک هواپیمای ایلوشین روسی بر فراز جنگل کارمل در شمال اسرائیل در تلاش برای مهار آتش
یک هواپیمای ایلوشین روسی بر فراز جنگل کارمل در شمال اسرائیل در تلاش برای مهار آتش
علیرغم کمک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به اسرائیل برای خاموش کردن آتش‌سوزی بی‌سابقه تاریخ این کشور، شعله‌های بلند آتش، روز شنبه، برای سومین روز پی در پی، بخش‌های وسیعی از شمال اسرائیل را در برگرفت و ده‌ها شهرک و حومه شهرهای بزرگی مانند حیفا همچنان از خطر حریق‌های خانمان‌سوز در امان نیست.

آتش‌سوزی‌های گسترده از پیش از ظهر پنجشنبه از شهرک عصفیه در شمال این کشور آغاز شد. در روز نخست، ۴۱ نفر کشته و ده‌ها زخمی و هزاران بی‌خانمان حاصل حریقی بود که هر لحظه گسترش می‌یافت.

اما تداوم هوای خشک و گرم همراه با وزش باد، جرقه‌های آتش را در برخی نقاط که تصور می‌رفت خاموش شده باشد، دوباره شعله‌ور کرده است.

پلیس اسرائیل می‌گوید عواملی عرب که انگیزه‌های ضد اسرائیلی دارند، نیز مزید بر علت شده و به نظر می‌رسد که برافروخته شدن آتش در برخی از نقاط جدید نیز کار دست مخالفان اسرائیل باشد.

این درحالی است که بیشترین بخش از آتش‌سوزی‌ها سنگین‌ترین زیان‌ها را به مناطق عرب‌نشین که تابع اسرائیل است، وارد کرده و درمیان کشته‌ها و مجروحین و بی‌خانمان‌ها، نیز شمار زیادی از عرب‌های شهروند اسرائیل وجود دارند.

پلیس اسرائیل ارزیابی کرده که جرقه اول آتش‌سوزی روز پنجشنبه از قلیان‌کشی یک خانواده عرب در اطراف شهرک دروزی‌نشین عصفیه آغاز شد؛ براساس تحقیقات پلیس، این خانواده عرب در خاموش کردن ذغال‌های به جای مانده از قلیان، سهل‌انگاری کرده بود.

سرهنگ دودی کهن، فرمانده کل پلیس اسرائیل گفته است که درهرحال، احتمال عمدی بودن آتش اولیه نیز بررسی می‌شود.

در این زمینه پلیس اسرائیل روز نخست چند عرب را دستگیر کرد اما بعدا آنها را به دلیل نداشتن مدرک کافی آزاد نمود.

در حالی که تمامی امکانات ارتش و سایر نهادها اسرائیل برای خاموش کردن آتش به کار گرفته شده و در پی برقراری وضعیت اضطراری، از همه ظرفیت‌ها برای اطفای حریق استفاده می‌شود و هزاران داوطلب اسرائیلی نیز به کمک شتافته‌اند، هواپیماهای ویژه آتش نشانی که از کشورهایی مانند روسیه رسیده، بیشترین سهم را در خاموش کردن آتش دارند.

دو هواپیمای غول پیکر روسی که هر یک می‌توانند ۴۲ هزار لیتر آب را هر بار بر نقاط آتش گرفته بریزند، هر ۲۰ دقیقه یک بار به روی سطح آب دریای مدیترانه می‌نشینند و منابع خود را از آب دریا مملو می‌کنند و سپس این مقدار عظیم آب را به روی شعله‌های آتش می‌ریزند.

هواپیماهای ویژه آتش‌نشانی ترکیه و یونان نیز پا به پای هواپیماهای اسرائیلی و روسی در حال خاموش کردن آتش‌ها هستند.

دولت‌های اروپایی و اسلامی شماری از هواپیماها و هلیکوپترهای خود را برای اطفای حریق از بامداد آدینه به اسرائیل رسانده بودند.

تا کنون از ۱۶ کشور جهان تیم‌های امداد و هواپیماهای اطفای حریق به اسرائیل رسیده است؛ آمریکا، قبرس، بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا، رومانی، سوئیس، فرانسه، کرواسی و آذربایجان نیز نیروی امدادی فرستاده‌اند. اما به نظر می‌رسد که کافی نبوده است. نخست‌وزیر اسرائیل شنبه گفت که از کشورهای بیشتری از جهان درخواست کمک می‌کند.

آقای بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل جمعه در بیانیه‌ای تأکید کرد که «یاری به اسرائیل در وضعیت اضطراری که با آن روبه‌رو شده است، طبیعی است».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز در حالی که شامگاه جمعه در بگرام افغانستان بود، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تلفنی سخن گفت و دوباره آمادگی آمریکا برای کمک‌رسانی بیشتر را مورد تأکید قرار داد.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه، نیز شامگاه جمعه تلفنی با نتانیاهو گفت‌وگو کرد.

افکار عمومی اسرائیل و رسانه‌های این کشور علیرغم آنکه همگی برای کمک‌ها بسیج شده‌اند، اما انتقادهای بسیار سختی را نیزاز هم اینک متوجه دولت کرده و معتقدند که این آتش‌سوزی نشان داد که کشور برای رسیدگی به شرایط اضطراری در آمادگی کامل نبوده است.

رسانه‌های خارجی، به ویژه مطبوعات مهم اروپایی و آمریکایی، پرسیده‌اند کشوری که صدها جنگنده پیشرفته دارد، و همیشه در حال جنگی است، زیربنای کافی برای مقابله با آتش‌سوزی گسترده را تدارک ندیده بود.

در این میان، شرایط بی‌سابقه‌ای که در اسرائیل به وجود آمده، موجب شد که برای اولین بار در دو سال اخیر، نخست‌وزیران اسرائیل و ترکیه تلفنی با یکدیگر سخن بگویند.

بنیامین نتانیاهو شامگاه روز جمعه شخصاً به رجب طیب اردوغان تلفن کرد و از او به خاطر ارسال تیم‌های امدادی و هواپیماهای ویژه آتش‌نشانی سپاسگزاری کرد.

پیش از آن، آقای نتانیاهو شخصاً در بندر حیفای اسرائیل از خلبانان و تیم‌های امدادی ترکیه استقبال کرد و گفت اسرائیل قدردان احساسات انسان‌دوستانه ملت ترکیه است.

از ژانویه ۲۰۰۹ که اسرائیل عملیات نظامی «سرب گداخته» علیه تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه را انجام داد، ترکیه با بلند کردن صدای اعتراض خود علیه اسرائیل، مناسبات با این هم پیمان پیشین خویش را رو به سوی سستی برد.

ماه مه ۲۰۱۰، هنگامی که کماندوهای اسرائیل در یک درگیری خونبار با سرنشینان کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره، به صدها سرنشین آن اجازه ندادند به بندر محصور به غزه برسند، ترکیه با خشم از کشته شدن ۹ شهروند خود، تا آستانه قطع مناسبات با اسرائیل پیش رفت.

علیرغم گفت‌وگوی تلفنی نخست وزیران ترکیه و اسرائیل، رسانه‌های ترکیه شنبه به نقل از رجب طیب اردوغان نوشته‌اند که مکالمه‌اش با نتانیاهو، نشانه گرم شدن مناسبات دو کشور نیست.
XS
SM
MD
LG