لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

انتقاد عباس جدیدی از مدیریت یزدانی خرم در کشتی ایران


عباس جدیدی (چپ)، کشتی‌گیر مدال‌آور ایرانی
عباس جدیدی (چپ)، کشتی‌گیر مدال‌آور ایرانی
مهلت ثبت نام انتخابات فدراسیون کشتی ایران در پایان وقت اداری روز یکشنبه به پایان خواهد رسید. در فاصله یک روز تا پایان مهلت ثبت نام، تاکنون فقط سهراب دهقان داور بین‌المللی این رشته ورزشی حاضر به نام‌نویسی و رقابت با محمدرضا یزدانی خرم رئیس این فدراسیون در پنج سال اخیر شده است.

عباس جدیدی دارنده مدال طلای جهان در سال ۱۹۹۸، مدال نقره المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و دو برنز جهان در امریکا و ترکیه، از جمله چهره‌هایی است که احتمال نامزدی خود را رد نکرده است.

جدیدی اما با انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات که همواره به انتخاب نامزدهای مورد حمایت سازمان تربیت بدنی می‌انجامد گفت: «این چه انتخاباتی است که هیچ‌ یک از اعضای خانواده کشتی جلو نمی‌‌آیند و رغبت نمی‌کنند پا به آن بگذارند؟ من امیدوارم سعیدلو جلوی برگزاری این انتخابات را بگیرد.»

گفتنی است در دور قبلی انتخابات، علیرضا دبیر ثبت نام کرده بود اما محمد علی آبادی رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی از حضور قهرمان المپیک سیدنی در انتخابات جلوگیری کرد و محمدرضا یزدانی خرم به این سمت برگزیده شد.

عباس جدیدی که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ عضو تیم ملی بزرگسالان ایران بوده است، در ادامه به خبرگزاری فارس گفت: «یزدانی ‌خرم انگار جامعه کشتی را گروگان گرفته است. این عدالت نیست. همه می‌‌دانند او در این سال‌ها چه بر سر کشتی آورده. آمار بگیرید قبل از ریاست او کشتی چه وضعیتی داشت و حالا شرایط چطور است؟ تیم آزاد بزرگسالان‌ نایب‌قهرمان دنیا بود، جوانان‌ با اختلاف ناچیز نسبت به روسیه نایب‌قهرمان می‌شد. نوجوانان‌ هم قهرمان مطلق آسیا بودند اما امروز بزرگسالان‌ هفتم و هشتم هستند. جوانان‌ با روسیه ۲۰ تا ۳۰ امتیاز اختلاف دارند و نوجوانان هم دیگر قهرمان آسیا نیستند.»

عباس جدیدی تاکید کرد که استناد به کسب مدال‌ در بازی‌های آسیایی، فریب دادن مردم است. کارنامه کشتی هم در المپیک‌ها مشخص می‌شود. فکر می‌کنم سعیدلو هم به این نتیجه رسیده باشد رئیسی که در هفته فقط چند ساعت می‌‌تواند در فدراسیون حاضر شود، ‌ به درد کشتی نمی‌‌خورد و نمی‌‌تواند بیش از این کارایی داشته باشد.

انتخاباتی که شبیه مسلخ است

جدیدی درباره احتمال شرکت خود در انتخابات گفت اگر بیایم، یزدانی ‌خرم حداقل یک رقیب پیدا خواهد کرد. در مورد ثبت‌نام فکر خواهم کرد و اگر به نتیجه‌ رسیدم اعلام می‌‌کنم.

این قهرمان سابق کشتی ایران در گفتگویی دیگر به خبرگزاری ایسنا گفته است: «می‌‌دانم اگر بیایم آدمی خواهم بود که فدراسیون از او به عنوان سیبل استفاده خواهد کرد و در انتخاباتی که شبیه مسلخ است قربانی خواهم شد.»

مجید خدایی سرمربی پیشین تیم ملی جوانان و نفر سوم سال ۲۰۰۲ کشتی آزاد جهان در گفتگو با خبرگزاری فارس، از احتمال نامزدی‌اش برای این سمت در روزهای آینده خبر داده است.

این در حالی است که ماه گذشته و به دنبال برکناری خدایی از سمت سرمربیگری تیم ملی جوانان، او به همین خبرگزاری گفته بود که به خاطر مشغله‌های تحصیلی، خودش از فدراسیون درخواست قطع همکاری کرده بود.

علیرضا حیدری سرمربی تیم ملی در سال ۲۰۰۷ و قهرمان سال ۱۹۹۸ جهان نیز با خود داری از ثبت نام در انتخابات گفت، نمی‌خواهم تبدیل به مهره سوخته شوم.

پاسخ فدراسیون کشتی به منتقدان انتخابات

در پی شدت گرفتن انتقادات از مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی، دبیر این فدراسیون با رد اظهارات منتقدین تاکید کرد این انتخابات در شرایطی کاملا برابر انجام خواهد شد.

عارف ربطی گفت: «بر چه اساسی این حرف را می‌‌زنند؟ ایرادهایی که این افراد می‌‌گیرند بهانه است و حرف‌هایشان سندیت ندارد.»

ربطی درباره تغییرات انجام شده در هیات‌های کشتی استان‌ها و برکناری مدیران مخالف این فدراسیون گفت: «در مجمع انتخاباتی برخی استان‌ها، فدراسیون رای خود را به مدیر کل تربیت بدنی آن استان داد تا هر کس را که خودشان صلاح می‌‌دانند انتخاب کنند. این صداقت و شفاف سازی است. کدام رییس فدراسیون حاضر است چنین کاری انجام دهد.»

دبیرکل فدراسیون کشتی ایران در عین حال تاکید کرد که اگر ایرادی وارد است به قانون مجامع فدراسیون‌ها است و سازمان تربیت بدنی باید آن را اصلاح کند. زیرا فدراسیون کشتی قانونگذار نیست که بخواهد در آیین نامه انتخابات تغییری ایجاد کند.
XS
SM
MD
LG